וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים גילו את הפגם הגנטי שאחראי למגפת ההשמנה

26.8.2015 / 11:00

אנחנו חושבים שעודף משקל הוא תוצאה של חוסר איזון בין כמות האוכל שאנו אוכלים לבין כמות הפעילות הגופנית שאנו עושים. בפועל, קיים בינינו שוני גנטי שיוצר שוני בחילוף החומרים. כעת חוקרים משתי האוניברסיטאות המובילות בארה"ב גילו כי ניתן לערוך את הגנים הפגומים

שתי נשים בעלות במנה גוף שונה. ShutterStock
הכל בגנים?/ShutterStock

"הכל בגנים", נוהגים פעמים רבות אנשים בעלי עודף משקל להסביר את הבעיה ממנה הם סובלים. יתכן שהמשפט הזה אינו רחוק כל כך מהמציאות. האם בקרוב זריקה אחת תוכל לרפא אותנו מהשמנת יתר? מדענים מאוניברסיטת הרווארד ומהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) מצאו מתאם DNA שמביא את חילוף החומרים בגוף לשרוף עודפי שומן.

בעבר נהוג היה לחשוב שעלייה במשקל היא תוצאה של אכילה מרובה והיעדר כושר גופני. יחד עם זאת, ההסבר הזה בפני עצמו לא מספיק כדי להסביר מדוע אצל משפחות מסוימות עודף משקל עובר מדור לדור או מדוע אנשים מסויימים יכולים לאכול ולא לעשות פעילות גופנית ועדיין להישאר רזים. כיום, מדענים מעריכים כי לגנטיקה יש משקל חשוב בתשובה לשאלה האם השומן בגופנו ייאגר ויישמר – או שישמש לאנרגיה. כבר בשנת 2007 התגלה כי לעיתים קרובות אנשים בעלי מדד מסת גוף (BMI) גבוה נושאים שינוי בגן ה-FTO (Fat mass and obesity gene), שעל פי הערכות אחראי להשמנת יתר.

מונע מהשומן בגוף להישרף

כעת, מדענים מהרווארד ומ-MIT מצאו כי פגם בגן הFTO- מפעיל יחד עמו שני גנים נוספים, שמונעים מהשומן בגוף האדם מלהישרף ולהפוך לאנרגיה – תהליך המכונה "ת??ר?מו?ג?נ?ז?ה" - יצירת חום בגוף באמצעות תהליכים פיזיולוגיים. בנוסף, הראו החוקרים כי ניתן להפסיק את פעולתם של הגנים הללו, באמצעות שימש בשיטה פורצת דרך של עריכת גנים, אשר חותכת קודים מזיקים של DNA ומחליפה אותם ברצף הנכון.

על מנת לבחון את התיאוריה לפיה גנים לקויים הם הגורם להשמנת יתר, אספו החוקרים דגימות שומן של תושבי אירופה, הנושאים הן את הגן הפגום והן את גן ה-FTO בעצמו. הם מצאו כי אצל אנשים שנושאים את הפגם, אות אחת בקוד ה-DNA הוחלפה באחרת. הקידוד המוטעה הזה גורם לגנים IRX3 ו- IRX5 להיכנס לפעולה, בשעה שהם היו צריכים להיות כבויים. מחקרים קודמים הראו כי שני הגנים הללו נכנסים לפעולה במצבים של רעב, וזאת על מנת שהגוף יוכל לאגור שומן.

אילוסטרציה. ShutterStock
עריכה גנטית/ShutterStock

החוקרים עשו שימוש בטכנולוגיה שנקראת Crispr/Cas9, על מנת לערוך את קידוד ה-DNA מחדש, בעכברי מעבדה ובתאים אנושיים. הם עשו זאת באמצעות זריקה. המדענים מאמינים כי השיטה הזאת תוכל לטפל, ואולי אפילו לרפא, בעיות של עודף משקל אצל אותם אנשים בעלי הגנים המדוברים ובכך לשלול את ההשלכות הבריאותיות של תזונה עתירת שומן.

שימוש בעריכה גנטית

"באופן מסורתי, ההתייחסות לעודף משקל היא כאל תוצאה של חוסר איזון בין כמות האוכל שאנו אוכלים לבין כמות הפעילות הגופנית שאנו עושים. אך הגישה הזאת מתעלמת מהשוני בינינו ובין הגנים שלנו, שיוצרים שוני בחילוף החומרים", אמר ראש צוות המחקר, פרופסור מנוליס קליס, מהמעבדה למדעי המחשב ובינה מלאכותית ב-MIT.

"הבנה של המשתנה הסיבתי, שנמצא ביסודה של תופעת השמנת היתר, עשויה להוביל לשימוש בעריכה גנטית, כשיטה לטיפול באנשים הנמצאים בסיכון. על ידי מניפולציה של הדרך החדשה הזאת, אנחנו יכולים להחליף בין אגירת אנרגיה לבין היפטרות ממנה, ובכך לספק תקווה למציאת תרופה להשמנת יתר".

חשוב לציין כי בשלב זה מדובר בניסוי בעכברים וכי עדיין לא ברור אם מניפולציה במבוגרים אכן יכולה לחולל שינוי כזה בעיבוד השומן. יתרה מזאת, הגן הפגום שכיח רק בחלק מהאוכלוסיה שסובלת מעודף משקל וככל הנראה מדובר בשילוב של יותר מרכיב אחד שמוביל לבעיה.

יעוץ רפואי : ד"ר עידן גורן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully