וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם דיאטה קטוגנית יכולה לגרום לסרטן בטווח הארוך?

עודכן לאחרונה: 8.8.2021 / 7:22

דיאטה קטוגנית נחשבת לפופולרית ביותר, גם בקרב סלבס. היא אומנם עוזרת לרבים להשיל ממשקלם בטווח הקצר, אבל מה הדיאטה - שחוקרים מכנים "מתכון לבריאות לקויה" - עושה לגוף בטווח הארוך?

דיאטה קטוגנית נחשבת אופנתית מאוד כרגע, אך מחקר חדש מזהיר כי היא עלולה לפגוע בבריאות לאורך זמן. חוקרים אומרים שמה שהופך את הדיאטה עתירת השומן לשונה מאסטרטגיות אחרות לירידה במשקל, מגדיל גם את הסיכון לפתח מספר רב של מחלות שונות, בהן מחלות לב, סרטן, סוכרת ואפילו מחלת אלצהיימר.

"הדיאטה הקטוגנית האופיינית היא אסון מקדם מחלות", אמר כותב המחקר הראשי לי קרוסבי, דיאטן קליני ומנהל תכנית חינוך לתזונה בוועדת רופאים לרפואה אחראי, "העמסת בשר אדום, בשר מעובד ושומן רווי והגבלת ירקות, פירות, קטניות ודגנים מלאים היא מתכון לבריאות לקויה".

קרוסבי - ואיתו גם צוות מבית הספר לרפואה גרוסמן בניו יורק, בית החולים בלוויו, אוניברסיטת פנסילבניה, אוניברסיטת לומה לינדה ובית הספר לרפואה של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון - ביצעו את מה שהמדענים מכנים "הסקירה המקיפה ביותר של דיאטות קטגוניות עד לזמן זה". ממצאיהם מופיעים בכתב העת Frontiers in Nutrition.

פיצה קיטוגנית מבצק ללא קמח. אלון מסיקה
כבר עדיף פחמימה? פיצה קטוגנית/אלון מסיקה

תזונה קטוגנית מתייחסת בדרך כלל לכל תכנית הרזיה שהיא דלה מאוד בפחמימות, מגבירה את צריכת החלבון ועשירה בשומן. למה שמישהו יחשוב שזו תזונה בריאה אתם שואלים? ובכן, למעשה יש לזה סיבה מדעית.

דיאטות קטוגניות פופולריות מכיוון שתמהיל זה של מזון מנסה לעורר קטוזיס בגוף. תהליך זה מפעיל ייצור קטונים, המהווים מקור אנרגיה חלופי לגוף. מה שהופך את הקטונים לכל כך מושכים היא העובדה שנוירונים ותאים אחרים יכולים לעבד את האנרגיה הזו טוב יותר מחומצות שומן. עם זאת, הסקירה החדשה מוצאת כי המזונות שדיאטות קטוגניות משתמשים בהם כדי להשיג זאת, אולי יסייעו בטווח הקצר לירידה במשקל, אבל עלולים לפגוע בגוף לאורך זמן.

עוד בוואלה!

הדיאטה הזאת יכולה להפחית את הסיכון להידבק בקורונה?

לכתבה המלאה

בין ממצאיהם, מחברי המחקר טוענים כי נראה שהתזונה הקטגוניות מסוכנת במיוחד לנשים בהיריון ולאלו המקווים להביא ילדים לעולם. המחקר מגלה שלדיאטה דלת פחמימות יש קשר לסיכון גבוה יותר למומים בתעלות העצב של התינוק. סיכון מוגבר זה נשאר גם אם האמא נוטלת חומצה פולית במהלך ההיריון. דיאטות קטו עתירות חלבון יכולות גם להאיץ את קצב אי ספיקת הכליות בחולים עם מחלת כליות. חוקרים מוסיפים שהתזונה מעלה את רמות ה"כולסטרול הרע".

גורמת לסרטן?

הצוות מציין כי דיאטות קטו נתפשות לעתים קרובות כתרופה פוטנציאלית למחלות לב ואפילו לסרטן. עם זאת, בעוד שחלק מהמחקרים מראים שתזונה קטוגנית עלולה להרעיב תאים סרטניים, הדוח החדש מגלה כי הגבלת פחמימות למעשה מטה את תזונתו של אדם לעבר מזונות הגורמים לסרטן.

"בנוסף לסיכונים המשמעותיים לחולי מחלת כליות ולנשים בהיריון, דיאטות קטו מסוכנות גם לאחרים, כיוון שתזונה זו יכולה להעלות את רמות הכולסטרול LDL ועלולה להגביר את הסיכון הכולל למחלות כרוניות", מסביר קרוסבי, "בעוד שקטו יכול להפחית את משקל הגוף לטווח קצר, גישה זו אינה יעילה יותר מאשר דיאטות אחרות להרזיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully