וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטות המפורסמות שיעזרו לכם לרזות - אבל עלולות לפגוע בלב

כדי לרדת במשקל כמה שיותר מהר, המון אנשים הולכים על דיאטה דרמטית שעלולה לגרום לתופעות לוואי מסוכנות. אלו 3 דיאטות שיכולות לגרום להשפעה כזאת על בריאות הלב, ואחת שדווקא תעזור לחזק אותו

גיף דיאטה משקל. Giphy
אם אתם יורדים הרבה ומהר - כדאי להיות חשדניים. איור של משקל/Giphy

שמירה על משקל גוף תקין היא לכאורה משוואה די פשוטה - תאכלו יותר ותעלו במשקל, תאכלו פחות ותרזו. אך בפועל, בשביל רובנו מדובר במאבק של ממש מכיוון שהתהליך לא מבוסס על היגיון ומתמטיקה, אלא על התמודדות עם מנגנונים רגשיים עמוקים שמניעים את הרגלי האכילה שלנו.

במקום לטפל בבעיה מהשורש ולפתח מערכת יחסים בריאה יותר עם האוכל, רבים מחפשים "פיתרון קסם", שיאפשר לרזות כמה שיותר מהר ובקלות. זו הסיבה שדיאטות חדשות שמתפרסמות כל הזמן, בייחוד אם סלבס מתנסים בהן, הופכות ללהיט עולמי. חלקן אכן יכולות לעזור לכם לרזות - אך מגיעות עם תג מחיר שחשוב להכיר.

אחד מהמחירים הכבדים ביותר שאפשר לשלם על הגזרה החטובה הוא פגיעה בלב. לכן חשוב להכיר את הדיאטות שאמנם עשויות לעבוד בשבילכם - אבל לא בטוח שתרצו לנסות:

דיאטת פליאו

"דיאטת האדם הקדמון", או בשמה המוכר יותר פליאו, מבוססת על כל מה שנהגו לאכול אבות אבותינו שנאלצו לצוד וללקט את המזון שלהם - בשר, דגים, אגוזים, זרעים, ירקות ופירות. בתזונה כזאת לא תמצאו מוצרי חלב, מאכלים מעובדים או סוכר לבן.

עוד בוואלה!

בדיאטה? יש גורם אחד במשרד שעלול לפגוע לכם במשקל

לכתבה המלאה
בשר על האש. Giphy
קדמוני. בשר על האש/Giphy

למעשה, אחת ההבטחות של הדיאטה הזאת היא שיפור בריאות הלב ובהחלט אפשר להבין מדוע. אנחנו יודעים שסוכר פשוט, מזון מעובד וחומרים משמרים פוגעים בלב - אז ההיגיון אומר שלהיפרד מהמרכיבים האלו לתמיד רק יועיל לו. מחקר שנערך בנושא אף חיזק את הטענה הזאת, אך הוא נערך על קבוצה קטנה של תשעה נבדקים בלבד, שההרגלים שלהם לפני תחילתו גם ככה היו גרועים בהרבה.

מחקרים חדשים יותר, כמו זה שפורסם ב-2019 בכתב העת European Journal of Nutrition, מצאו שההיפך הוא הנכון. במחקר הזה, שמצטרף לעדויות נוספות בנושא, מצאו בדמם של אנשים שדבקו בדיאטה הזאת שיעור גבוה יותר של תרכובת בשם Trimethylamine N-oxid (TMAO) אשר מיוצרת במעי ומגבירה את הסיכון למחלות לב.

החוקרים, שמצטרפים למומחים אחרים שקוראים למצוא חלופות לדיאטה הטרנדית, ציינו במחקר כי "הרבה אנשים מאמינים שדיאטת פליאו מועילה לבריאות, אבל המחקר שלנו מציע שהמשטר הזה עלול בהחלט להשפיע לרעה על בריאות הלב".

דיאטה קטוגנית (קטו)

דיאטה קטוגנית נחשבת בעיני רבים לאחד השינויים הקיצוניים ביותר שאפשר לעשות בתזונה כדי לרדת במשקל. היא מבוססת על תפריט שכולל כ-70 אחוזים של שומנים, 25 אחוזי חלבון ורק 5 אחוזים של פחמימות.

ביצים. Giphy
קצת שומן עם החלבון שלכם? ביצים ובייקון/Giphy

חלק מהמחקרים שבוצעו על השיטה קובעים כי היא עשויה לייצר השפעות חיוביות על הגוף. מחקר אחד לדוגמא, מצא שהיא יכולה, באופן שייראה מוזר לחלק מהאנשים, להשפיע לטובה על הכולסטרול הטוב (HDL) והרע (LDL) בגוף, דבר שבתורו תורם לבריאות הלב. אולם מחקר אחר, שבוצע על חולי סוכרת, מציע בדיוק את ההיפך - כלומר, שתפריט כזה עשוי לייצר עליות פתאומיות בשיעור הכולסטרול הרע ולהגביר את הסיכון לבעיות לב.

ובכן, המחקרים הסותרים האלו מבלבלים ומקשים לגבש תובנה חד משמעית, אבל מה שכן אפשר לקבוע, זה שתפריט כל כך מגביל ונוקשה פשוט לא יכול להחזיק לאורך זמן. ועל כך יש הסכמה נרחבת במחקרים בנושא. מומחים מסבירים כי אנשים שהתנסו בדיאטה הזאת ונכשלו, עשויים בסבירות גבוהה יותר לצרוך יותר מאכלים לא בריאים בטווח הארוך ודווקא לפגוע בבריאות הלב ואיברים חיוניים אחרים.

הבשורה הטובה: יש גם גרסה שפויה לדיאטה הזו

Whole 30

הדיאטה הזאת, שלתקופה מסוימת הייתה אחד מההאשטגים הכי נפוצים באינסטגרם, בעצם התחילה כאתגר שנועד לעזור לאנשים לשפר את הבריאות ולרדת במשקל. על הנייר, הכוונות שלה טובות - היא קוראת לבחור במזונות טריים, להכין אוכל בבית ולהפחית בצריכת מזונות מעובדים ומתועשים. בפועל, היא דורגה בכמה מקורות מידע חשובים כאחת הדיאטות הגרועות והמסוכנות של השנים האחרונות.

גיף אבטיח. Giphy
לא כל מה ש"טבעי" אפשר לאכול בלי הגבלה. אבטיח/Giphy

הסיבה לכך מורכבת משילוב הסיבות שכבר דיברנו עליהן בהקשר של הדיאטות האחרות. הדיאטה הזאת מראש נועדה להיות אתגר אופנתי ולא תוכנית ארוכת טווח לשיפור התזונה. לכן, לאחר שאנשים משלימים את האתגר, לדברי המומחים הם בדרך כלל יתגמלו את עצמם באכילה של יותר מזונות מזיקים.

ובהקשר היותר ספציפי של בריאות הלב, חשוב להבין שתפריט שכולל רק מאכלים טבעיים וטריים - דווקא עלול למנוע מכם לקבל את החומרים שדרושים להגנה עליו. לדוגמא, תפריט כזה קורא להפחית בצריכה של קטניות ומוצרי חלב, לרבות יוגורטים ומוצרים דלי שומן. המאכלים האלו מכילים ויטמינים, שומנים טובים ומינרלים שלא רק תורמים לשיפור בריאות הלב - אלא גם עוזרים להפחית את הסיכון לאלצהיימר וסוכרת.

בנוסף, כדי לפצות על הירידה בצריכת הסוכר, רבים יאכלו הרבה פירות בדיאטה הזאת - דבר שאמנם נראה בריא, אך עלול גם הוא להעלות את רמות הסוכר בדם ולסכן את הלב במינונים גבוהים.

ואיזו דיאטה דווקא תעזור לשמור על הלב?

אם גם אתם חיפשתם מכנה משותף בין כל הדיאטות שמזיקות ללב (וגם למערכות אחרות בגוף), בטח שמתם לב ששלושתן נחשבות מאוד קיצוניות. הדרך לשפר את בריאות הלב היא לא להוציא קבוצות שלמות של מזונות מהחיים שלנו, או לבצע אתגרים אינטנסיביים שישנו לגמרי את האופן שבו אנחנו אוכלים - אלא למצוא את האיזון שיאפשר לקבל את כל החומרים החיוניים הדרושים לתפקוד שלנו וגם להתמיד בדיאטה לאורך זמן.

זו הסיבה שהדיאטה הים תיכונית נחשבת בעיני מומחים רבים בשנים האחרונות כתפריט הבריא ביותר לבריאות הלב ולעוד שורה של תהליכים חיוניים בגופנו. בתפריט הזה, במקום להגיד מה לא - אומרים מה כן.

סלט בפיתה - גיף. Giphy
עוד נקודה לתזונה המקומית. סלט בפיתה/Giphy

בדיאטה הזאת, השאיפה היא להרבות בצריכת פירות, ירקות, דגנים מלאים, קטניות, דגים ועוף. היא לא קוראת להימנע מבשר אדום ומוצרי חלב - אך כן ממליצה להמעיט בהם ככל שניתן. בנוסף, בתפריט כזה מעודדים לשתות יין אדום שידוע ביתרונות הבריאותיים שלו - אבל שוב, במידה כמובן.

סקירה השוואתית (מטא-אנליזה) שפורסמה בכתב העת הנחשב British Medical Journal ובחנה שורה של מחקרים שנערכו על הדיאטה הזאת, קבעה כי היא עשויה להפחית בכ-10 אחוזים את הסיכון למחלות לב, סרטן ואלצהיימר. זו הוכחה נוספת לכך שאתגרים וטרנדים אומנם עובדים יפה ברשתות החברתיות - אבל כשרוצים באמת לשפר את הבריאות כדאי ללמוד ממי שמצליחים לשמר הרגלים חיוביים במשך חיים שלמים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully