וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פיגן: תכירו את הדיאטה החדשה - שילוב של טבעונות ופליאו

הטרנד העולה כיום בשמי התזונה נקרא פיגן והוא משלב את עקרונות הטבעונות עם עקרונות הפליאו. מה זה משאיר לכם לאכול והאם זה בריא בכלל?

סלט קייל ואבוקדו. ShutterStock
אז מה מותר לאכול פה? סלט קייל עם אבוקדו/ShutterStock

בשנים האחרונות טרנדים בתחום התזונה צצים בתדירות הולכת וגוברת, ומדי כמה שבועות או חודשים מתחיל באז על טרנד חדש ודיאטה חדשה מוכתרת כ"דבר הבא" בתחום אורח החיים הבריא. עד לאחרונה מי שתפסה את המשבצת הזאת היתה הדיאטה הקטוגנית, ואם נמאס לכם ממנה, אז יש לנו בשורה.

הדיאטה החדשה והמדוברת כיום בעולם נקראת Peganism או Pegan ושמה מייצג למעשה הלחם בין Vegan ובין Paleo - שני סגנונות תזונה המוכרים לנו כבר היטב. וכפי שניתן לנחש היא כוללת שילוב של עקרונות הטבעונות עם עקרונות הפליאו. דיאטת הפליאו מכתיבה הימנעות ממוצרי חלב, קטניות דגנים, סוכר מעובד ועוד, ואילו טבעונים נמנעים מכל מאכל שמקורו מן החי.

עוד בנושא:
צרות עולם ראשון: החיסרון המפתיע של תזונה טבעונית
הסיבה המפתיעה שבגללה אנשים ממשיכים לאכול בשר
פחמימות הן כבר לא השטן: דיאטה דלה בפחמימות מורידה את תוחלת החיים

מרק. ShutterStock
קטניות בחוץ. מרק שעועית/ShutterStock

מה שהופך את הדיאטה החדשה הזאת לבריאה הוא שרובה מבוסס על מזון מן הצומח והיא מעודדת צריכה מוגברת של פירות וירקות. עם זאת, דיאטת הפיגן היא לא בדיוק טבעונות, ועל כן היא כוללת גם אכילה של בשר - כתוספת, ולא כמרכיב עיקרי בארוחה, ורצוי בשר שמקורו בחיות שגודלו בתנאי חופש וקיימות וניזונו מעשב.

עוד באותו נושא

זמן בחירות: טבעונות או פליאו, איזה תזונה הכי בריאה?

לכתבה המלאה

מחפשים את דרך המלך

ניתן לומר שהפיגניזם מנסה למצוא את דרך המלך ולאזן בין שיקולים של תועלות בריאותיות ובין שיקולים של קיימות ודאגה לסביבה. גם דגים שומניים וזרעי פשתן - שני מקורות טובים לחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 - כלולים בדיאטה.

מאידך, הדיאטה קוראת להימנע או לצמצם משמעותית את הצריכה של דגנים, קטניות, מוצרי חלב, סוכר מזוקק, מלח, תפוחי אדמה ומזון מעובד באופן כללי. וכמו בכל המקרים כמעט, הדיאטה החדשה אינה חפה מחסרונות, ולמרות שהיא זכתה לשבחים על המשקל שהיא מעניקה לאכילת פירות, ירקות, זרעים ואגוזים, מומחי תזונה הביעה דאגה מהעובדה שקבוצות מזון שלמות מודרות ממנה.

העובדה שדיאטת הפיגן גוזרת הימנעות ממוצרי חלב עלולה להעמיד את הדובקים בה בסכנה למחסור בסידן וברכיבים תזונתיים אחרים. ההימנעות מאכילת דגנים וקטניות מעוררת אף היא דאגה, משום שקטניות נחשבות למקור חשוב מאוד לרכיבים תזונתיים והן עשירות בחלבון, מינרלים וויטמינים רבים.

אילוסטרציה. ShutterStock
שורה תחתונה: מרזים מזה או לא? אישה עומדת על משקל/ShutterStock

באשר לתרומתו של הטרנד התזונתי החדש הזה למאבק בקילוגרמים העודפים, עדיין לא ברור עד כמה דיאטת הפיגן מסייעת לירידה במשקל. מספר המחקרים שבחנו את השאלה הזאת הוא מאוד מצומצם, אך חלקם מצביע שיש ביכולתה לסייע בוויסות תיאבון, לחץ דם ועוד. אולם, נכון להיום אין מחקרים איכותיים וארוכי טווח שיכולים לתת אינדיקציה באשר לאופן שבו הדיאטה הזאת תשפיע על הבריאות לאורך זמן.

לצורך העניין, הדיאטה הים תיכונית או דיאטת DASH יכולות לספק יתרונות בריאותיים דומים לאלה המיוחסים לדיאטת הפיגן והן גם נבדקו ונחקרו בצורה מקיפה וזכו לשבחים ולתמיכה נרחבת מצד מומחי תזונה, משום שהן אינן מכתיבות הימנעות מקבוצות מזון שלמות וחיוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully