וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אכילת 3 ביצים בשבוע עלולה לקצר את תוחלת החיים

מחקר שעקב אחר אמריקנים בגילאי 50-71 במשך 16 שנה מצא שאלה שאכלו 3 ביצים בשבוע היו בעלי סיכון גדול יותר למות מוקדם מסרטן, מחלות לב ושבץ

חמש שיטות שונות להפרדת ביצים/מערכת וואלה! אוכל

אכילת 3 ביצים בשבוע עלולה להגדיל את הסיכון למוות מוקדם - כך עולה ממחקר חדש. עיקר הבעיה נעוץ בחלמון (הצהוב) שמכיל שומן וכולסטרול שמגדילים את הסיכון לחלות בסרטן וללקות בהתקפי לב ושבץ.

המחקר, שממצאיו פורסמו בכתב העת PLOS medicine, הגיע למסקנה שצריכה של 3 ביצים בשבוע מעלה את הסיכון למוות מוקדם בחמישית כמעט. ליתר דיוק, נמצא בו שמי שצרכו עוד 300 מיליגרם של כולסטרול מדי יום (בצריכה שבועית זה מסתכם בכמות שמצויה בכ-3 ביצים) היו בעלי סיכון גבוה ב-19 אחוזים למות בטווח של 16 שנה. הסיכון לתמותה מסרטן עלה ב-24 אחוזים ואילו הסיכון למות ממחלות לב עלה ב-16 אחוזים.

בעקבות הממצאים הללו קראו החוקרים לציבור לצרוך יותר חלבוני ביצה ופחות חלמונים, או לעבור לתחליפים. עוד נמצא במחקר שישנו קשר בין צריכת ביצים ובין מצבים רפואיים נוספים, בהם מחלות של דרכי הנשימה, אלצהיימר וסוכרת.

ביצה מקושקשת. ShutterStock
מגדילות את הסיכון לתמותה מסרטן, מחלות לב ומחלות נשימתיות. ביצה מקושקשת/ShutterStock

פרופ' יו ז'אנג מאוניברסיטת ז'ג'יאנג בסין שהיה אחד ממובילי המחקר הזה אמר כי "גילינו במחקר שצריכת ביצים וצריכת כולסטרול קשורות בסיכון מוגבר לתמותה באופן כללי וגם באופן ספציפי מסרטן ומחלות לב וכלי דם. עיקר ההשפעה של צריכת הביצים על התמותה קשורה למעשה בתכולת הכולסטרול שלהן".

ההשפעה של אכילת ביצים על הבריאות היא עניין שנחקר לא מעט לאורך השנים. מחד, הן נחשבו מאז ומתמיד לחלק חשוב ובריא בתזונה. ומאידך, תמיד ריחפו מעליהן צללים של חשד בהקשר של כולסטרול, בעיקר. ביצים כלולות בהמלצות התזונתיות של מדינות רבות ברחבי העולם, וזאת למרות שהן מכילות (במיוחד החלמון שלהן) רמות גבוהות של כולסטרול.

הפרדת ביצים. ShutterStock
עדיף לצרוך יותר חלבוני ביצה ופחות מהחלמון שמכיל שומן וכולסטרול. הפרדת ביצים/ShutterStock

"הממצאים שלנו מצביעים על כך שמומלץ להגביל את צריכת הכולסטרול מביצים ולהחליף ביצים שלמות באכילת חלבוני ביצה בלבד או למצוא להן תחליפי תזונתיים אחרים שיספקו חלבון, ובמקביל יקדמו יותר את בריאות הלב וכלי הדם ואת תוחלת החיים באופן כללי", אמר פרופ' יו ז'אנג.

גם חצי ביצה יכולה להשפיע לרעה

המחקר הנוכחי מבוסס על ניתוח סקרי תזונה שבהם השתתפו יותר מחצי מיליון אמריקנים בגילאי 50-71 והוא אחד הגדולים מסוגו. 521,120 המשתתפים בסקר גוייסו למחקר בין השנים 1995-1996 והמעקב אחריהם נמשך עד לשנת 2011. במהלך תקופת המעקב אירעו 129,328 מקרי מוות בקרבם של המשתתפים.

החוקרים גילו בחישוביהם שאפילו תוספת של חצי ביצה ליום מעלה את הסיכון לתמותה מוקדמת מכל סיבה שהיא בשבעה אחוזים, ושהחלפה של חצי ביצה בחלבוני ביצה או תחליף חלבון אחר (ללא כולסטרול) הפחית את התמותה ממחלות נשימתיות, סרטן ומחלות לב ב-20, 8 ו-3 אחוזים, בהתאמה.

חזה עוף עם רוקט ועגבניות שרי. ShutterStock
החוקרים ממליצים לשקול החלפת ביצים במקורות חלבון אחרים בתזונה. חזה עוף עם עלי רוקט ועגבניות/ShutterStock

אחת הבעיות שמציינים חוקרים חיצוניים לגבי המחקר הזה, היא שהוא לא בדק כיצד הוכנו ונאכלו הביצים. "החוקרים רק ניסו לאמוד כמה ביצים צרכו משתתפי המחקר מדי שבוע, אבל הם לא לקחו בחשבון האם הביצים האלה נצרכו במסגרת ארוחת בוקר רווית טיגון או בסלט ניסואז", אמר ד"ר דוויין מלור, מרצה בכיר בבית הספר לרפואה באוניברסיטת אסטון בבריטניה. "גם ההשפעות של המזונות האחרים שנצרכו לצד הביצים, לא נלקחו בחשבון במלואן. ברור לכל שניתן לצרוך ביצים גם כחלק מתפריט עתיר שומן וסוכרים, אך גם בתפריט בסגנון שמבוסס על התזונה הים תיכונית, שגם עשירה בירקות, למשל", אמר.

עוד הוא הוסיף, כי המלצת החוקרים לצרוך פחות ביצים שלמות ויותר חלבוני ביצה או תחליפי חלבון אחרים מבוססת על השערות לגבי ההשפעות של שינוי תזונתי כזה, ולא נבדקו בפועל במסגרת מחקר קליני.

פרופ' יו ז'אנג הוסיף כי לביצים יש גם תועלות בריאותיות בשל העובדה שהן מכילות לא רק חלבון, אלא גם ויטמינים ורכיבים תזונתיים חיוניים נוספים, וזו גם הסיבה שהן כלולות בהמלצות התזונה הרשמיות בארה"ב. אך שיש לזכור שהן מכילות כולסטרול שלו עשויה להיות השפעה מכרעת על היכולת למנוע תמותה מוקדמת. "רופאים ותזונאים צריכים לשים לב לממצאי המחקר שלנו ולחדד את החשיבות של הגבלת הכולסטרול התזונתי הנצרך בהמלצות התזונה שלהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully