מפתיע: הפעילות הזאת מפחיתה לחץ דם ביעילות

    זה השלב באימון שכולם אוהבים לדלג עליו או לחפף אותו, אבל אם אתם סובלים מיתר לחץ דם, יכול להיות שהוא משמעותי יותר עבורכם מהאימון עצמו

    • מתיחות
    • לחץ דם
    מערכת וואלה! בריאות
    לא רק השרירים נמתחים, גם כלי הדם. אישה עושה מתיחות (צילום: ShutterStock)

    מתיחות הן השלב הזה בפעילות גופנית שכולם יודעים שמאוד חשוב להקפיד עליו אך הרוב מחפפים אותו באדיקות ראויה לציון. מחקר חדש מספק עוד סיבה טובה לא לוותר עליהן, משום שהוא מצא שמתיחות יעילות יותר מהליכות נמרצות בהפחתת לחץ דם אצל אנשים שסובלים מיתר לחץ דם.

    "כולם חושבים שהמטרה של מתיחות היא רק למתוח את השרירים. אבל האמת היא שכשמותחים את השרירים נמתחים יחד איתם גם כל כלי הדם שמזינים אותם, כולל העורקים", אמר פיל צ'יליבק, חוקר של ביומכניקה ותנועת גוף האדם (קינזיולוגיה) באוניברסיטת ססקצ'ואן בקנדה. מתיחות הופכות את העורקים לפחות נוקשים, ומורידות את ההתנגדות שם מייצרים מול זרימת הדם, וזה עשוי להוביל להפחתת לחץ הדם.

    עוד בוואלה!

    איך בדיוק מבצעים מתיחת בטן ומתי פשוט אסור לעשות את זה

    לכתבה המלאה

    לחץ דם גבוה הוא גורם סיכון מוביל למחלות לב וכלי דם, שהן גורם המוות המוביל בעולם. לא תמיד זה קל להפחית את לחץ הדם, אבל יש לא מעט דברים שיכולים להשפיע עליו: הפחתה בכמות הנתרן הנצרך בתזונה, שתיית פחות אלכוהול ואפילו בילוי זמן רב יותר בחיק משפחה וחברים. כעת ייתכן שאפשר להוסיף גם מתיחות לרשימה הזאת.

    יש לא מעט דברים שאתם יכולים לעשות כדי להפחית לחץ דם גבוה. אישה מודדת לחץ דם (צילום: ShutterStock)

    מספר מחקרים כבר הראו בעבר כיצד מתיחות עשויות לשפר את זרימת הדם לשרירים, אצל בני אדם ובעלי חיים כאחד. אחד המחקרים הללו אף גילה שעבור נשים הרות עם לחץ דם תקין, מתיחות הן אמצעי יעיל יותר להפחתת לחץ דם מאשר הליכות.

    במחקר הנוכחי, החוקרים כבר העמידו מתיחות מול הליכות נמרצות - ראש בראש, למשך פרק זמן של 8 שבועות, ובדקו את השפעתן על אנשים על לחץ דם גבוה מהממוצע. בניסוי השתתפו כארבעים גברים ונשים שגילם הממוצע 61. החוקרים לא עדכנו את המשתתפים במטרת המחקר, אלא רק ביקשו מהם להשלים את הפעילות שהורו עליה - מתיחות או הליכה.

    קבוצה אחת התבקשה לבצע תרגילי מתיחות במשך 30 דקות בתדירות של 5 פעמים בשבוע, ואילו הקבוצה השנייה התבקשה לצאת להליכות נמרצות של 30 דקות, בקצב שיגרום לעלייה בדופק.

    מדידת לחץ דם ב-3 שיטות שונות

    החוקרים מדדו את לחץ הדם של המשתתפים בשלוש טכניקות שונות: בישיבה (כמו בדיקת לח"ד סטנדרטית שכולנו מכירים), בשכיבה על הגב (השיטה שלרוב נחשבת מדויקת יותר עבור חולים עם יתר לח"ד) וכן מדידה מתמשכת לאורך 24 שעות בעזרת מוניטור לחץ דם נייד. הם עשו זאת פעמיים - פעם אחת לפני תחילת תקופת הניסוי, ופעם שנייה בסיומה.

    המשתתפים בשתי הקבוצות אופיינו בצריכה דומה של נתרן בתזונתם וראוי לציין עוד שכולם הוסיפו את פעילות הניסוי לשגרת הפעילות הגופנית הרגילה שלהם, ולא גרעו ממנה.

    יותר טוב ללחץ הדם שלכם מהליכה. אישה עושה הליכה (צילום: ShutterStock)

    בתום תקופת הניסוי ולאחר ניתוח הנתונים של שתי הקבוצות ושקלולם החוקרים מצאו שלמתיחות היתה השפעה גדולה יותר על הירידה בלחץ הדם בהשוואה להליכות. "הממצאים הללו חשובים משום שהם מספקים לאנשים שסובלים מלחץ דם גבוה עוד אפשרויות להפחתה שלו", כתבו החוקרים במאמר אודות מחקרם.

    באשר למנגנונים המדוייקים שגורמים למתיחות להוריד לחץ דם, אלה דורשים מחקר יסודי יותר. פרט לכך שמתיחות מקלות על מעבר הדם בעורקים, ייתכן שגם לנשימות הקצובות והמדודות שלרוב נלוות לפעולת המתיחה יש השפעה. גם ביוגה למשל נמצא קשר בין תרגולי נשימות ובין הורדת לחץ דם. משמעות הדבר היא שקשה לבודד את השפעת הנשימה מהשפעת המתיחות עצמן.

    עוד עובדה שראוי לקחת בחשבון היא שהחוקרים גייסו קבוצה קטנה יחסית של משתתפים (כארבעים) ורק 35 מהם השלימו את תכנית הניסוי עד סופה. מה גם שהחוקרים לא ניטרו את המשתתפים באופן רציף לאורך כל תקופת הניסוי, ולכן הנתונים מתבססים על דיווח עצמי שלהם, שבהכללה נחשב למדויק פחות.

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully