גם האיבר הזה שלכם עלול להיפגע בתקופת הקורונה

    הנפש והגוף קשורים האחד לשני, ובתקופה זו בה רבים מאיתנו חווים חרדה ומתח סביב המצב, יש לכך השפעות שונות על הגוף, ועל העור שמכסה אותו ומגן עליו - כיצד חרדה באה לידי ביטוי בעור הפנים?

    ד"ר מיכאל שוחט
    הדבר הזה שאתם עוברים משפיע גם על העור שלכם. אישה שוטפת פנים (צילום: ShutterStock)

    חרדה מהווה זרז ידוע לבעיות עור שונות, כמו אקנה, אקזמה, אורטיקריה, פסוריאזיס ועוד מחלות שתוקפות את העור שלנו או מתבטאות על פני העור. ותקופת הקורונה מתבטאת בלא מעט חרדה כזאת.

    עוד בוואלה!

    ההרגל שסיגלתם בתקופת הקורונה גורם לכם להיראות רע

    לכתבה המלאה

    איך נדע אם העור שלנו מגיב לחרדה? אם החלו התפרצויות אקנה לאחר תקופה מלאת חרדה, כנראה שהמצב הנפשי הוא הסיבה לתגובה הפיזית. הלחץ גורם לשחרור של כימיקלים והורמונים שונים המניעים תהליכים דלקתיים בגוף ובעור, תחושות של מצוקה רגשית מובילות לשחרור הורמון לחץ (קורטיזול) המעכב את ההחלמה, משבש את המחסום הטבעי של העור ומשפיע על מערכת החיסון, מה שמאפשר לו פחות להגן על עצמו.

    וזה עובד, לצערנו, גם לצד השני. חולים במחלות עור חווים רמות נמוכות יותר של אושר, הם בעלי סיכון גבוה יותר למחלות נפשיות כמו דיכאון, חרדה והתמכרות. למצבים רפואיים גלויים כמו פסוריאזיס ואקזמה יש השפעה פסיכולוגית וחברתית משמעותית על החולים.

    התפרצות אקנה, או כתם כזה או אחר בעור, עלולה להיות גורם שמשפיע על הדימוי העצמי, או על הביטחון בסביבה חברתית. אנחנו עלולים לחוש מבוכה, מצב רוח ירוד ואף לא להיות מרוכזים במשימה המקצועית שאנו צריכים לבצע בשל המחשבות אודות מצב העור ומה הסובבים חושבים על כך.

    השפעה ישירה על הדימוי העצמי והביטחון. אישה עם פסוריאזיס (צילום: ShutterStock)

    לרשתות החברתיות יש משקל בנושא מפני שהפילטרים השונים, גורמים לכך שעור הפנים של הכוכבות נראה מושלם ללא פגמים, על אף שלרוב זה אינו נכון, ואז המרדף אחר עור פנים זהה ואידיאלי מבחינתנו מכניס לתסכולים, לחצים ומתח נפשי באשר לנראות שלנו שעלולה להשפיע על יתר התחומים בחיים.

    מה ניתן לעשות כדי לשמור על העור מפני מצבים נפשיים?

    ראשית, מיותר לציין כי יש לטפל כמובן בנפש - מתחים, לחצים וחרדות לא בריאים לגוף באופן כללי ועלולים לגרום למצבים בריאותיים מורכבים אחרים שאינם קשורים בעור. אחרי שמטפלים בנפש, חשוב לדאוג גם לעור.

    1. הקפידו על שינה איכותית הכוללת מספיק שעות שינה ללא הפרעות ויקציות מרובות במהלכה, שינה איכותית מטיבה הן לעור, שכן כך הוא יכול לתקן את הפגמים במהלך הלילה, והן למצב הנפשי.

    2. שתו הרבה מים. בחורף אנו לעתים קרובות מפחיתים את כמות הנוזלים שאנו צורכים ואז מייבשים את העור.

    3. ישנן שיטות הרפייה שונות המסייעות לשיפור זרימת הדם והגברת ייצור הקולגן, מלבד התרומה לעור הפנים, גם לכך ישנה השפעה מרגיעה לנפש ובכך מרוויחים שני ציפורים בטיפול אחד.

    4. הקפידו על תפריט תזונתי מאוזן ובריא. לעיתים כשאנחנו במצב רוח ירוד, או מרגישים רע עם עצמנו, אנחנו מפצים את עצמנו עם תזונה לא בריאה מלאת שומנים וסוכרים שלא רק שלא תומכים בעור פנים חיוני, גם עלולים לעכב את ההתפתחות שלו והפעילות שלו.

    תשנו טוב - זה בריא לנפש ולעור. אישה ישנה (צילום: Giphy)

    5. צרכו רשתות חברתיות בתבונה ולא יותר מדי. הסבירו לעצמכם שוב ושוב כי התמונות המופיעות בפיד שלכם אם של חברים יפים או כוכבים, הן לרוב אינן מציאות, אף אחד מאיתנו אינו מושלם, אל תיתנו לאשליות לפגום לכם בחיים.

    6. ולסיום - טפלו בעצמכם. אם הצלחתם להירגע אבל נשארתם עם מפגע חיצוני שמוריד את המצב הרוח שלכם שוב, זה הזמן לקחת יוזמה כדי לעזור לכם להרגיש טוב יותר, עצם המעשה ימלא אתכם בתחושה טובה. תוכלו לטפל בעור בטיפולים אסתטיים שונים. שמסייעים בשיפור ההרגשה ויכולים אף לחזק את המערכת החיסונית.

    ד"ר מיכאל שוחט הוא מומחה ברפואת העור בכללית אסתטיקה

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully