וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרדה בריבוע: המחיר הנוסף שאנו משלמים על קורונה

שלי כהן, מאמר אורח

25.11.2020 / 7:52

כבר כתבנו כאן לא פעם כי רובנו סבלנו או סובלים מחרדה שנובעת מהקשיים שהביאה לחיינו מגיפת הקורונה. כעת מתברר כי החרדה עצמה עלולה להוביל לחרדה נוספת. איך יוצאים מהמעגל הזה?

אישה בדיכאון. ShutterStock
קשה לשכוח את התחושה, גם אחרי שהחרדה עוברת. אישה מחזיקה את ראשה בידיה/ShutterStock

מגיפת הקורונה מהווה עבור רבים סערה מטלטלת בהיבטים שונים של החיים, והביאה איתה חששות רבים וחרדות בעוצמה שמעולם לא חווינו קודם לכן. לעיתים מדובר בחרדות חדשות, כמו למשל אובדן תעסוקה, ולעיתים מדובר בהתעוררותן של חרדות שהיו רדומות אצלנו. בשני המצבים, החרדות מותירות אותנו בבהלה ובתחושת חוסר אונים מול המצב החדש.

בהרבה מקרים, אירוע מטלטל אחד שבגללו חווינו חרדה או פחד, מותיר אותנו דרוכים מאותה הנקודה והלאה - מהפחד שהתחושה הזאת תציף אותנו שוב. במקרה כזה, אנחנו לא מצליחים לשכוח את הבהלה והלחץ שחווינו בשל אותה חוויה קשה, ובעיקר לא מצליחים לנער מאיתנו את התסמינים הגופניים: הרעד הבלתי רצוני, הדופק מהמוגבר, הסחרחורת ותחושת המחנק שגרמו לנו להאמין שאנחנו נמצאים דקה מלקבל התקף לב.

מעגל הפחד מהפחד

מדובר בתופעה מוכרת שבה אנחנו מפחדים מאוד לחוות שוב את אותה תחושת חרדה "ההיא", והפחד הזה כשלעצמו יוצר שוב ושוב תחושת חרדה. זהו מעגל הפחד מהפחד - ובשמו השני, פובופוביה.

פובופוביה היא מצב שבו החרדה שלנו נגרמת לא ממקור החרדה המקורי, (למשל מעליות, מקקים, מקומות סגורים, קורונה), אלא מהפחד לחוות שוב את החרדה הראשונית שחווינו בעבר. זוהי חרדה שעומדת בפני עצמה, ועלולה להתפתח כאשר אדם לא טיפל כראוי בחרדה המקורית שלו.

עוד בוואלה!

קשה מאוד לזהות שמתבגרים נמצאים במצוקה בתקופה הקורונה. וזו בעיה

לכתבה המלאה

בבסיס הפובופוביה עומד פחד ממחלה, עילפון או מוות ולכן הפחד מלחוות את החרדה ההיא הוא עוצמתי מאוד ולעיתים אף משתק.

רבים שסובלים מפובופוביה, יעשו ככל שביכולתם כדי להימנע ממקומות או ממצבים בהם החרדה עשויה להציף: הם ישתדלו עסוקים יתר על המידה, ובמקרים רבים אף יפתחו תלות בעצם נוכחותם של אנשים אחרים. ההימנעות וההדחקה בעצם משמרים את החרדה ומגבירים אותה. ומעגל האימה הולך ומתרחב.

איך מתמודדים עם פובופוביה?

התמודדות עם חרדות ופחדים היו וימשיכו להיות חלק בלתי נפרד מחיינו; חרדה קיומית, בריאותית, כלכלית, אגורפוביה, קלסטרופוביה או פחד מחושך - ואלו עלולים להופיע בכל גיל וללא חוקיות. על אף שישנן לא מעט גישות שונות שסייעות ללמד אותנו איך להרחיק מאיתנו פחדים, רק הגישה שמלמדת את האדם כיצד לעבור דרך החרדות והפחדים ולא לברוח או להימנע מהם, תעזור לו באמת לרפא את עצמו.

אישה ברחוב סואן מכסה את הפנים בידיים. ShutterStock
צריך ללמוד לעבור דרך החרדה והפחד. אישה ברחוב סואן מכסה את הפנים בידיים/ShutterStock

מכיוון שהורגלנו מאוד לפחד מחרדה ולנסות להסתיר אותה, לא תמיד קל לנו להתחיל בדרך של ריפוי מסוג כזה; בדרך של קבלה עצמית ואפשרות לתת לגוף שלנו לעשות את מה שהוא באמת צריך - להיות נוכח ברגע, ולשחרר את המתח הפנימי העצום. ולכן, טכניקות של CBT, מיינדפולנס, ACT ואף כלים מתחום הביופידבק יכולים לעשות עבודה מעולה.

על מנת שכל אחד מאיתנו יוכל לעבור את התקופה הקשה הזו באופן מיטבי, ולהימנע מהפחד מפני גל החרדה הבא, הנה כמה טיפים להתמודדות עם הפחד מהפחד:

  • נסו לפתח דיבור עצמי חיובי: כשקורה משהו, האם אני חושב מחשבות שליליות והרסניות, או לחילופין מנסה להרגיע את עצמי ולהסתכל בבהירות על המצב? דיבור עצמי חיובי הוא הכרחי להפחתת חרדה.
  • אל תברחו: כמו גל שמגיע ושוטף אותנו, תנו לחרדה להגיע, התבוננו בה במודעות מלאה ותגידו לעצמכם שאתם מכירים אותה, וכמו שהיא באה, כך היא תחלוף.
  • בחנו את האפשרות הכי גרועה: נסו לחשוב, מה הדבר הכי נורא שיכול לקרות? או במילים אחרות: תכירו את החשיבה הקטסטרופלית שלכם. אם יש לכם דופק, או רעד, האם בהכרח תתעלפו? תקבלו התקף לב? האם בהכרח תגיעו למצב של מוות? נסו להבין מהו התרחיש המפחיד העמוק ביותר שיש לכם בראש, ובחנו את הסבירות שהוא אכן יקרה.
  • פתחו הבנה, קבלה עצמית וסובלנות לעצמכם: שחררו ביקורתיות ושיפוטיות. אנחנו בני אדם ולכולם יש קשיים. חרדה היא לא מחלה, היא דבר אנושי שכולם חווים. קבלו את החרדה ותלמדו לתת לעצמכם את היחס היפה והטוב שאתם הייתם נותנים בנדיבות לאנשים אחרים, בזמן שהם חווים חרדה או מצוקה. בסופו של דבר, יחס טוב ואוהב מרגיע באמת.
  • הישארו מאוזנים: הנטייה שלנו לפחד מוגבר קורית כאשר אנחנו לא באיזון. תקפידו לישון טוב, לאכול טוב, ליצור קשר עם אנשים, לפנות זמן לתחביבים, לספורט. כאשר אנחנו במקום קיצוני כלשהו, הנפש נמצאת במצב נמוך, והגוף מגיב בהתאם.
  • טפחו את עצמכם - תדאגו לצרכים שלכם, אל "תטאטאו את הבעיות מתחת לשטיח" ותפנו לטיפול במידת הצורך. אתם אהובים וראויים, וכך גם היקרים לכם - ראויים לכך שתהיו רגועים, נינוחים ומאוזנים.

שלי כהן היא דוקטורנטית לפסיכולוגיה קלינית, פסיכותרפיסטית, מטפלת התנהגותית וקוגניטיבית, חברה בקהילת המטפלים SOMEBUDDY, אתר לחיפוש ולהתאמה אישית של פסיכולוגים ומטפלים מתחום בריאות הנפש, ההתפתחות האישית, העסקית והמקצועית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully