וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל 2 דקות מתה אישה בעולם מהסרטן הזה. מה עושים עם זה?

פרופ' יעקב בורנשטיין

19.1.2021 / 7:06

לאחרונה יש תחושה, נכון יותר לומר - אשליה, שפתרנו כבר את בעיית סרטן צוואר הרחם ויתר המחלות הנגרמות מנגיף הפפילומה האנושי. לצערנו, זה ממש לא נכון. אז איך מתמודדים מול המחלה הזו?

תאי HeLa של סרטן צוואר הרחם. ShutterStock
570 אלף נשים בכל העולם חולות בסרטן צוואר הרחם מדי שנה. תאים של סרטן צוואר הרחם/ShutterStock

בשנים האחרונות נוצרה אשליה שפתרנו כבר את בעיית סרטן צוואר הרחם ואת יתר המחלות הנגרמות עקב HPV - נגיף הפפילומה האנושי. אלא שהמציאות ממשיכה לטפוח על פנינו, ועדיין כ-570 אלף נשים בכל העולם חולות בסרטן צוואר הרחם מדי שנה. כל שתי דקות מתה אישה, אחרי מאבק קשה וכואב, מסרטן צוואר הרחם. זהו גידול הפוגע בנשים צעירות וכל מקרה משאיר אחריו משפחה שבורה וסובלת.

המציאות הזו טולטלה לאחרונה, כאשר ארגון הבריאות העולמי גייס 194 מדינות שלקחו על עצמן להעלים את סרטן צוואר הרחם בתוך מספר שנים. ההכרזה על ההתגייסות הגורפת של המדינות ריגשה גם מומחים ותיקים, שכן זו הפעם הראשונה שארגון הבריאות העולמי מוביל יוזמה להעלמת מחלת סרטן. מיד גם עולה הזיכרון של ההצלחה בהעלמת ומיגור מחלת האבעבועות השחורות, שבעבר גרמה גם היא למוות בייסורים של מיליוני בני אדם.

ברור עם זאת, שעדיין יש דרך לעשות לפני שסרטן צוואר הרחם יעלם מחיינו. הדרך כרוכה בעמידה ברף המכונה 90-70-90. כלומר, יש להגיע לפחות לשיעור של 90 אחוזי התחסנות. הכוונה היא שלפחות 90 אחוזים מהבנות יקבלו את החיסון כנגד HPV לפני גיל 15. כמו כן, צריך שלפחות 70 אחוזים מהבנות יעברו משטח לסריקת צוואר הרחם באמצעות תבחין יעיל - שכיום מבוצע בעזרת בדיקת PCR לנוכחות HPV. לבסוף, שהנשים שאובחנו עם טרום סרטן או סרטן צוואר הרחם - יטופלו. לפחות 90 אחוזים מהן.

בדיקת פאפ. ShutterStock
לפחות 70 אחוזים מהנשים צריכות לעבור בדיקה. בדיקת פאפ/ShutterStock

אין ספק שהיעד החדש מעורר התלהבות ותקווה לשיפור משמעותי באיכות החיים, אך הוא מיד מעלה מספר שאלות, שאנסה לענות עליהן להלן:

האם הכוונה היא לחיסול מלא והעלמת המחלה?
התוכנית היא להגיע ב-2030 להיארעות של פחות מ-4 נשים עם סרטן צוואר הרחם ל-100 אלף. כך נמנע תמותה של 300 אלף נשים בעולם במשך 10 שנים.

מי יממן את ההגעה ליעדים הנדרשים?
כאמור, 194 מדינות הצטרפו ליוזמת ארגון הבריאות העולמי והתחייבו להשקיע כל מה שכרוך כדי לעמוד ביעד המשותף. למעשה, בחישוב כלכלי נמצא שמעבר להצלת חיי אדם, ההשקעה גם תביא לרווח כלכלי משמעותי עקב חיסכון במימון טיפולי סרטן, וכוח העבודה של נשים שניצלו מהמחלה.

האם מיגור סרטן צוואר הרחם אפשרי בישראל?
כן. אנחנו אחת הארצות המתקדמות שבהן קיימת סריקת צוואר הרחם וטיפול איכותי בממצאים בצוואר הרחם. כמו כן, החיסון ניתן בישראל במסגרת שגרת החיסונים בכיתה ח', לבנות ובנים. אך לצערנו, שיעור ההתחסנות בקרב תלמידי ותלמידות בית הספר לא עלה על 60 אחוזים עוד לפני תחילת מגיפת הקורונה.

חיסון פפילומה. ShutterStock
אין סיבה לחשוש. חיסון פפילומה/ShutterStock

מהן הסיבות להימנעות מהתחסנות מלאה כנגד HPV בישראל:
1. החשש שהחיסון אינו בטוח - חשש מופרך, שכן בטיחות החיסון נבדקה אחרי שהוזרקו 270 מיליון מנות, וארגון הבריאות העולמי מצא שהוא בטוח ביותר. תופעות לוואי קשות שבעבר יוחסו לחיסון, הוכחו בהמשך שאינן קשורות למתן החיסון עצמו.

2. במספר חוגים הועלה החשש שהמלצה להתחסן תפורש כאישור למתירנות. גם חשש זה לא מבוסס, שכן מחקרים רבי משתתפים מצאו שאין קשר בין הדברים. לאחרונה יצא מכון פוע"ה - המכון לפוריות ורפואה על פי ההלכה - בהכרזה כי: "...מכון פוע"ה, בהתייעצות עם גדולי הרבנים ובכירי הרופאים... ממליץ לתת את החיסון בכיתה ד', המלצה זו עדין לא התקבלה ע"י משרד החינוך. עד שתתקבל, ניתן להתחסן בכיתה ח' בלא להבליט את המשמעות החינוכית של החיסון...".

3. הימנעות מחיסון הבנים: הטענה היא כי "לבנים אין צוואר הרחם, אז למה לחסן כנגד סרטן צוואר הרחם?" לכך יש להשיב כי החיסון ניתן לבנים כדי למנוע מחלות הנגרמות על ידי HPV ופוגעות בבנים עצמם, כמו סרטן הפין ופי הטבעת, סרטן פה ולוע - שלאחרונה שכיחותו עולה, ויבלות באברי המין - המאובחנות כל שנה ב-20 אלף נשים וגברים. בנוסף, חיסון הבנים מסייע ב"חיסון העדר" ויוריד את היארעות סרטן צוואר הרחם בנשים.

4. היסוס מצד הרופאים: כשההורים מקבלים זימון לחיסון לילדיהם, הם מתייעצים פעמים רבות עם רופאי המשפחה או רופאי ילדים. מחקרים מצאו שדעת רופאים לגבי חשיבות החיסון היא המשפיעה העיקרית על ההיענות. כשהרופא מביע עמדה ברורה ובטוחה ביעילות ובטיחות החיסון, שיעור ההתחסנות יעלה באופן משמעותי.

5. חוסר ידע וחוסר מודעות: קיימים אתרים אמינים של חברות מדעיות ושם ניתן לקבל מידע על הנגיף, המחלות הנגרמות על ידו והחיסון. סיפוריהן של נשים שחלו בסרטן צוואר הרחם יכולות לסייע בהגברת המודעות.

הכרזת ארגון הבריאות העולמית האירה את הזרקור על דרך למיגור מחלת סרטן צוואר הרחם, ומחלות נוספות הנגרמות על ידי הנגיף. בידינו להגביר את המודעות למניעת המחלה, וביחוד לחשיבות החיסון כנגד HPV, ולהקפיד על הפניית המטופלות לסריקת צוואר הרחם וטיפול מתאים.

פרופ' יעקב בורנשטיין הוא מנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי לגליל - נהריה והפקולטה לרפואה ע"ש עזריאלי, אוניברסיטת בר-אילן. מומחה לקולפוסקופיה ומחלות צוואר הרחם והעריה, יו"ר החברה לחקר ומניעת מחלות המועברות במגע מיני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully