וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון הפפילומה יעיל בכמעט 100 אחוזים. אל תוותרו עליו

בתזמון מושלם עם שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם, מחקר חדש מגלה כי החיסון נגד וירוס ה-HPV יעיל אפילו יותר ממה שחשבו בעבר. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת עליו

קמפיין של האגודה למלחמה בסרטן לעידוד התחסנות נגד נגיף הפפילומה האנושי/האגודה למלחמה בסרטן

השבוע מציינים את שבוע המודעות לסרטן צוואר הרחם, שעלול להיות קטלני ולהתפרץ ללא תסמינים מוקדמים. לצד קמפיינים הקוראים לנשים לעבור בדיקת פאפ בשל החשיבות של גילוי מוקדם, עוד נושא שעושה כותרות - בארץ ובעולם - בשבוע האחרון הוא התחסנות נגד נגיף הפפילומה האנושי (HPV). מחקר חדש מתייחס לנושא הזה בדיוק, ומגלה כי חיסון ה-HPV יעיל בכמעט 100 אחוזים.

חוקרים מקינג'ס קולג' בלונדון ניתחו נתונים ממחקרים שכללו כ-60 מיליון בני אדם בתקופה של מעל שמונה שנים, כדי לבדוק את האפקטיביות האמיתית של החיסון. הם גילו כי החיסון יעיל ב-99.8 אחוזים במניעת נגיף הפפילומה חמש שנים לאחר מתן הטיפול.

לפי נתוני האגודה למלחמה בסרטן, נגיף הפפילומה שכיח מאוד באוכלוסייה - 80 אחוזים מכלל הגברים והנשים יידבקו לפחות בזן אחד של הנגיף במהלך חייהם. ריבוי בני זוג מיניים יכול להעלות את הסיכון להדבקה, אולם זה יכול להתרחש גם עם בן זוג אחד. במקרים מסוימים, כתוצאה מההדבקה, עלול להתפתח גידול טרום-סרטני או סרטני, בקרב נשים וגברים כאחד. בשבוע האחרון פרסמה האגודה קמפיין שמטרתו להעלאות מודעות לחשיבות החיסון, הניתן לבנות ולבנים בכיתה ח' במסגרת בית הספר ובמימון משרד הבריאות.

נגיף הפפילומה. ShutterStock
80 אחוזים מכלל הגברים והנשים יידבקו לפחות בזן אחד של הנגיף. נגיף הפפילומה/ShutterStock

המחקר הנוכחי אינו היחיד שמחזק את חשיבות חיסון ה-HPV. מחקר שפורסם ביוני 2019 בכתב העת THE LANCET העלה כי נרשמה ירידה חדה בשכיחות נגיף הפפילומה באוכלוסיות בהן מיושמות תוכניות החיסונים נגד הנגיף. ההבדל העיקרי במחקר הנוכחי היתה המטרה לבחון את יעילות החיסונים "בעולם האמיתי" ולא בתנאי מעבדה, בהנחה שייתכן שבשטח הם יעלים פחות. ההנחה הזו התגלתה כלא נכונה.

החוקרים גילו כי החיסון היה אפקטיבי ב-92 אחוזים אחרי ארבע שנים ויעיל ב-99.8 אחוזים לאחר חמש שנים. פרופסור פיטר סאסייני, עורך המחקר, ציין כי "תוצאות אלה מרמזות כי ההשפעה של חיסון HPV על מניעת סרטן צוואר הרחם יכולה להיות גדולה אפילו יותר מהערכות עבר.

זה מה שאתם חייבים לדעת על החיסון

כאמור, חיסון הפפילומה מפחית את הסיכון להידבק בווירוס הפפילומה האנושי ועל ידי כך מפחית גם את הסיכוי לחלות בסרטן צוואר הרחם וביבלות באיבר המין. בעבר החיסון ניתן לנשים וגברים עד גיל 26, אך לפני כמה שנים הרחיבו את ההמלצה, כך שהיא חלה היום עד גיל 45.

נגיף הפפילומה האנושי כולל למעלה מ-150 זנים שונים. שניים מהזנים הללו (6, 11) גורמים ליבלות באיברי המין (ב-90 אחוזים מהמקרים). זנים אחרים של נגיף הפפילומה, לעומת זאת, עלולים לגרום לסרטן. השכיחים ביותר הם זנים 16 ו-18. בישראל רשומים ומשווקים שני חיסונים: גרדסיל 4 (4 Gardasil) ו-גרדסיל 9 (Gardasil 9) נגד נגיף הפפילומה, הניתנים על פי מרשם רופא. החיסונים מונעים הדבקה עתידית בזני הנגיף הכלולים בחיסון. הם ניתנים באמצעות זריקה לתוך שריר הזרוע העליונה בשתי מנות (במרווח של שישה חודשים) או בשלוש מנות (במרווחים של שישה חודשים וחודשיים), בהתאם לסוג החיסון.

חיסון הפפילומה נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר בהקשר של הפחתת התחלואה בסרטן. הוא בטוח ועבר את כל בדיקות הבטיחות הקליניות. ארגון הבריאות העולמי מגדיר את החיסון כבטוח ביותר "EXTREMLY SAFE". למרות שבכתבות לא מבוססות באינטרנט מיוחסות לו תופעות לוואי מעוררות אימה - אף אחת מהן לא עלתה במחקרים שנערכו על מיליוני בני אדם בכל העולם. לפי האגודה למלחמה בסרטן, קיימות לחיסון מעט תופעות לוואי אפשריות, שהעיקריות הן אדמומיות באזור ההזרקה, כאב מקומי ונפיחות באזור ההזרקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully