וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

5 חיסונים שכדאי גם למבוגרים לעשות

כשמדברים על חיסונים זה לרוב בהקשר של תינוקות וילדים קטנים, אבל זה שעברתם את הגיל הרך ממש לא אומר שאתם פטורים מאימת המחט. הנה 5 חיסונים שמומלץ לכם לקבל כמבוגרים (הלכנו לספור את המזומנים מהביג פארמה)

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בסרטון: אנחנו מבוגרים, ואנחנו התחסנו נגד שפעת

שיח החיסונים הסוער נוגע בדרך כלל לחיסוני הינקות והילדות, אלה שניתנים לתינוקות בחודשים ובשנים הראשונות לחייהם, ומטרתם להגן עליהם מפני מחלות מסוכנות. אלא שהעובדה שאתם כבר לא ילדים לא פוטרת אתכם מהצורך להתחסן. אמנם תידרשו לכך לעתים יותר רחוקות, אבל זה שעברתם את הגיל הרך ממש לא אומר שסיימתם עם המחטים.

גם אם קיבלתם בתור ילדים את כל חיסוני הילדות ויש לכם פנקס חיסונים למופת, ישנן סיבות רבות להתחסן כמבוגרים. חלק מהחיסונים יעילים רק לזמן מוגבל ויש לחדשם אחת לתקופה, עם הזמן המדע מצליח לפתח עוד חיסונים למחלות שבעבר לא היה נגדן חיסון וגם מידת הסיכון שבה אתם נתונים לחלות במחלות מסויימות עשויה להשתנות, ולהצדיק חיסון חדש.

הנה דוגמאות לכמה חיסונים שבהחלט שווה לשקול לקבל בתור מבוגרים:

עוד בנושא:
אתם צריכים לפחד מהמחלות, לא מהחיסון
האם חיסונים יוצרים עומס על מערכת החיסון?
הנגיף שמדביק כמעט כל מי שמקיים יחסי מין

אילוסטרציה. ShutterStock
חיסון הפפילומה הוא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולה ביותר בהקשר של הפחתת תחלואה בסרטן. חיסון/ShutterStock

חיסון נגד וירוס הפפילומה האנושי (HPV)
חיסון הפפילומה מפחית את הסיכון להידבק בווירוס הפפילומה האנושי ועל ידי כך מפחית גם את הסיכוי לחלות בסרטן צוואר הרחם וביבלות באיבר המין. בעבר החיסון ניתן לנשים וגברים עד גיל 26, אך לפני כמה שנים הרחיבו את ההמלצה, כך שהיא חלה היום עד גיל 45. חיסון הפפילומה נחשב לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר בהקשר של הפחתת התחלואה בסרטן.

חיסון Tdap (שעלת, דיפטריה וטטנוס)
מדובר בחיסון משולש שהמרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארה"ב ממליץ לכל המבוגרים לקבל, אם לא קיבלו אותו כבר בגיל ההתבגרות. לאחר מכן, יש לקבל מנות דחף מדי 10 שנים כדי לשמר את רמת החיסון. החיסון הזה חשוב במיוחד לנשים הרות, שאותן נהוג לחסן בין שבועות ההריון 27-36 במטרה שהנוגדנים שיתפתחו בגופן יעברו גם לתינוק ויגנו עליו מפני המחלה הקשה והמסוכנת מאוד לתינוקות, בחודשים הראשונים לחייו ועד שיוכל לקבל את החיסון בעצמו.

אישה בהריון מקבלת חיסון. ShutterStock
חיסון נגד שעלת חשוב במיוחד לקבל בין השבועות 27-36 להריון. אישה בהריון מתחסנת/ShutterStock

חיסון פנאומקוק
חיידק הפנאומקוק הוא שכיח יחסית, אך עלול לגרום לתוצאות חמורות. בין השאר, הוא אחראי לאשפוזם של אלפי בני אדם מדי שנה, לאחר שהוא גורם להם לזיהומים חמורים כמו דלקת ריאות או דלקת קרום המוח. בחלק מהמקרים הללו זה נגמר במוות בנזק חמור לבריאות. חיסון נגד חיידקים פנאומקוקים כלול בשגרת החיסונים של משרד הבריאות לתינוקות וילדים, אולם גם מבוגרים מעל גיל 65 נמנים על קבוצת הסיכון לסבול מסיבוכים במקרה של הידבקות בחיידק, ובמיוחד אם הם סובלים ממחלות רקע כרוניות. בשל כך בארה"ב וגם בישראל למשל ממליצים לחסן מבוגרים מעל גיל 65 בחיסון נגד פנאומקוק, כמו גם מבוגרים צעירים יותר עם מחלות רקע מסויימות שמגבירות את הסיכון לסיבוכים.

חיסון שפעת
החיסון נגד שפעת הוא חיסון עונתי, משמעות הדבר שהרכב החיסון והזנים שנגדם הוא מגן משתנה מדי שנה, בהתאם לתחזיות של ארגון הבריאות העולמי. לכן גם חשוב לקבל אותו מדי שנה בתחילת עונת התחלואה. לרוב מומלץ להתחסן עד סוף חודש אוקטובר, אולם גם חיסון שיתקבל מעט מאוחר יותר עדיין יכול להיות אפקטיבי. החיסון מפחית את הסיכויים להדבק בזנים שכלולים בו ובמידה של הדבקה הוא מקצר את משך המחלה ומקל מעט על תסמיניה.

חיסוני מטיילים
למבוגרים שמתכננים לטייל ביעדים אקזוטיים או רחוקים מומלץ לברר אילו חיסונים מומלץ לקבל בטרם יציאה למדינות היעד. לרוב מדובר על חיסונים כמו כולרה, קדחת צהובה, טיפוס ועוד - כפי שנגזר כמובן מסיכוני התחלואה במדינה שאליה מתוכנן הטיול. באתר של משרד הבריאות ניתן למצוא מידע מפורט אודות מדינות והחיסונים המומלצים לפני נסיעה אליהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully