וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נגיף הפפילומה שמדביק כמעט כל מי שמקיים יחסי מין

פרופ' יעקב בורנשטיין, מאמר אורח

4.3.2018 / 9:00

הוא מאוד נפוץ ורוב הסיכויים שגם אתם נדבקתם בו פעם - אז למה לא כולם מודעים לסכנות האפשריות שיכולות להיווצר מהדבקה בנגיף הפפילומה? פרופ' יעקב בורנשטיין נותן את כל התשובות

נגיף הפפילומה. ShutterStock
מה זה בדיוק? וירוס הפפילומה/ShutterStock

יש סיכוי שכבר שמעתם את השם פפילומה, אבל קיים גם סיכוי לא קטן שאתם לא ממש יודעים מה זה אומר ומה ההשלכות האפשריות של זה על הבריאות שלכם. פרופ' יעקב בורנשטיין, רופא נשים מומחה למיילדות וגניקולוגיה עם כל הפרטים על הווירוס השכיח והמדבק שעלול לגרום למחלות קשות.

עוד בנושא:
אחד מתשעה: וירוס הפפילומה מסכן כעת יותר גברים מנשים
מפחיד: מחלת המין שנמצאת אצל כמחצית מהגברים
אני רק שאלה: מה ההבדל בין וירוס לחיידק?

1. מה זה נגיף הפפילומה (HPV) ולמה הוא גורם?

נגיף הפפילומה האנושי - Human Papilloma Virus - הינו נגיף מסוג DNA. עד כה זוהו כ-200 זנים של הנגיף. כ- 14 זנים של הנגיף ידועים כמעורבים בגרימת סוגי סרטן שונים מסוג: צוואר הרחם, פי הטבעת, הפין וגידולי ראש-צוואר. הם נחשבים זנים אלימים יותר.

בתוך קבוצת הזנים האלימה יותר - הזנים 16 ו-18 נחשבים בכל העולם כזנים העיקריים שגורמים למירב התחלואה של סרטן צוואר הרחם וסרטן פי הטבעת. בקבוצה של הזנים הפחות אלימים מוכרים הזנים 11 ו-6 שגורמים לרוב (כ-90 אחוזים) היבלות החרוטיות (קונדילומות) באזור אברי המין. חלק מהחיסונים מכוונים גם כנגד זנים אילו.

2. כיצד נדבקים בנגיף הפפילומה?

ההדבקה בווירוס הפפילומה נובעת ממגע ישיר של חיכוך בין רקמה עם הנגיף לרקמה בריאה. כלומר, מגע של עור בעור. ההדבקה יכולה להיות גם במקרים בהם לא נראו נגעים ברורים כלפי חוץ. יש להדגיש כי גם במגע מיני עם חוצצים (קונדומים) אין הגנה מלאה, שכן אזורים חשופים בכל זאת יכולים להידבק.

עוד באותו נושא

גילוי מוקדם: איך מאבחנים ומטפלים בסרטן צוואר הרחם?

לכתבה המלאה

3. אם כך, גם גברים יכולים להידבק בנגיף הפפילומה?

כמעט כל מי שפעיל מינית ידבק בנגיף הפפילומה. ההדבקה לרוב מתרחשת בזמן קיום יחסי מין, אך לא חייבים לקיים מגע מיני מלא כדי להידבק, כל מגע בין עור לעור יכול להעביר את הנגיף. במחקר שנעשה בארה"ב בין השנים 2013-2014 נמצא שבכל רגע נתון כמחצית מהגברים בגילאי 18-59 נושאים את נגיף הפפילומה באיבר המין.

4. לאילו מחלות גורם הנגיף בגברים?

נגיף הפפילומה גורם בגברים לסרטן הפין, סרטן פי הטבעת וכן לגידולים אורופרינגיאלים (גידולי ראש-צוואר), כגון סרטן בסיס הלשון, סרטן בלוטות השקדים וכדומה. בנוסף, גורם הנגיף ליבלות באברי המין, יבלות אלו יכולות להיות מפושטות סביב הפין ופי הטבעת והן יכולות לחלוף מעצמן או להתפשט ולגדול. לרוב ידרש טיפול תרופתי או כרוגי על מנת להסירן, אך הן יכולות לחזור שוב גם לאחר טיפול.

רופא לוקח דגימה באמצעות מטוש מפיו של גבר. ShutterStock
עלול לגרום לסרטן בסיס הלשון וסרטן צוואר-מוח/ShutterStock

5. עד כמה נפוצות המחלות שנגרמות כתוצאה מהנגיף?

נגעים (יבלות) מווירוס הפפילומה האנושי כגון קונדילומות הם מהנגעים הנפוצים ביותר בעולם הנגרמים על ידי מגע מיני והם היו ידועים עוד בעולם הקדום. ההדבקה בווירוס נפוצה מאוד, אם כי לא כל הדבקה בהכרח מובילה למחלה, שכן קיימת תלות משמעותית בין מצב מערכת החיסון ובין הדבקה בחיידקים ווירוסים אחרים המחלישים את יכולת מערכת החיסון למנוע את המעבר מהדבקה ליצירת נגעים קונדילומטוטיים, נגעים טרום סרטניים ולבסוף סרטן באברי המין.

במחקר שנערך בארצות הברית בקרב נערות ונשים צעירות נמצא ש-80 אחוזים מהנשים שקיימו יחסים (גם אם מוגנים) נדבקו בשלב כלשהו בנגיף. סרטן צוואר הרחם הינו מהנפוצים ביותר בעולם בנשים, והוא נפוץ בעיקר במדינות אפריקה ודרום מזרח אסיה.

6. איך ניתן להקטין את הסיכוי להידבק בנגיף?

להתחסן כנגד הנגיף. החיסון בטוח ואפקטיבי והוא מגן כנגד יבלות וסוגים שונים של סרטן שנגרמים מהנגיף. מומלץ לקבל את החיסון לפני קיום יחסי מין ובגיל צעיר ככל שניתן (בארץ במסגרת כיתה ח') כך ניתן להשיג הגנה מרבית. בנוסף, להשתמש בקונדום כראוי בכל פעם שמקיימים יחסי מין, כך ניתן להפחית את הסיכוי להדבק. אך, הנגיף יכול להדביק גם אזורים שאינם מוגנים על ידי הקונדום, לכן הוא לא יכול לספק הגנה מלאה כנגד נגיף הפפילומה.

7. מי צריך ויכול לקבל את החיסון?

בעיקרון כל אישה וגבר. ללא תלות בהעדפתם המינית, לאור הסיכוי הגבוהה מאוד לחשיפה במהלך החיים. רוב ההשקעה מתמקדת באוכלוסיית הנערים והנערות שטרם קיימו יחסים. אולם גם נשים וגברים שקיימו כבר יחסים או שאף נדבקו צריכים לקבל את החיסון מאחר והוא מכסה מספר זנים שגורמים לתחלואה העיקרית, ולכן על ידי החיסון נפחית הסיכון להדבקה בזנים אלו. החיסון ניתן לבנים עד גיל 26 ולבנות עד גיל 45.

חיסון לסרטן צוואר הרחם. ShutterStock
במקרה הזה חיסון בהכרח ימנע תהליכים סרטניים של וירוס הפפילומה/ShutterStock

8. מדוע מומלץ לקבל את החיסון בכיתה ח'?

מניעה הינה הדרך הטובה ביותר להתמודד עם בעיה כלשהי, בדגש על בעיה רפואית. מאחר ואת החשיפה קשה מאוד למנוע, עד כדי בלתי אפשרי, הרי שיש מקום להדגיש את מניעת ההדבקה. חיסון של נשים וגברים שלא נחשפו לווירוס (טרם קיימו יחסים לראשונה בחייהם) יביא לכך שמערכת החיסון תהיה מוכנה להתמודד עם ההתקפה של הווירוס - מה שמפחית באופן משמעותי את הסיכון להדבקה בזנים כנגדם מחסנים. מניעה של ההדבקה בהכרח תמנע את התהליכים שיובילו לשינוי טרום סרטני ובהמשך לסרטן.

9. האם החיסון בטוח?

מעל ל-270 מיליון מנות של חיסון ניתנו עד כה וארגון הבריאות העולמי מגדיר את החיסון כבטוח ביותר "EXTERMLY SAFE".

תופעות הלוואי האפשריות מהחיסון הן כמו לכל חיסון, והן כוללות כאב, נפיחות ואודם באזור הזריקה. בנוסף, יתכנו תופעות כלליות של תחושה כללית רעה, כאבי שרירים ופרקים, כאב ראש, כאב בטן, בחילות, חולשה וחום. רצוי לקבל את החיסון בישיבה או שכיבה, כי אחרי כל זריקה תיתכן חולשה. בעבר "הואשם" החיסון בתופעות כמו קרישיות יתר, מחלות אוטואימוניות, פגיעה בפוריות ועוד. אין ספור מחקרים הוכיחו שלהאשמות אין בסיס והחיסון הוא כאמור בטוח ביותר.

פרופ' יעקב בורנשטיין הוא מומחה למיילדות וגניקולוגיה, מנהל מחלקת נשים ויולדות, המרכז הרפואי לגליל - נהריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully