וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מתשעה: וירוס הפפילומה מסכן כעת יותר גברים מנשים

22.10.2017 / 12:41

מקרים של סרטן הגרון והלוע, שנגרמים על ידי זנים אלימים של וירוס הפפילומה, הפכו נפוצים יותר בקרב גברים מאשר סרטן צוואר הרחם בקרב נשים. למרות זאת, שיעור ההתחסנות מפני הנגיף בקרב גברים מוסיף להיות נמוך

רופא לוקח דגימה באמצעות מטוש מפיו של גבר. ShutterStock
שיעורי הדבקה גבוהים יותר בלוע בקרב גברים/ShutterStock

אצל אחד מכל תשעה גברים בארה"ב ניתן למצוא זיהום של נגיף הפפילומה (HPV), שעלול לגרום להתפתחות סרטן. מדובר בשיעור גבוה פי שלושה מאותו נתון בקרב נשים – כך מצא מחקר חדש שפורסם לאחרונה.

וירוס הפפילומה האנושי הוא אחד ממחלות המין הנפוצות ביותר כיום. רוב מקרי ההדבקה אינם הופכים סיפטומטיים ואף חולפים מעצמם (לאחר התמודדות של המערכת החיסונית של גופו של הנדבק). אולם, בחלק מהמקרים הנגיף עלול לגרום להתפתחות סרטן הגרון והלוע וכן לסרטן בפין, ברקטום, בצוואר הרחם, בפות או בשפתי הפות, בנוסף, ליבלות באיברי המין או בדרכי הנשימה העליונות.

עוד בנושא:
מפחיד: מחלת המין שנמצאת אצל כמחצית מהגברים
החיסון נגד וירוס הפפילומה ינתן בישראל גם לבנים
סרטן הגרון: הסרטן שעלול להשאיר אתכם אילמים

אילוסטרציה. ShutterStock
שיעור התחסנות נמוך/ShutterStock

על פי נתונים בארה"ב, בקבוצת הגיל 18-69 כ-11 מיליון גברים סובלים מהדבקה של נגיף ה-HPV בלוע, לעומת 3.2 מיליון נשים. הגברים שנמצאים בסיכון הגבוה ביותר להדבק בזיהום אוראלי של הנגיף הם גברים שמקיימים יחסי מין אוראליים עם גברים אחרים, או גברים שכבר סובלים מזיהום של הנגיף באיברי המין שלהם.

הנסיקה בשיעור ההדבקה של גברים בנגיף עשויה להוות הסבר לכך שמקרים של סרטן הגרון והלוע בקרב גברים הפכו לאחרונה לנפוצים יותר ממקרי סרטן צוואר הרחם בקרב נשים – כך מעריכים מומחים לבריאות הציבור.

בארה"ב החיסון נגד נגיף הפפילומה ניתן לבנים ולבנות בגילאי 11-12, במטרה להגן עליהם מפני הדבקה בטרם יהפכו לפעילים מינית. אולם, שיעור ההתחסנות בארה"ב נותר נמוך ביחס ליעדים – בשנה שעברה רק מחצית מהילדות בגיל המטרה התחסנו ושיעור ההתחסנות בקרב הבנים היה נמוך עוד יותר. בישראל ניתן החיסון לתלמידי ותלמידות כיתות ח'.

עוד באותו נושא

עד 40 אחוזי שגיאה: האם הפאפ היא בדיקה מספיק טובה?

לכתבה המלאה

מין הומוסקסואלי מגביר את הסיכון

במחקר החדש שהתפרסם בכתב העת Annals of Internal Medicine, גילו החוקרים כי סוג הסרטן הנפוץ ביותר שנגרם בעקבות הדבקות בנגיף הפפילומה הוא OPSCC (oropharyngeal squamous cell carcinoma) – גידול שמופיע באזור הראש והצוואר ושכיחותו גבוהה באופן מובהק בקרב גברים. במסגרת המחקר בחנו החוקרים נתונים מייצגים מ- 4,493 גברים ו-4,641 נשים ברחבי ארה"ב, ומצאו שאצל 11.5 אחוזים מהגברים ו-3.2 אחוזים מהנשים היתה הדבקה אוראלית של נגיף הפפילומה.

קונדום. ShutterStock
שימוש בקונדומים יסייע להפחית את מקרי ההדבקה/ShutterStock

זן 16 של הנגיף, שידוע כאחד הזנים האלימים ביותר שלו היה אחראי ל-7.3 אחוזים מהמקרים בקרב הגברים ו-1.4 אחוזים בקרב הנשים. אולם, בקרב הנבדקים והנבדקות שדיווחו שהם מקיימים יחסי מין עם בני מינם הנתונים היו מעט גבוהים יותר – 12.7 אחוזים מהגברים ו-3.4 אחוזים מהנשים נמצאו כנגועים בזן המסוכן של הנגיף.

אצל קרוב לעשרים אחוזים מהגברים שנמצאו כבעלי זיהום של הנגיף באיברי המין זוהתה גם הדבקה בלוע, לעומת ארבעה אחוזים בלבד בקרב גברים שלא נמצאה נוכחות של הנגיף באיברי המין שלהם.

מומחים לבריאות הציבור בארה"ב קוראים לפעול להעלאת המודעות ולהגדלה משמעותית של שיעורי החיסון בקרב מתבגרים וצעירים. בנוסף, גם שימוש באמצעי מניעה חוצצים כמו קונדומים יכולים לסייע בהפחתת ההדבקה בנגיף, וכפועל יוצא מכך גם להפחית את מספרם של מקרי סרטן הלוע והגרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully