וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך קשור ריבוי פרטנרים מיניים לסיכוי לחלות בסרטן?

מחקר חדש מצא שאנשים שהיו להם לפחות עשרה שותפים מיניים בחיים הם בעלי סיכוי גבוה יותר לאבחון כחולים בסרטן. באופן מפתיע הממצאים הצביעו גם על הבדל מגדרי ברמת הסיכון

בווידיאו: נשיקה יכולה לגרום גם לסרטן הפה/מערכת וואלה

בווידיאו: נשיקות צרפתיות עלולות לגרום לסרטן הפה

בשנותיה כמגיפה קטלנית, מחלת האיידס גרמה לאנשים רבים להפחית את מספר השותפים המיניים שלהם ולהגן על עצמם בסקס. בעשור האחרון החשש מהמחלה נרגע, ומספר הנדבקים במחלות מין נמצא בעלייה מתמדת. מחקרים כבר הראו שחלק המחלות הללו עלולות לגרום לא רק לכאבים באיבר המין ולדלקות, אלא אפילו לסוגי סרטן שונים, דלקות מפרקים, עיוורון ופגיעה בפוריות.

מחקר חדש שהתפרסם ב-BMJ Sexual & Reproductive Health מצא שאנשים שהיו להם עשרה פרטנרים מיניים או יותר במהלך חייהם הם בעלי סיכוי גבוה יותר לאבחון כחולים בסרטן. צוות המחקר הופתע לראות שנשים שהיו להן לפחות 10 פרטנרים שונים לסקס היו בסיכון כמעט כפול בהשוואה לאלו עם פרטנר אחד, או ללא פרטנר בכלל. החוקרים אמנם ציפו למצוא קשר בין מספר של שותפים מיניים לסרטן, אך לא ציפו למצוא הבדל מגדרי.

עוד בוואלה!

יכול להציל חיים: 9 עובדות חשובות על מחלות מין

לכתבה המלאה

כדי לבדוק כיצד מספר השותפים המיניים עלול להשפיע על הבריאות, סמית' ועמיתיו פנו למאגר הנתונים של מחקר ארצי גדול בנושא התבגרות, שנערך בבריטניה בקרב בני 50 ומעלה. החוקרים התמקדו בנתוניהם של 5,722 גברים ונשים, בגיל 64 בממוצע, שהתבקשו בשנים 2012-2013 לדווח על מספר חייהם של בני זוג מיניים. המשתתפים נשאלו גם על בריאותם ועל כל מצב רפואי שעשוי היה להשפיע על פעילותם השגרתית.

אצל נשים הסבירות גבוהה יותר

בקרב הגברים, 29 אחוזים דיווחו על אפס בני זוג מיניים או על בן זוג אחד, 29 אחוזים דיווחו על שניים עד ארבעה פרטנרים, 20 אחוזים על חמישה עד תשעה, ו-22 אחוזים דיווחו על 10 פרטנרים ומעלה. בקרב הנשים, קצת פחות מ-41 אחוזים דיווחו על אפס בני זוג מיניים או בן זוג אחד, 36 אחוזים דיווחו על שניים עד ארבעה בני זוג, 16 אחוזים דיווחו על חמישה עד תשעה, ו-8 אחוזים אמרו שהיו להן 10 פרטנרים ומעלה.

הנשים והגברים שדיווחו על מספר גבוה יותר של בני זוג נטו להיות צעירים יותר, לא נשואים, מעשנים ושותים אלכוהול לעתים קרובות יותר. על פי החוקרים, הם גם בעלי סבירות גבוהה לעסוק בפעילות פיזית נמרצת שבועית, וכן להיות בקצה הגבוה או הנמוך של ספקטרום העושר.

בהשוואה לנשים שדיווחו על בן זוג אחד או אפס, הנשים שדיווחו על 10 פרטנרים ומעלה היו בסבירות גבוהה של 91 אחוזים לאבחון כחולות סרטן. אצל הגברים - אלה שהיו עם לפחות 10 פרטנרים נמצאו בסבירות גבוהה של 64 אחוזים לאבחון כחולי סרטן בהשוואה לגברים עם פרטנר אחד או אפס. בנוסף, הנשים עם הכי הרבה פרטנרים היו בסבירות גבוהה של 64 אחוזים מהנשים עם הכי מעט פרטנרים לדווח על מחלה מגבילה וארוכת שנים.

אילוסטרציה של כפות רגליים של זוג במיטה. ShutterStock
האם מעל עשרה שותפים מיניים בחיים יגיבירו את סיכויינו לחלות בסרטן? רגליים של גבר ואישה במיטה/ShutterStock

"מחקרים קודמים הראו שמחלות מין (STI) ספציפיות עשויות להוביל למספר סוגי סרטן", אמר לרויטרס אחד ממחברי המחקר, לי סמית' מאוניברסיטת אנגליה רסקין בקיימברידג', בריטניה. "מעניין שהסיכון גבוה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים. ייתכן שהסיבה לכך היא שהקשר בין מחלות מין מסוימות לסרטן הוא באופן כללי חזק יותר אצל נשים".

לא נמצאו הבדלים בין נשים וגברים לגבי ההערכה האישית שלהם לגבי הבריאות שלהם, או במחלות לב או שבץ מוחי, בהתבסס על מספר בני זוג מיניים לכל החיים.

המחקר הוכיח קשר, לא סיבה ותוצאה

על פי ד"ר קונסטנטין זקשנסקי, פרופסור עמית לאונקולוגיה גניקולוגית בבית הספר לרפואה הר סיני בניו יורק, יש לפרש את הממצאים הללו בזהירות רבה. לדבריו, המחקר יכול להראות רק קשר בין הנתונים ולא להוכיח סיבה ותוצאה. בנוסף, המחקר לא ציין אילו סוגי סרטן אובחנו, והנתונים היו תלויים רק על דיווחים עצמיים של אנשים.

גם ד"ר רוברט אדוארדס, פרופסור למיילדות וגינקולוגיה בבית הספר לרפואה באוניברסיטת פיטסבורג הביע הסתייגות קלה מהתוצאות. לדבריו, האסוציאציות במחקר עשויות להיות סימן לסוגיות אחרות שקשורות לאורח החיים, כיוון שאנשים שהיו להם יותר פרטנרים נטו יותר לעשן ולשתות אלכוהול, וזה מגביר את הסיכון לסרטן במחלות מין מסוימות".

סמית' סיכם עם עצות לאנשים בעלי חיי מין פעילים מאוד: "אנשים שמנהלים מפגשים מיניים לא בטוחים צריכים לפנות לרופא שלהם כדי להיבדק לזיהומים המועברים במגע מיני, ועליהם לדון אתו בפתיחות כיצד למזער סיכון זה. שימוש בהגנה מתאימה יקטין את הסיכון לסרטן הקשור בעתיד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully