וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיבה המפתיעה ל-70% ממקרי סרטן הלוע

בכל שנה 300 ישראלים חולים בסרטן הקשור לחלל הפה, ונתונים חדשים מגלים כי הסיבה לרוב המקרים היא וירוס הפפילומה המועבר באמצעות מין אוראלי. הנה כל הפרטים, וגם - הקשר המפתיע לרופא השיניים שלכם

ד"ר ארז גרטי מסביר מדוע חיסון הפפילומה בטוח וחשוב/מערכת וואלה!

בסרטון: זה מה שאתם צריכים לדעת על החיסון נגד וירוס הפפילומה

70 אחוזים ממקרי הסרטן באזור חלל הפה נגרמים בשל וירוס הפפילומה (HPV) המועבר באמצעות מין אוראלי, כך פרסם לאחרונה איגוד רופאי השיניים האמריקאי. גם ראש איגוד הבריאות הבריטי, ד"ר ניגל קרטר, קבע זמן קצר קודם לכן כי מספר מקרי סרטן חלל הפה מכפיל את עצמו מדור לדור, והסיבה העיקרית לעליייה הוא וירוס הפפילומה.

מבין שלל הגידולים הסרטניים, סרטן הפה הוא הממאירות השישית בשכיחותה, המונה כ-400 אלף מקרים חדשים המאובחנים בשנה ברחבי העולם. מתוכם 300 כאן בישראל. הגידולים הסרטניים יכולים להופיע בכל אזורי חלל הפה: שפתיים, לחיים, חניכיים, חיך רך וקשה, רצפת הפה, בתוך עצמות הלסת, בתוך הסינוסים (חללי האוויר) הקיימים בעצם הלסת העליונה ובלשון, כאשר סוג סרטן זה הוא הנפוץ והאלים ביותר.

עוד בוואלה!

יותר אנשים מתים מסרטן פי הטבעת. למה זה קורה?

לכתבה המלאה

נתוני ההישרדות של סרטן זה נמוכים באופן יחסי, ועומדים על כ-50 אחוזים לאורך 5 שנים. לכן, יש חשיבות רבה לגילוי מוקדם שמעלה את סיכוי ההישרדות לכ-70 אחוזים בממוצע. הסימנים המוקדמים של סרטן חלל הפה יכולים להיות בצורת כתם לבן או אדום, בליטה ברירית או כיב. במרבית המקרים המטופל אינו מרגיש כאבים או אי נוחות ולכן ניתן לבצע אבחון מוקדם על ידי הסתכלות בחלל הפה על ידי רופא שיניים או שיננית. סיכויי ההחלמה במקרים של אבחון מוקדם יעלו ל-90 אחוזים לעומת 50 אחוזים ומטה ככל שהגידול מאובחן בשלב מתקדם יותר. לכן, בדיקות שגרתיות אצל רופא השיניים חשובות כל כך.

אישה אצל רופא שיניים. ShutterStock
הדרך לאבחון מוקדם. אישה אצל רופא שיניים/ShutterStock

"האתגר המרכזי עם גידול בסרטני חלל הפה הוא הקושי באבחון מוקדם", אומר ד"ר ירון ברנשטיין, סמנכ"ל רפואה במכבידנט, "למרבה הצער דווקא במקרה של סרטן חלל הפה, רוב החולים מאובחנים בשלב בו כבר התפתח גידול ולא בשלב הטרום סרטני".

מהם גורמי הסיכון?

כאמור, אחד הגורמים המשמותיים ביותר הוא וירוס הפפילומה המועבר באמצעות מין אוראלי. ד"ר ברנשטיין מציין כי על פי מחקרים, אנשים שקיימו מין אוראלי עם שישה או יותר בני זוג במהלך החיים, נמצאים בסיכון גבוה פי שמונה להידבק בסוג סרטן הקשור לווירוס הפפילומה. לא נמצא הבדל בשיעורי ההדבקה בין גברים לנשים.

הגורמים הנוספים המעלים את הסיכון לסרטן חלל הפה הם עישון סיגריות, מקטרת, לעיסת טבק ושתיית אלכוהול. "עשן הסיגריות מגדיל את הסיכוי להתפתחות גידול סרטני והשפעת החומרים המסרטנים הללו על הרירית שמצפה את מערכת הנשימה והבליעה גורמת לשינוי בחומר הגנטי באחד התאים, שינוי הגורם לתא להתרבות ללא הפסקה. השינוי הגנטי הזה בתא יכול להוביל להתפתחות גידול ממאיר", מסביר ד"ר ברנשטיין.

נגיף הפפילומה. ShutterStock
לא נמצא הבדל בשיעורי ההדבקה בין גברים לנשים. נגיף הפפילומה/ShutterStock

בנוסף, על פי לא מעט מחקרים, נמצאה עדות ממשית לכך ששתייה מופרזת מעלה את הסיכון למחלות כבד ולתמותה מסוגי סרטן שונים, ביניהם סרטן הלוע, הגרון והוושט. "עדיין לא ברור כיצד האלכוהול מצליח להגביר את הסיכוי לחלות סרטן, ההערכה היא שחומרים בתהליך התסיסה וחילוף החומרים של אתנול הנוכח במשקאות הללו, יוצר מולקולות כימיות המכילות חמצן ועלולות לגרום נזק ל-DNA, שיתחיל למעשה שרשרת של שינויים שיובילו בסופו של דבר לגידול סרטני", אומר ד"ר ברנשטיין.

מהם סימני האזהרה?

• פצע בשפה או ברקמות בתוך חלל הפה (אפטה) שאינו מחלים

• גוש או התעבות בשפה או ברקמות הפנימיות של חלל הפה

• כתמים (אדומים או לבנים) על החניכיים, לשון, השקדים או ריריות הפה

• קושי בהנעת הלסת או הלשון

• נפיחות באזור הלסת

• שיניים מתנדנדות או איבוד שיניים

  • עוד באותו נושא:
  • פפילומה
  • HPV

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully