וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יותר אנשים מתים מסרטן פי הטבעת. למה זה קורה?

בעבר מדובר היה בסוג סרטן נדיר יחסית, אך בשנים האחרונות חלה עלייה קבועה במספר החולים בסרטן פי הטבעת, וגם במספר המתים ממנה. למה זה קורה ומהם סימני האזהרה שצריך להכיר?

ד"ר ארז גרטי מסביר מדוע חיסון הפפילומה בטוח וחשוב/מערכת וואלה!

בסרטןן: אל תפחדו מהחיסון נגד וירוס הפפילומה

סרטן פי הטבעת נחשב לסרטן נדיר יחסית, והוא בהחלט פחות מדובר מסוגי סרטן שונים. אולם, ממצאים חדשים מראים כי כמות החולים בסרטן פי הטבעת עולה בשנים האחרונות - ויותר אנשים מתים מהמחלה.

מחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת של המכון הלאומי לסרטן, בדק את המגמות במקרי סרטן פי הטבעת במשך 15 שנה. במהלך תקופה זו היו כ-69 אלף מקרים של סרטן זה, ויותר מ-12 אלף מקרי מוות. לפי תוצאות המחקר, מספר המקרים של סרטן פי הטבעת הנפוץ ביותר, קרצינומה מסוג תאים קשקשיים, עלה ב-2.7 אחוזים בכל שנה. מספר המקרים של שלבים מתקדמים של קרצינומה מסוג תאים קשקשיים - בהם הסרטן מתפשט באזורים אחרים בגוף - גדל פי 3 בקרב גברים, ועלה ב-7.5 אחוזים אצל נשים.

עוד בוואלה!

דם בצואה: מה הגורמים לכך והאם זה מסוכן?

לכתבה המלאה

גם התמותה מסרטן פי הטבעת נמצאת במגמת עלייה. החוקרים גילו כי מקרי המוות עלו ב-3 אחוזים בכל שנה, עם עליות חדות יותר בקרב אנשים בני 50 ומעלה.

למה זה קורה?

לפי האגודה למלחמה בסרטן, הגורם לסרטן בפי הטבעת אינו ידוע, אך ישנם כמה גורמים שיכולים להגביר את הסיכון, בהם זיהום בנגיף הפפילומה האנושי (HPV), מערכת חיסון מוחלשת ועישון. בנוסף, נשים שחלו בסוגי סרטן אחרים הקשורים לזיהום בנגיף הפפילומה, כמו סרטן צוואר הרחם, נמצאות בסיכון מוגבר. הסיכון הכללי לסרטן פי הטבעת אף עולה עם הגיל. גם מין אנאלי מעלה את הסיכון לחלות בסרטן זה.

נגיף הפפילומה. ShutterStock
האשם המרכזי. נגיף הפפילומה/ShutterStock

במחקר המדובר אין תשובה חד משמעית לשאלה מדוע חלה עלייה במספר מקרי סרטן פי הטבעת ובתמותה מהמחלה. "זה ככל הנראה משקף את השינויים בחשיפות מהסביבה, ובמיוחד זיהום בנגיף הפפילומה האנושי (HPV), האחראי על 86 עד 97 אחוזים מכל סוגי הסרטן בפי הטבעת", הסבירה סטפני ה. גרקו, עוזרת פרופסור המחלקה לאונקולוגיה כירורגית במרכז לסרטן פוקס צ'ייס.

HPV היא קבוצה של בערך 200 וירוסים, שיותר מ-40 מהם מתפשטים ישירות דרך מגע מיני. מדובר במצב נפוץ מאוד, ולמעשה כמעט כל מי שפעיל מינית ידבק בנגיף הפפילומה. ההדבקה לרוב מתרחשת בזמן קיום יחסי מין, אך לא חייבים לקיים מגע מיני מלא כדי להידבק, כל מגע בין עור לעור יכול להעביר את הנגיף. במחקר שנעשה בארה"ב בין השנים 2013-2014 נמצא שבכל רגע נתון כמחצית מהגברים בגילאי 18-59 נושאים את נגיף הפפילומה באיבר המין.

רוב מקרי ההדבקה חולפים מעצמם (לאחר התמודדות של המערכת החיסונית של גופו של הנדבק). אולם, בחלק מהמקרים הנגיף עלול לגרום להתפתחות סרטן הגרון והלוע וכן לסרטן בפין, בצוואר הרחם, בפות או בשפתי הפות, בנוסף, ליבלות באיברי המין או בדרכי הנשימה העליונות. הדרך הטובה ביותר להישמר ממחלות הנגרמות מ-HPV היא חיסון ייעודי שניתן היום בבתי הספר בכיתה ח'. עם זאת, אף שחיסון HPV קיים במיוחד כדי למנוע זיהומים ואת הסיבוכים שעלולים להיווצר מהם, שיעורי החיסון בארץ ובעולם לא גדולים.

מהם הסימנים לסרטן פי הטבעת?

לפי האגודה האמריקאית לסרטן, סרטן פי הטבעת אינו גורם לתסמינים אצל כ-20 אחוזים מהמטופלים, אך ישנם כמה נורות אדומות שיש לשים אליהם לב:

• דם בצואה

• גירוד רקטלי

• גוש או מסה בחור היציאה של פי הטבעת

• כאב או תחושת עומס בפי הטבעת (גם לאחר התרוקנות)

• הצרה של הצואה

• שינויים בתנועות המעיים (יותר או פחות ביקורים בשירותים)

• הפרשות לא תקינות, ריריות או מוגלה מפי הטבעת

• בלוטות לימפה נפוחות באזורי פי הטבעת או במפשעה

מרבית התסמינים הללו עשויים להעיד על מצבים נפוצים יותר ומסוכנים פחות, כמו טחורים או פיסורה, אך במקרה ואתם סובלים מבעיות אלו, או חווים שינויים משמעותיים בהרגלי היציאות שמטרידים אתכם, חשוב ללכת לרופא כדי לבדוק זאת. גילוי מוקדם יכול להציל חיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully