וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יכול להציל חיים: 9 עובדות חשובות על מחלות מין

אתם בטח חושבים ש"לי זה לא יקרה", אבל האמת היא שהמספרים מספרים סיפור אחר לגמרי. מחלות המין שנמצאות בעליה ברחבי העולם יכולות לגרום לא רק לדלקות וכאבים, אלא גם למצבים בריאותיים מסוכנים שמתגלים הרבה פעמים באיחור. הנה מה שאתם צריכים לדעת

בווידיאו: נשיקה יכולה לגרום גם לסרטן הפה/מערכת וואלה

בווידיאו: נשיקות צרפתיות עלולות לגרום לסרטן הפה

אתם לא תשמחו לשמוע את זה אבל לפי הסטטיסטיקות העולמיות כמחצית מהאנשים, גברים ונשים, ידבקו בשלב זה או אחר בחייהם במחלות מין מסוגים שונים. אומנם בהרבה מאוד מקרים אתם כלל לא תרגישו שאתם נושאים את המחלה, אבל במקרים אחרים היא עלולה לגרום לכם לא רק לכאבים באיבר המין ולדלקות, אלא אפילו לסוגי סרטן שונים, דלקות מפרקים, עיוורון ופגיעה בפוריות.

זה כל מה שאתם צריכים לדעת על מחלות מין:

קיימת עליה במספר החולים במחלות מין
בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית במחלות מין בישראל ובעולם כולו. משרד הבריאות פרסם לא מזמן את נתוני 2017 המראים עלייה של עשרות אחוזים בשכיחות של מחלות מין ומהווים מקור לדאגה. כפי הנראה, שיעור מחלות המין בפועל הינו גבוה משמעותית מהמספרים הידועים לנו, זאת בעקבות חוסר דיווח וחוסר פניה לבדיקות אבחון, גם כאשר מופיעים התסמינים של המחלות.

כולם נמצאים בסיכון
נכון לעכשיו ישנם כמעט 80 מיליון אנשים ברחבי העולם שנדבקו בנגיף הפפילומה האנושי (HPV) ולמעשה, כמעט כל מי שפעיל מינית ידבק בנגיף. במחקר שנעשה בארה"ב בין השנים 2013-2014 נמצא שבכל רגע נתון כמחצית מהגברים בגילאי 18-59 נושאים את נגיף הפפילומה באיבר המין.

קיים חיסון בטוח ואפקטיבי שמגן כנגד יבלות וסוגים שונים של סרטן שנגרמים מנגיף הפפילומה האנושי. מומלץ לקבל את החיסון לפני קיום יחסי מין ובגיל צעיר ככל שניתן (בארץ במסגרת כיתה ח') כדי להשיג הגנה מרבית. בנוסף, להשתמש בקונדום כראוי בכל פעם שמקיימים יחסי מין, כך ניתן להפחית את הסיכוי להדבק.

עוד בוואלה!

סימנים נסתרים: איך תדעו אם נדבקתם במחלת מין?

לכתבה המלאה

קונדומים לא יעילים בכל המקרים
אומנם המניעה העיקרית של מחלות המין היא על ידי שימוש בקונדום, אבל חשוב מאוד לדעת שגם הם לא מספקים הגנה של מאה אחוזים נגד כל המחלות הללו.

קונדומים הם אומנם אמצעי המניעה הטוב ביותר ממחלות כמו כלמידיה, זיבה ו-HIV, מפני שהם אוגרים ושומרים על נוזלי הגוף. מצד שני, הם פחות יעילים במניעת מחלות מין המועברות גם במגע עור לעור כמו הרפס, עגבת ונגיף הפפילומה האנושי (HPV). בכל מקרה אל תוותרו עליהם.

קונדום. ShutterStock
עוזר ברבים מהמקרים. לא בכולם. קונדום/ShutterStock

לא חייבים לעשות סקס כדי לחטוף מחלת מין
תתפלאו, אבל לא חייבת להיות חדירה כדי להדבק במחלת מין. מין אוראלי, נשיקות על הפה ואפילו סתם חיכוך של עור אל עור, יכולים להדביק אתכם במחלות מין שאפילו לא תהיו מודעים שנדבקתם בהן.

חוקרים מאוסטרליה הגיעו למסקנה במאי השנה כי ניתן להידבק בזיבה בלוע רק מנשיקה צרפתית. "מצאנו כי ככל שבני אדם התנשקו יותר הם נמצאו בסיכון מוגבר להדבק בזיבה בגרון, לא משנה אם זה היה או לא היה מלווה ביחסי מין", הבהירו החוקרים.

לפעמים אין תסמינים ברורים
במקרים רבים למחלות המין אין תסמינים ברורים ולוקח הרבה זמן לזהות אותן, ובמהלך הזמן הזה אתם עלולים להדביק ולהדבק מאחרים. קחו לדוגמה את העגבת שמתפתחת בצורה איטית מאוד - משבועות בודדים ועד כ-30 שנה - והתסמינים שלה דומים לתסמינים של מחלות רבות אחרות, כך שפעמים רבות אנשים חולים אינם יודעים שהם חולים. כך גם במקרים של זיבה, כלמידיה ואפילו הרפס.

כלמידיה היא מחלת המין הנפוצה בעולם
ואפרופו כלמידיה, מתברר שמדובר במחלת המין הנפוצה ביותר. כלמידיה נחשבת למחלה מאוד נפוצה וההערכות מדברות על כ-100 מיליון נדבקים חדשים כל שנה ברחבי עולם, כשאצל מחצית מהגברים ושני שלישים מהנשים לא מופיעים סימפטומים בכלל.

חוקרים עומלים בשנים האחרונות על פיתוח חיסון שיספק הגנה מפני זנים שונים של כלמידיה.

אישה בשירותים. ShutterStock
הפרשות, כאבים וצריבה באיבר המין. אישה יושבת בשירותים/ShutterStock

שימו לב לתסמינים
כל הפרשה חריגה ולא תקינה מאיברי המין, צריבה במתן שתן, כאב במגע, דימומים לאחר קיום יחסי מין, כאבי בטן תחתונה, דימום ברקטום או דלקות גרון הם סימנים מחשידים למחלת מין שדורשים בדיקה. עם זאת, הרבה ממחלות המין אינן כוללות תסמינים ברורים ורק בדיקה אצל הרופא תאתר אותן, לכן חשוב לערוך אותן מדי שנה.

חלק מהמחלות עמידות בפני טיפול
ארגון הבריאות העולמי (WHO) שינה בשנת 2016 את הנחיותיו לטיפול רפואי בזיבה, לראשונה מזה למעלה מעשור. זאת, עקב התפשטות עולמית של זנים של המחלה שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה.

שינוי במדיניות ארגון הבריאות הוא תולדה של שחיקה מתמשכת ביעילותן של אנטיביוטיקות מהסוג הראשון בטיפול בחולים בזיבה, אך גם הוא מסתמן כפיתרון זמני בלבד. 46 מדינות ברחבי העולם כבר דיווחו על התפתחותם של זנים שמפגינים סימני עמידות ל-ceftriaxone תרופה אנטיביוטית נפוצה ממשפחת הצפלוספורינים.

זיבה היא מחלת מין חיידקית שפוגעת בעיקר באיברי המין והשתן, אך במקרים מסויימים עלולה לפגוע גם באיברים נוספים ובריריות.

צריך להיבדק תדירות
חשוב לזכור כי לפני קיום יחסים עם בן או בת זוג חדשים מומלץ לשני הצדדים להיבדק בדיקה של מחלות מין, גם אם אין כל סימן. הסיבה לכך היא שהמחלות בדרך כלל שקטות, בעיקר בתקופה הראשונה. כאשר יש סימנים כגון הפרשות ואגינליות, כאבי בטן, כאבי אגן או דימום לאחר יחסים מומלץ להגיע לרופא ולבקש בדיקות אבחון של מחלות מין, במטרה לטפל מוקדם בזיהומים ולמנוע את העברתם לבני הזוג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully