וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימנים נסתרים: איך תדעו אם נדבקתם במחלת מין?

ד"ר אריה ישעיה

28.3.2018 / 14:04

נתונים מדאיגים של משרד הבריאות מראים כי ההתפשטות של מחלות המין עולה בכל שנה בהתמדה. אחת הבעיות היא העובדה שמדובר במחלות מדבקות שתסמיניהן לא תמיד מתגלים בהתחלה. יו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית מפרט ומסביר

רופא לוקח דגימה באמצעות מטוש מפיו של גבר. ShutterStock
לא תמיד קל לאבחן את התסמינים/ShutterStock

בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית במחלות מין בישראל. משרד הבריאות פרסם לאחרונה את נתוני 2017 המראים עלייה של עשרות אחוזים בשכיחות של מחלות מין ומהווים מקור לדאגה. כפי הנראה, שיעור מחלות המין בפועל הינו גבוה משמעותית מהמספרים הידועים לנו, זאת בעקבות חוסר דיווח וחוסר פניה לבדיקות אבחון גם כאשר מופיעים התסמינים של המחלות. בעיה נוספת קשורה לעובדה שברוב המקרים מחלות המין שקטות, מהבחינה הזו שלא תמיד קל לאבחן את התסמינים ולקשר אותם.

הנה כמה ממחלות המין הנפוצות ביותר, התסמינים שלהן וגם דרך הטיפול.

עוד בנושא:
6 דרכים מפתיעות להידבק במחלת מין (חוץ ממין)
מה הקשר בין מין אוראלי וסרטן הפה?
מה אתה יודע על מחלת המין הנפוצה ביותר?

כלמידיה

מדובר על המחלה החיידקית הנפוצה ביותר מבין מחלות המין, כאשר מוקד ההדבקה והתפשטות המחלה יכול להיות גם מין אוראלי. בדרך כלל המחלה שקטה והביטוי למחלה מופיע רק מאוחר יותר. תסמיני המחלה כוללים כאבי בטן תחתונה, דלקת באגן, הפרשות וגינאליות ולעיתים אי נוחות במתן שתן. בשלב מאוחר יותר הכלמידיה עלולה לפגוע בפוריות האישה עקב חסימה של החצוצרות והידבקויות באגן. מכיוון שהסימנים אינם ספציפיים, לא תמיד המחלה מאובחנת בזמן ובוודאי לא בתקופה הראשונה וכתוצאה מכך החיידק ממשיך להתפשט.

אבחון המחלה נעשה על ידי בדיקת שתן פשוטה ומדויקת הבודקת את המצאות החיידק. הטיפול קצר ופשוט על ידי מנה חד פעמית של אזניל 1000 מ"ג.

בדיקת שתן. ShutterStock
ניתן לאבחן חלק מהמחלות בעזרת בדיקת שתן פשוטה/ShutterStock

זיבה (gonorrhea)

זיבה היא מחלה קלאסית ששכיחותה עולה בשנים האחרונות בארץ. המחלה בדרך כלל מתבטאת בהפרשה מוגלתית מאברי המין, כאבי בטן, צריבה חזקה באברי המין וצריבה במתן שתן. החיידק עלול לפגוע בסבירות גבוהה באגן ולגרום להידבקויות אגניות, חסימה של חצוצרות, מורסה באגן ובהמשך לאי פריון. שיעור ההדבקה של מחלה זו הוא גבוה. הטיפול ניתן על ידי זריקה אנטיביוטית חד פעמית והשלמת טיפול אנטיביוטי תרופתי.

עגבת (syphilis)

העגבת אינה שונה וגם בשיעורה חלה עליה משמעותית בשנים האחרונות בישראל. המחלה פוגעת באופן רב מערכתי בגוף, כאשר בהמשך החיידק עובר לדם והפגיעה עלולה להפוך לפגיעה מוחית.

תסמיני המחלה בתחילתה, אם בכלל מופיעים, יכולים להתבטא בפצע על אברי המין. החיידק פוגע קשות בעוברים ויילודים ומהווה בדיקת חובה לכל אישה בהריון. הטיפול בעגבת הוא על ידי תכשירי פנצילין שניתן באופן ממושך.

חיידקים. ShutterStock
החיידקים עוברים לדם ועלולים ליצור סיבוכים רפואיים קשים/ShutterStock

HIV - איידס

איידס היא מחלה נגיפית קשה הפוגעת במערכת החיסונית של הגוף. היא יכולה לעבור במהלך קיום יחסי מין ובמגע עם דם מזוהם (למשל תוך שימוש במנות דם מזוהמות). בכל שנה מתגלים מאות מקרים חדשים בארץ אך בשנים האחרונות אין עליה משמעותית בשיעור הנדבקים. הטיפול התרופתי לנגיף הוא מורכב ואבחון המחלה נעשה על ידי בדיקת דם רגילה.

HPV - נגיף הפפילומה

נגיף הפפילומה אומנם פוגע בעיקר בנשים אך הוא לא פוסח גם על גברים. ישנם סוגי נגיף הגורמים להופעות יבלות באברי המין וסוגים אחרים, העלולים לגרום להשתנות ממאירה בצוואר הרחם אצל נשים ובפי הטבעת אצל גברים.

כמו כן, הנגיף עלול לגרום לסרטן הלוע (כתוצאה מהדבקה בסקס אוראלי). הנגיף מאוד נפוץ ולא כל הדבקה תתבטא כמחלה, כאשר המחלה בדרך כלל שקטה ויכולה לבוא לידי ביטוי רק מספר שנים לאחר ההדבקה.

נגיף הפפילומה. ShutterStock
עלול לגרום לסרטן הלוע . נגיף פפילומה/ShutterStock

טריכומונס

מחלה נוספת ושכיחה העוברת במגע מיני ומתבטאת לרוב אצל נשים בהפרשות מרובות ומציקות ואי נוחות במתן שתן. אצל גברים הטריכומונס שקט ולא מציג תסמינים ועל כן קשה לזיהוי. האבחון נעשה על ידי בדיקת שתן והטיפול בדרך כלל קצר, על ידי נטילה ארבע טבליות של פרוטוציד.

השתמשו בקונדום

לאור העלייה המשמעותית בשיעור האבחון של מחלות המין בישראל בשנים האחרונות, מומלץ להגביר את המודעות למחלות אלו ולמניעתן כאשר המניעה העיקרית היא על ידי שימוש בקונדום. ניתן ורצוי להשתמש בקונדום גם כאשר קיים שימוש אמצעי מניעה אחרים כמו גלולות או התקן תוך רחמי שמונעים הריון בלבד. כמו כן, מומלץ להגביר את שיעור ההתחסנות לנגיף הפפילומה הממומן כיום לצעירות עד גיל 18. חשוב לדעת כי רוב ההדבקות לא נגרמות בזדון ומרבית האנשים בעלי הזיהום אינם מודעים לנוכחותו של המזהם ולכן אינם מקפידים לטפל או להזהיר את בני הזוג ולהשתמש באמצעי מניעה מתאימים.

יש לזכור כי לפני קיום יחסים עם בן או בת זוג חדשים מומלץ לשני הצדדים להיבדק בדיקה של מחלות מין, גם אם אין כל סימן. הסיבה לכך היא שהמחלות בדרך כלל שקטות, בעיקר בתקופה הראשונה. כאשר יש סימנים כגון הפרשות ואגינליות, כאבי בטן, כאבי אגן או דימום לאחר יחסים מומלץ להגיע לרופא ולבקש בדיקות אבחון של מחלות מין במטרה לטפל מוקדם בזיהומים ולמנוע את העברתם לבני הזוג.

ד"ר אריה ישעיה הוא רופא נשים בכיר בית חולים בילינסון ויו"ר החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully