וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת המין שאפשר להידבק בה גם בלי לקיים יחסי מין

התפשטות מחלת הזיבה מדאיגה מומחי בריאות רבים עקב התחסנותה מול סוגי הטיפול הקונבנציונאליים. כעת, חוקרים מאוסטרליה מזהירים כי מחלת המין לא צריכה מין כדי לעבור הלאה ולסכן את אלה שנדבקו בה

בווידיאו: נשיקה יכולה לגרום גם לסרטן הפה/מערכת וואלה

הנה הנחה מוקדמת שנדמה מובנת מאליה - מחלות מין חוטפים בעת קיום יחסי מין. אולם, כעת חוקרים מאוסטרליה הגיעו למסקנה כי ניתן להידבק בזיבה בלוע רק מנשיקה צרפתית, והסובלים העיקריים הם הומואים וגברים בי סקסואליים. אף על פי שהרעיון לא נחקר היטב, אומר אחד המומחים, הממצאים עשויים להיות חשובים להבנת הזיבה מאחר והיא ממשיכה להתפשט ולהיות עמידה יותר לטיפול המוכר.

הזיבה (gonorrhea) היא מחלה קלאסית ששכיחותה עולה בשנים האחרונות בארץ ובעולם. המחלה בדרך כלל מתבטאת בהפרשה מוגלתית מאברי המין, כאבי בטן, צריבה חזקה באברי המין וצריבה במתן שתן. החיידק עלול לפגוע בסבירות גבוהה באגן ולגרום להידבקויות אגניות, חסימה של חצוצרות, מורסה באגן ובהמשך לאי פריון. שיעור ההדבקה של מחלה זו הוא גבוה והיא מועברת באמצעות יחסי מין וגינליים, אוראליים ואנאלים. אפילו זיבה בלוע אינה נחשבת בדרך כלל כמחלה שעוברת דרך נשיקה, ורשויות הבריאות הציבוריות טוענות כי זיבת הלוע מעוברת דרך מין אוראלי.

עוד בנושא:
זיבה עלולה להפוך לעמידה לתרופות לחלוטין בתוך 5 שנים
האם אפשר להידבק במחלות מין ממין אוראלי?
בכיר במשרד הבריאות מזהיר: שימוש בטינדר מעלה סיכוי למחלות מין

נשיקה בלבד

החוקרים בדקו שאלונים של יותר מ-3,000 גברים הומואים וביסקסואליים במרכז לבריאות מינית במלבורן, כאשר 6 אחוזים מהם נמצאו חולים בזיבת הלוע. הגברים ציינו כי היו להם בממוצע ארבעה שותפים לנשיקות בלבד, חמישה שותפים לנשיקות בנוסף ליחסי מין ושותף אחד בלבד ליחסי מין בלבד בשלושת החודשים האחרונים.

החוקרים מצאו כי האנשים שהתנשקו בלבד והתנשקו בנוסף לקיום יחסי מין הכי הרבה, היו בסיכון גבוה יותר להדבק בזיבה בלוע ובפה. "מצאנו כי ככל שבני אדם התנשקו יותר הם נמצאו בסיכון מוגבר להדבק בזיבה בגרון, לא משנה אם זה היה או לא היה מלווה ביחסי מין", הבהירו החוקרים.

חיידקים. ShutterStock
התפשטות עולמית של זנים של המחלה שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה/ShutterStock

"נתונים אלה מאתגרים את הידע המסורתי והמקובל על זיבה שקיים במאה השנים האחרונות, כאשר איבר המין הוא זה שנחשב לגורם להיבדקות במחלה דרך הגרון", כתב אריק צ'או, המחבר הראשי של המחקר מהמחלקה לביוכימיה וביופיסיקה באוניברסיטת קליפורניה לוושינגטון פוסט. "לאחר שבודדנו באופן סטטיסטי את מספר הגברים שרק התנשקו, מצאנו כי מספר הגברים שקיימו יחסי מין אך לא התנשקו לא היה קשור להיבדקות בזיבה בגרון".

הזיבה הפכה לדאגה גדולה מאחר שמספר מקרי המחלה המדווחים עולה. כך למשל, על פי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), אבחנות הזיבה עלו ב-67 אחוזים מ -2013 עד 2017 בארה"ב, והגיעו ליותר מ-555 אלף מקרים. כמה זנים של זיבה הפכו עמידים לרוב סוגי האנטיביוטיקה שנקבעו כטיפול נגד המחלה ובשנת 2016 ארגון הבריאות העולמי (WHO) שינה את הנחיותיו לטיפול רפואי בזיבה, לראשונה זה למעלה מעשור, עקב התפשטות עולמית של זנים של המחלה שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה.

"אנחנו יודעים שזה לא סביר שאנשים יפסיקו להתנשק", אמרו החוקרים, "ובכל זאת הצוות שלנו כבר עושה ניסוי קליני שבוחן אם שימוש יומיומי בשטיפת פה יכול למנוע זיבה. אם זה עובד, זה יכול להיות התערבות פשוטה וזולה לכולם", סיכמו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully