וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זיבה עלולה להפוך לעמידה לתרופות לחלוטין בתוך 5 שנים

6.9.2016 / 11:05

ארגון הבריאות העולמי שינה לאחרונה את הנחיות הטיפול במקרים של זיבה, לאחר שהחיידק שגורם למחלת המין פיתח עמידות לעוד ועוד סוגים של אנטיביוטיקה. "נצטרך לפתח תרופות חדשות עד 2021"

אנטיביוטיקה. ShutterStock
החיידק מפתח עמידות לתרופות חדשות בקצב מהיר יחסית/ShutterStock

ארגון הבריאות העולמי (WHO) משנה את הנחיותיו לטיפול רפואי בזיבה, לראשונה מזה למעלה מעשור. זאת, עקב התפשטות עולמית של זנים של המחלה שפיתחו עמידות לאנטיביוטיקה.

זיבה היא מחלת מין חיידקית שפוגעת בעיקר באיברי המין והשתן, אך במקרים מסויימים עלולה לפגוע גם באיברים נוספים ובריריות. תסמיני המחלה מופיעים לרוב מספר ימים לאחר ההדבקה וכוללים: כאב במתן שתן, הפרשות מוגלתיות, דלקות ודימום. ללא טיפול, המחלה עלולה להתפשט ולגרום לדלקת בחצוצרות ואף לעקרות בנשים, ולהיצרות השופכה ודלקת בבלוטת הערמונית בגברים. במקרים חמורים זיבה אף עלולה להתפתח לדלקת מפרקים, דלקת בשסתומי הלב ודלקת בלחמית העין.

עוד בנושא:
מחקר ישראלי: איך מתמודדים עם חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה?
מה אתם יודעים על מחלת המין הנפוצה ביותר?
מה הקשר בין מין אוראלי וסרטן הפה?

חיידק אי-קולי. ShutterStock
78 מיליון בני אדם נדבקים בזיבה מדי שנה/ShutterStock

ארגון הבריאות העולמי ממליץ כעת שרופאים יפסיקו לרשום לחולים במחלה טיפול באנטיביוטיקה ממשפחת הקוונלונים (quinolones) וירשמו תחתיה סוג אחר של אנטיביוטיקה – ממשפחת הצפלוספורינים (cephalosporins). השינוי במדיניות ארגון הבריאות הוא תולדה של שחיקה מתמשכת ביעילותן של אנטיביוטיקות מהסוג הראשון בטיפול בחולים בזיבה, אך גם הוא מסתמן כפיתרון זמני בלבד. 46 מדינות ברחבי העולם כבר דיווחו על התפתחותם של זנים שמפגינים סימני עמידות ל-ceftriaxone תרופה אנטיביוטית נפוצה ממשפחת הצפלוספורינים. כאשר תרופה זו תאבד מיעילותה לחלוטין, ארגון הבריאות ממליץ לרופאים לעבור לטיפול משולב באנטיביוטיקות מדור ישן יותר – גנטמיצין וספקטינומיצין. אולם, על פי התחזיות חיידק הזיבה צפוי לפתח עמידות גם לתרופות אלה תוך זמן יחסית קצר.

עוד באותו נושא

דו"ח: עד 2050 – חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה יהיו קטלניים יותר מסרטן

לכתבה המלאה

מה קורה בבריטניה?

"יהיה עלינו לפתח תרופות חדשות בתוך 5 שנים, להערכתי" – אמר אחד החוקרים בארגון הבריאות העולמי. מדי שנה נדבקים 78 מיליון בני אדם ברחבי העולם בזיבה. אחד המקרים המעניינים מתרחש בבריטניה, שם חלה עלייה של 53% בשיעור ההדבקה בין השנים 2012-2015. וחוקרים בוחנים האם ניתן לטפל במקרים של הדבקה אוראלית בזיבה באמצעות שטיפות פה בלבד. כך דווח ב-BBC. זאת, לאחר שמחקר שבוצע לאחרונה העלה ששטיפות פה הפחיתו בהצלחה את מספרם של חיידקי הזיבה שהיו נוכחים בגרונם של גברים שנדבקו במחלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully