וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין מין אוראלי וסרטן הפה?

20.11.2015 / 11:00

המקרים של סרטן הפה עלו בשליש בעשור האחרון כשאחת הסיבות הבולטות לכך היא יחסי מין לא מוגנים, בעיקר אוראלים. מי נמצא בסיכון גבוה ומהם גורמי הסיכון הנוספים?

בווידיאו: נשיקה יכולה לגרום גם לסרטן הפה/מערכת וואלה

צפו: גם נשיקה צרפתית עלולה להיות מסוכנת

וירוס הפפילומה האנושי, HPV, אומנם נקשר בדרך כלל לסרטן צוואר הרחם אצל נשים, אבל הוא גם אחראי לכרבע ממקרי סרטן הפה. מומחים באנגליה מזהירים כעת כי סרטן הפה נמצא במגמת עלייה בשנים האחרונות כתוצאה מהתפשטות של HPV דרך מין אוראלי, ושכיחותו עלתה בעשור האחרון בשליש.

HPV, מועבר באמצעות פעילות מינית לא מוגנת, והוא משפיע על העור באזורים בגוף שחשופים ללחות, כמו הפה, פי הטבעת, צוואר הרחם והגרון. הווירוס שכיח ומדבק מאוד, ולפי מומחים, יותר משלושת רבעי מהנשים ידבקו בו בשלב זה או אחר בחייהן. קיימים למעלה מ-100 סוגים של וירוס זה והוא פוגע לא רק בנשים אלא גם בגברים. הסוג שנמצא בפה, על פי חוקרים, הוא ככל הנראה אחד הגורמים המובילים לסרטן הפה. בין גורמי הסיכון האחרים לסרטן הפה ניתן למנות גם עישון סיגריות, לעיסת טבק, צריכת אלכוהול מוגברת ותזונה לא בריאה.

עליה בקשר שבין נגיף הפפילומה וסרטן הפה לאורך השנים

התפשטות וירוס הפפילומה באנגליה. קק"ל, עיבוד תמונה
התפשטות וירוס הפפילומה באנגליה/עיבוד תמונה, קק"ל

תסמינים של סרטן הפה כוללים כיבים שאינם נרפאים, אי נוחות או כאב מתמשכים בפה, כתמים לבנים או אדומים בפה או בגרון, קשיי בליעה, נפיחות, גוש בצוואר, ירידה לא מוסברת במשקל וריח רע מהפה. כדי למנוע את התפשטות הנגיף, מומחים ממליצים על שימוש בקונדום במהלך קיום יחסי מין אוראלי - מה שמספק מחסום הגנה בין איברי המין והפה.

בתחילת השנה הודיע משרד הבריאות בישראל כי החל משנת הלימודים הנוכחית ינתן חיסון נגד נגיף הפפילומה גם לבנים בכיתה ח'. עד היום החיסון ניתן לבנות בלבד. החיסון נגד הנגיף נמצא כיעיל מאוד. מנתונים שפרסם המרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) עולה כי תוך ארבע שנים (2006-2010), מאז שהחלו לחסן נערות נגד וירוס הפפילומה, צנח מספרן של הנדבקות בזנים המסוכנים האחראים לסרטן צוואר הרחם בחצי. מחקרים שנערכו בעולם מצאו כי החיסון יכול למנוע גם את מחלת הסרטן בקרב בנים, בעיקר סרטן מסוג הלוע, פי הטבעת וגם גידולים באזור הראש והצוואר. סרטן הפה פוגע בפי שניים יותר גברים מאשר נשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully