וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת המין שאולי לא ידעתם שיש לכם

בשנים האחרונות יותר ויותר מקרים של מחלת העגבת מתגלים בארץ ובעולם. אומנם מדובר על מחלת מין עם שם מאוד לא קליט, אך לפי הסטטיסטיקה רבים מאיתנו חולים בה ואנחנו אפילו לא יודעים. אז איך נדבקים ויותר חשוב - איך נשמרים מהמחלה ומזהים אותה?

כאב בטן. ShutterStock
עליה של מאות אחוזים במחלה/ShutterStock

אם חשבתם שמחלת העגבת נמצאת רק בסיפורים ישנים מהמאה הקודמת, אתם טועים. על פי הנתונים של החברה הישראלית לאמצעי מניעה ובריאות מינית קיימת עלייה בתחלואה מהמחלה בישראל במאות אחוזים בשנים האחרונות. בין השנים 2012 ו-2017 למשל חלה עליה של 348 אחוזים במקרי התחלואה. האשמות בכך, כך נטען בנייר העמדה, הן בין היתר אפליקציות ההיכרות.

"העגבת, זוכה בישראל ל'פריחה' מחודשת מסיבות שונות, ביניהן גם השימוש הנפוץ באפליקציות היכרות שבאופן כללי, הן חלק מהגורמים שתורמים ליותר מפגשים בין המינים", אומר ד"ר אריה ישעיה, יו"ר החברה הישראלית וממובילי נייר העמדה שעתיד להתפרסם בנושא בקרוב. אוכלוסיות בסיכון מוגבר לחלות בעגבת כוללות אנשים שמקיימים יחסי מין עם פרטנרים מתחלפים ומרובים, מי שמקיימים יחסי מין שאינם מוגנים על ידי קונדום, כמו גם נשים וגברים הפעילים בגיל צעיר ולוקים בנאיביות ובחוסר מודעות לצורך בהגנה.

עוד בנושא:
מחלת המין הזאת התחילה לתקוף גם עיניים ועלולה לגרום לעיוורון
6 דרכים מפתיעות להידבק במחלת מין (חוץ ממין)
מפחיד: מחלת המין שנמצאת אצל כמחצית מהגברים

קונדום. ShutterStock
ההגנה הכי טובה שיש. גבר שם קונדום בכיס/ShutterStock

העגבת מתפתחת בצורה איטית מאוד - משבועות בודדים ועד כ-30 שנה - והתסמינים שלה דומים לתסמינים של מחלות רבות אחרות, כך שפעמים רבות אנשים חולים אינם יודעים שהם חולים. השלב הראשוני של המחלה הוא כעבור חודש מיום קיום היחסים, אז נוצר כיב באזור הווגינלי, אך רוב הנשים לא יתלוננו על כאב או תחושה מיוחדת באזור (בבדיקה קלינית אצל רופא הנשים ניתן לאתר אותו). לאחר מכן, הכיב עשוי לעבור וכמה חודשים לאחר מכן תופיע תפרחת - מצב זה בשפה הרפואית נקרא "עגבת שניונית". לאחר מכן, העגבת תחמיר ותהפוך ל"עגבת שלישונית", המחלה עלולה להמשך שנים רבות ולפגוע בהמשך במוח ובאיברים אחרים בגוף, כאשר הטיפול הוא על ידי אנטיביוטיקה מסוג פניצילין והוא ניתן באופן ממושך.

הדבקה בעגבת מתרחשת כאמור בזמן קיום יחסי מין דרך מגע עם נגעים המכילים כמות גדולה של החיידק כמו הכיב עצמו, נגעים בריריות וקונדילומטה לאטה. כמו כן החיידק עלול לעבור דרך השלייה ולגרום לזיהום של העובר, כמו למומים נוירולוגיים ומומי לב קשים, ואף למות העובר ברחם. על פי חוקי משרד הבריאות, אישה הרה חייבת לעבור בדיקת דם על מנת לשלול הימצאות של עגבת וכן בדיקות אולטרסאונד לאיתור מומים בעובר. אישה הרה עם עגבת תוכל לקבל המלצה להפסקת היריון על פי המלצת רופא מומחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully