פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      דיאטה ים תיכונית באמת טובה לבריאות, אבל בתנאי אחד

      רבים היללו את התרומה של הדיאטה הים תיכונית לבריאות. אולם כעת, חוקרים שעקבו אחר 18 אלף בני אדם במשך חמש שנים הגיעו למסקנה שהדיאטה יעילה לבריאות הלב רק בקרב פלח מאוד מסוים באוכלוסייה

      סלט טונה (ShutterStock)
      תפריט בריא יותר? תלוי את מי שואלים (צילום: Shutterstock)

      ברחבי העולם מהללים בשנים האחרונות את הדיאטה הים תיכונית ואת התרומה שלה לבריאות. מחקרים רבים מצאו כי המזונות שנכללים בדיאטה הזאת, לרבות פירות, ירקות, דגים, שמן זית ודגנים מלאים, תורמים לשיפור בריאות המוח, מעצימים את הלב וכלי הדם ואפילו עשויים לשפר במידה ניכרת את חיי המין.

      עוד בנושא:
      חוקרים גילו מדוע שמן זית הוא כל כך בריא
      לאכול כמו ויקינג: הדיאטה שתגן על המוח מהזדקנות
      כמה ירקות ופירות צריך לאכול ביום, ואיזה הכי מומלצים?

      אולם כעת, יש מי שדואג לצנן את האווירה ולהגיד שהדיאטה הזאת אמנם יעילה, אבל רק לקבוצה מסוימת באוכלוסייה. במחקר, שפורסם בכתב העת Journal of Epidemiology, עקבה קבוצת חוקרים מאיטליה אחר 18 אלף בני אדם שחיים במחוז מוליזה שבדרום איטליה, בין השנים 2005 עד 2010. בקרב אוכלוסייה זו, הדיאטה הזו נפוצה במיוחד ונערכו עליה כמה מחקרים בשנים האחרונות.

      החוקרים גילו כי אכן קיים קשר בין הדיאטה הזו לבין שיפור בבריאות הלב. עם זאת, כשערכו פילוח של הנתונים לפי מאפיינים שונים, הם מצאו כי התרומה של התפריט הים תיכוני לבריאות הלב ניכרה רק בקרב אנשים עמידים, המשתכרים ביותר מ-40 אלף יורו בשנה (בהערכה גסה - יותר מ-14 אלף שקלים בחודש), או לבעלי השכלה גבוהה.

      "לאנשים ממעמד סוציו-אקונומי שונה, לא נמצאו יתרונות הקשורים לדיאטה הים-תיכונית", אמרה מריה-לאורה בונצ'יו, מומחית לאפידמיולוגיה, שהובילה את המחקר, בראיון לאתר Huffington Post. הסבר אפשרי שהיא וצוותה הציעו לכך טמון בהערכה שאנשים עמידים ומשכילים יותר, יירכשו מגוון עשיר יותר של פירות וירקות, יאכלו לחמים מלאים איכותיים יותר, וישתמשו בחומרי גלם איכותיים יותר בבישול.

      סיר בישול על כיריים (ShutterStock)
      בישול בהרתחה – עדיפים על צלייה וטיגון (צילום: Shutterstock)

      בנוסף, מעריכים החוקרים כי אנשים ממעמד סוציו-אקונומי גבוה יותר בדרך כלל ישתמשו בטכניקות בישול בריאות יותר כמו אידוי והרתחה, במקום טיגון או צלייה. עם זאת, חשוב לזכור כי מדובר בהשערות, מכיוון שמדובר במחקר תצפיתי בלבד, אשר לא מצא קשר של סיבה-ותוצאה, ולכן אי אפשר לדעת בוודאות מה באמת עומד מאחורי הנתונים האלו.

      שמירה על תזונה נכונה - משימה יקרה?

      המחקר הזה מצטרף לשורה של מחקרים מדאיגים שמצאו קשר בין מעמד סוציו-אקונומי נמוך לבין בריאות לקויה. חוקרים מעריכים כי הסיבה טמונה בכך שמזון בריא ואיכותי יותר, הוא גם מטבע הדברים כזה שמתומחר בהתאם, בעוד שהמזון ה"זול" יכיל מרכיבים שפחות טובים לבריאות. בנוסף, אנשים שעובדים הרבה כדי לפרנס את משפחתם ולא זוכים לסיוע בתשלום, כמו שמרטף או מנקה, יתקשו למצוא את הזמן לבשל בריא ולעסוק בפעילות גופנית על בסיס קבוע.

      "כולם מודעים לכך שאכילת פירות וירקות טובה לבריאות, אבל מעטים יודעים שהמגוון בבחירת מאכלים אלו חשוב לא פחות מהכמות", אמרה בונצ'יו. גם ד"ר ברברה ברקלי, מומחית לתזונה שעובדת כרופאה באוהיו ארצות הברית, אמרה בראיון לאתר CNN כי "דיאטה נמדדת לא לפי הסכום של כל המרכיבים שלה, אלא על פי האיכות של המרכיבים האלו".