פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לאכול כמו ויקינג: הדיאטה שתגן על המוח מהזדקנות

      ויקינגים ידועים כלוחמים אכזריים שבזזו וכבשו שטחים רבים באירופה. אולם, בתחום אחד דווקא אפשר לקחת מהם דוגמה. חוקרים מצאו כי התפריט של הוויקינגים יכול לשפר את בריאות המוח. אז ממה הוא מורכב?

      לוחם ויקינג (ShutterStock)
      אכזריים, בעלי מוסר מעוות, אבל דווקא יש מה ללמוד מהם (צילום: Shutterstock)

      מסוף המאה השמינית ועד המאה ה-11, רבים מתושבי אירופה חששו מהוויקינגים, שבזזו, כבשו ובעיקר הטילו אימה על היבשת. הערכים שלהם כללו את קידוש המוות והם תועדו במסמך היסטורי כ"יפים ובעלי גוף מושלם", ומנגד, "המטונפים ביותר מבין הבריות". עם זאת, כולנו דווקא יכולים ללמוד מהלוחמים המטונפים בהקשר אחד חשוב – הרגלי התזונה שלהם. זאת לאחר שמחקר מדעי מצא כי הרגלים אלו תורמים למניעת הידרדרות היכולות הקוגניטיביות.

      עוד בנושא:
      המבחן שיקבע האם אתם בסיכון לאלצהיימר
      בכוח המחשבה: הגורם המפתיע שעלול להוביל לדמנציה
      מחקר: פטריות מסייעות להגן על המוח

      המחקר שנערך, איך לא, על ידי מכון מחקר שבדי בשם Karolinska Institute, בחן את נתוניהם של 2,223 בני אדם, שחלקם נצמדו לדיאטה ויקינגית. בקרב אלו שאימצו הרגלי תזונה אלו ניכרה ירידה איטית יותר בזיכרון ובצלילות המחשבה. המחקר הוצג בוועידה הבינלאומית של איגוד האלצהיימר האמריקאי שנערך השבוע.

      אז מה כוללת הדיאטה המהוללת? התפריט מורכב מהרבה דגים, ירקות (חוץ מירקות שורש), פירות, אורז ועוף. מבחינת שתייה, התפריט כולל הרבה תה ירוק ומים, ומהווה בשורה גם לחובבי האלכוהול. דיאטה זו מאפשרת שתייה מתונה של יין על בסיס קבוע.

      גם התפריט המקומי שלנו שומר על המוח

      הפחד מהידרדרות בתפקוד המוח עולה בשלב כלשהו בקרב רוב בני האדם. לכן, גם עולם המדע מנסה למצוא פתרונות שונים למניעת מה שפעם נתפס כבלתי נמנע. האוכל שאנחנו צורכים ממלא תפקיד מהותי בהקשר הזה, ומסתבר שבנוסף לוויקינגים, גם לנו הישראלים יש מקום לאופטימיות.

      סלט יווני (ShutterStock)
      המתכון שירחיק מחלות מוח (צילום: Shutterstock)

      מחקר אחר שהוצג בכנס ונערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה, עקב אחר 5,907 אנשים מבוגרים שנשאלו על הרגלי התזונה שלהם. החוקרים גילו כי אנשים שדבקו בדיאטה ים תיכונית, העשירה בירקות ושמן זית, ודלה בבשר אדום ובמוצרי חלב, היו בסבירות נמוכה ב-35 אחוזים לחוות צניחה ביכולות הקוגניטיביות בהשוואה ליתר הנבדקים.

      נתון זה לא מפתיע, ומצטרף לשורה של מחקרים אחרים על הדיאטה המיוחדת הזו, שהוכיחו בין היתר כי היא משפרת גם את בריאות הלב ואפילו את המצב הנפשי. במחקר אחר שנערך באוניברסיטת קולומביה בניו יורק נמצא כי אנשים שלא אכלו מאכלים בריאים ומגוונים, חוו הידרדרות מהירה יותר בתפקוד המוח לאורך השנים.

      ד"ר מריה קרילו, מאיגוד האלצהיימר האמריקאי, אמרה כי המחקרים מראים מעבר לכל ספק כי אפילו השינויים הקטנים ביותר בתפריט יכולים לעזור לשמור על המוח. "אכילה בריאה מסייעת לנו למנוע דמנציה, הודות לכל נוגדי החמצון שמנקים את המוח", אמרה. "המזון מעניק למוח חומרים מזינים שמשמשים כמנגנונים חשובים שעוזרים לו לרפא את עצמו".