וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר ענק מצא קשר מדאיג בין משקאות קלים לסרטן המעי הגס

עודכן לאחרונה: 13.5.2021 / 7:53

משקאות קלים לא נחשבים חלק מתזונה בריאה באופן כללי ולא מעט מחקרים גילו ועדיין מגלים את הסכנות הטמונות בהם. מחקר חדש מצא את הקשר המדאיג שלהם לסרטן המעי הגס

אישה שותה פחית שתיה. ShutterStock
מחיר כבד. אישה שותה פחית שתיה קלה/ShutterStock

רק לפני כמה ימים פרסמנו פה מחקר שהזהיר מצריכת משקאות דיאט ומשקאות ממותקים ועכשיו מגיע מחקר חדש הקושר בין משקאות מלאי סוכר לסרטן המעי הגס. על פי המחקר החדש צריכה כבדה של משקאות ממותקים עשויה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן המעי הגס לפני גיל 50.

חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס ניתחו רשומות תזונתיות ורפואיות של יותר מ-95,000 נשים שנמצאו במעקב בין השנים 1991 לשנת 2015 כחלק ממחקר הבריאות האחיות האמריקני II, וחיפשו ראיות הקושרות בין משקאות ממותקים לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס. המדענים דיווחו כי נשים שצרכו יותר מחצי ליטר של משקאות ממותקים ביום היו בסיכון כפול במהלך המחקר להיות מאובחנות עם סרטן המעי הגס המוקדם מאשר אלו ששתו פחות מחצי ליטר בשבוע.

בהתחשב בכך שכבר ידוע כי משקאות ממותקים רעים לבריאות - על ידי העלאת שיעורי השמנת יתר וסוכרת מסוג 2 - החוקרים אמרו כי תוצאותיהם מספקות סיבה נוספת לא לצרוך יותר מדי מהם. "הממצאים שלנו מחזקים את החשיבות הבריאותית של הגבלת צריכת המשקאות הממותקים לתוצאות בריאותיות טובות יותר", כתבו בכתב העת Gut.

אך כמה מדענים שלא היו מעורבים במחקר אמרו כי הממצאים היו טנטטיביים מכיוון שרק 109 נשים שנרשמו למחקר אובחנו כסובלות מסרטן המעי בגיל צעיר, וביניהן רק 16 דיווחו על שתייה של יותר מחצי ליטר של משקאות ממותקים ביום. אכילת בשר אדום ומעובד, תזונה דלה בסיבים, עישון, שתיית אלכוהול ועודף משקל נמצאו גם הם כגורמים המעלים את הסיכון למחלה, כך שקשה לשייך את המקרים במחקר רק לשתיית משקאות קלים.

"אנחנו פשוט לא יכולים להיות בטוחים אם הקשר הנצפה בין משקאות ממותקים לסרטן המעי מתחת לגיל 50 הוא גורם ותוצאה", אמר קווין מקונוויי, פרופסור אמריטוס לסטטיסטיקה שימושית באוניברסיטה הפתוחה בלונדון.

סוג הסרטן השני בשכיחותו בארץ

מדי שנה מאובחנים בישראל קרוב ל-3,000 חולים חדשים בסרטן המעי הגס. זהו סוג הסרטן השני בשכיחותו בארץ, הן בנשים והן בגברים, ובכ-80 אחוזים מהמקרים, הוא תלוי גיל כך שככל שמתבגרים שכיחותו עולה בהתאמה. כמו כן הוא תלוי במצבים גנטיים העוברים בתורשה, כך שאנשים עם סיפור משפחתי של המחלה, צריכים לתת לו תשומת לב מיוחדת.

כאב בטן. ShutterStock
מדי שנה מאובחנים בישראל קרוב ל-3,000 חולים חדשים בסרטן המעי הגס. אישה מחזיקה את הבטן/ShutterStock

כדי לבדוק האם צריכת משקאות ממותקים בגיל ההתבגרות יכולה למלא תפקיד בשיעור העלייה בסרטן המעי, החוקרים ניתחו שאלונים ש-41,000 מהנשים השלימו על הרגלי השתייה שלהן בגיל 13 עד 18. על פי המחקר, על כל משקה ממותק יומי במדידת 250 מ"ל, הסיכון לחלות בסרטן המעי לפני גיל 50 עלה ב-32 אחוזים.

בשנת 2019, מחקר צרפתי גדול שהתפרסם בכתב העת הנחשב British Medical Journal מצא ראיות לכך שמשקאות ממותקים עשויים להעלות את הסיכון לסרטן. החוקרים הגיעו למסקנה ששתייה של כ-100 מ"ל ממשקה ממותק ביום - בערך שתי פחיות בשבוע - יכולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן ב-18 אחוזים ונקשרה למוות מוקדם.

כאמור נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשש את התוצאות, אבל בכל מקרה הפחתה של צריכת משקאות סוכרים יכולה לשפר את הבריאות הכללית, זאת מבלי להתאמץ יותר מדי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully