וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם משקאות ממותקים גורמים לסרטן?

מחקר צרפתי בדק סוגי משקאות שונים שלכולם יש מכנה משותף אחד - הם מכילים כמות יפה של סוכר. על פי הממצאים סוגי המשקאות האלה נקשרו לעליה בסיכון לחלות בארבעה סוגי סרטן

משקאות קלים. ShutterStock
תשתו מים. משקאות מתוקים/ShutterStock

החום של הקיץ גורם לכולנו לשתות יותר וזה דבר טוב. הבעיה מתחילה כשרבים מעדיפים לשתות משקאות ממותקים ומוגזים במקום מים. מחקר צרפתי שפורסם אתמול בכתב העת הנחשב British Medical Journal מצא כי קיים קשר בין צריכת משקאות ממותקים ובין סרטן.

החוקרים מאוניברסיטת פריז עקבו אחרי מאה אלף איש לאורך שנים. המשתתפים, שהיו בני 42 שנים בממוצע, היו במעקב במשך תשע שנים ונשאלו על צריכתם היומיומית של 3,300 פריטי מזון ומשקאות שונים, ביניהם שתיה ממותקת. אחרי שלקחו בחשבון משתנים שונים, הגיעו החוקרים למסקנה ששתייה של כ-100 מ"ל ממשקה ממותק ביום - בערך שתי פחיות בשבוע - יכולה להעלות את הסיכון לחלות בסרטן ב-18 אחוזים ונקשרה למוות מוקדם.

ההגדרה למשקה ממותק הייתה כזה שמכיל 5 אחוזים של סוכר ומעלה וכללה מיצי פירות (גם ללא תוספת סוכר לבן), משקאות אנרגיה, משקאות קלים, כמו גם תה וקפה שהתווסף אליהם סוכר. צוות החוקרים גם בחן משקאות דיאט עם ממתיקים מלאכותיים, אך לא מצא קשר לתמותה גבוהה יותר.

עוד בנושא:
הרע במיעוטו: איזה סוג של סוכר הכי בריא לכם?
מתוק לו: 4 סימנים שהסוכר שלכם גבוה
שתיית משקאות דיאט משפרת את סיכויי ההישרדות מסרטן

סוכר ותוספים מלאכותיים

צוות החוקרים שיער כי ההשפעה של רמות הסוכר בדם עשויה להיות הסיבה לגידול במקרי הסרטן, כמו גם החומרים המלאכותיים שמתווספים למשקאות, כמו ה-4-מתילימידאזול, שנותן לקולה למשל את צבע הקרמל העמוק שלה.

החוקרים מבהירים כי קיים קשר סיבתי אמיתי בין צריכת משקאות מומתקים לבין התפתחות סרטן והמחקר הראה כי לאנשים ששתו הכי הרבה משקאות ממותקים (כ 185 מ"ל ליום) סבלו מיותר מקרי סרטן מאלה ששתו פחות (פחות מ 30 מ"ל ביום). אגב, הגברים צרכו בממוצע יותר משקאות ממותקים מהנשים - 90.3 מ"ל ליום לעומת 74.6 מ"ל.

מבין 2,193 מקרי הסרטן שנמצאו במהלך המחקר, 693 היו מקרים של סרטן השד, 291 מהם היו סרטן הערמונית ו- 166 מקרי סרטן המעי הגס. עם זאת, המחקר רחוק מלהוכיח סיבה ותוצאה ומומחים קוראים לערוך מחקרים נוספים שיבחנו את הקשר בין צריכת משקאות ממותקים וסרטן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully