וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שתיית משקאות דיאט משפרת את סיכויי ההישרדות מסרטן

23.7.2018 / 7:29

התרגלנו לשמוע כמה הם מזיקים לבריאות ואפילו מסרטנים, אבל מחקר חדש גילה ששתיית משקאות שמכילים ממתיקים מלאכותיים דווקא שיפר את סיכויי ההישרדות של חולי סרטן המעי הגס בכמעט 50 אחוזים

צילום מסך

בווידאו: כמה סוכר יש באמת במשקאות ממותקים?

משקאות דיאט עם ממתיקים מלאכותיים זכו למוניטין מאוד מפוקפק בשנים האחרונות ולא בכדי, מחקרים הראו שוב ושוב כיצד צריכה קבועה שלהם מעלה את הסיכון להשמנה, להפרעות מטבוליות ועוד. גם בלי הסיכונים המוגברים הללו, משקאות דיאט הם בעלי ערך תזונתי דל ביותר ולכן הם רחוקים מלהיות בחירה בריאה. עד כאן, אין חדש. אבל מחקר חדש שהתפרסם בשבוע האחרון בכתב העת PLOS One מעלה טענה מעניינת שעלולה להציל את שמם הטוב של המשקאות הדיאטטיים.

המחקר נערך במסגרת של ניסוי קליני בהשתתפות חולים בסרטן המעי הגס בשלב 3, והוא כלל בחינה של אורח החיים והתזונה שלהם. החוקרים מצאו שצריכה גבוהה של משקאות מוגזים דיאטטיים נקשרה בסיכון תמותה נמוך בקרוב ל-50 אחוזים במקרים של חזרת המחלה.

עוד בנושא:
מה תורם יותר לירידה במשקל, משקאות "דיאט" או מים?
מכורים למתוק? המאכלים שיעזרו לכם להיגמל
הפסיקה לאכול סוכר למשך 30 יום - וזה מה שקרה

משקאות קלים. ShutterStock
מונטין מוכתם שלא מבוסס על ראיות מדעיות מוצקות מספיק. משקאות דיאט/ShutterStock

"למשקאות עם ממתיקים מלאכותיים יש מוניטין מוכתם בקרב דעת הציבור, בעיקר בשל סיכונים בריאותיים שלא הוכחו בצורה מבוססת מספיק", אמר ד"ר צ'רלס פוקס, החוקר הראשי ומנהל מרכז הסרטן של ייל. "המחקר שלנו מראה בבירור ששתייתם מסייעת בהפחתת סיכויי הישנות הסרטן וסיכוני התמותה בקרב חולים שעברו טיפולים בגין סרטן המעי בשלבים מתקדמים - ומדובר בממצאים מרגשים ביותר", הוסיף פוקס.

הקשר בין סוכר לתחלואה הרבה יותר מובהק

מחקרים שנערכו בעבר קשרו בין צריכת משקאות דיאט שמכילים ממתיקים מלאכותיים כמו אספרטיים וסוכרלוז עם השמנה, סוכרת ואפילו סרטן. עם זאת, אותם מחקרים לא הצליחו להצביע על יותר מקשר לא מובהק, ולא סיפקו הוכחות חד משמעיות. מאידך, משקאות ממותקים שמכילים סוכר כן נקשרו באופן מדעי מובהק למחלות מטבוליות ונקשרו טנטטיבית גם בתוצאות חמורות יותר במקרים של תחלואה בסרטן. כך למשל, בדיקה רחבת היקף שנערכה בקרב חולי סרטן המעי הגס העלתה שאלה מתוכם שצרכו משקאות ממותקים בעלי ערך קלורי ומדד גליקמי גבוהים היו בסבירות גבוהה יותר לגידולים סרטניים חוזרים בתום הטיפולים וכן, למוות מוקדם יותר.

בניסיון לברר יותר לעומק את הסוגיה הסבוכה של השפעת צריכת משקאות ממותקים ודיאטטיים, פנו ד"ר פוקס וצוותו ל-1,018 חולים בסרטן המעי הגס, שהשתתפו בניסוי של תרופה כימותרפית חדשה לטיפול במקרים מתקדמים של סרטן זה, וביקשו מהם להשיב על שאלונים מקיפים לגבי התזונה ואורח החיים שלהם. לאחר מכן, עקבו החוקרים אחר המשתתפים והמשיבים במשך פרק זמן שארך 7 שנים.

סוכר. ShutterStock
הפחתה בצריכת הסוכר מהווה מחצית מהסיבה לשיפור בסיכויי ההישרדות. סוכר/ShutterStock

בבחינת הנתונים שנאספו לאורך תקופת המחקר, ראו החוקרים שחולים ששתו משקה דיאט מוגז אחד או יותר (משקה אחד = 350 מ"ל) מדי יום היו בסיכון מופחת ב-46 אחוזים לחזרת המחלה או לתמותה כתוצאה ממנה. ההפחתה בסיכון שיקללה גם גורמים מסיחים אחרים. בנוסף, הבחינו החוקרים במגמה כללית במסגרתה משך הזמן שעבר עד לחזרת הסרטן (אם היתה כזאת) וזמן ההישרדות הכולל עלה בהתאמה ככל שצריכת המשקאות הללו היתה גבוהה יותר.

סוכר גורם לגידולים יותר אגרסיביים

ד"ר פוקס ועמיתיו השתמשו במודל סטטיסטי כדי להדגים שהחלפה של משקה אחד ממותק בסוכר ביום במשקה דיאטטי הפחיתה את שיעורי הישנות המחלה והתמותה ממנה ב-23 אחוזים. משמעות הדבר היא שניתן להסביר את מחצית התועלת שנובעת משתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים באמצעות העובדה שהם מפחיתים את צריכת הסוכר בלבד. החוקרים לא סיפקו הסבר משוער שינמק את ההפחתה של 23 האחוזים הנוספים בסיכוני התמותה, אם כי הם כן ציינו שייתכן שאנשים שמעדיפים משקאות דיאט מפתחים גידולים פחות אגרסיביים בהשוואה לאנשים שמעדיפים משקאות ממותקים בסוכר.

"הקשר שמצאנו בין סיכוני תמותה וסיכויי הישנות המחלה היה מעט חזק יותר מכפי ששיערנו בתחילת הניסוי, אך למרות זאת הממצאים תואמים את מה שכבר ידוע לנו על הסיכון הכללי לסרטן המעי הגס. כעת, גילינו שלפחות מהבחינה של הסיכון לחזרת המחלה וסיכויי ההישרדות של החולים בה - צריכה של משקאות עם ממתיקים מלאכותיים אינה מהווה בחירה לא בריאה, אלא להיפך, על פי הממצאים שלנו זו הבחירה הבריאה יותר עבור חולים אלה", הסביר ד"ר פוקס.

מעי גס. ShutterStock
עבור חולי סרטן המעי הבחירה בממתיק מלאכותי היא בחירה בריאה יותר. סרטן המעי הגס/ShutterStock

עם זאת, יש לזכור שמחקרים תצפיתיים מהסוג הזה אינם יכולים להוכיח סיבתיות ויש להם מספר מגבלות שיש לקחתן בחשבון. כך למשל, ישנם גורמים מסיחים שנובעים מהבדלים ברקע הסוציו-אקונומי של החולים שאותם לא ניתן היה לנטרל במחקר בנוסף, אנשים שמשתתפים בניסויים קליניים של תרופות (כפי שהיה במחקר זה) אינם בהכרח מהווים מדגם מגוון מספיק של האוכלוסייה הכללית. סוגייה נוספת שהחוקרים העלו בעצמם לגבי מחקרם, היא מספרם היחסית קטן של המשתתפים שצרכו שתי מנות או יותר של משקאות דיאט ביום (42 בלבד), שיכול היה אף הוא להטות את התוצאות. בכל מקרה, בסיכום ממצאיהם המעניינים קבעו החוקרים כי יש צורך לאשש אותם באמצעות מחקר נוסף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully