וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכורים למתוק? המאכלים שיעזרו לכם להיגמל

פליקס פלג, מאמר אורח

31.1.2018 / 6:16

הרגעים האלה ביום שבהם את "פשוט חייבים" משהו מתוק הם המקומות שבהם רוב האנשים נופלים ופונים למזונות עתירי סוכר שמשפיעים כמו סם והורסים את הדיאטה. כך תיגמלו מההרגל המזיק הזה

צילום מסך

בסרטון: קדימון לסרט הסוכר

הצורך במתוק הוא אחד הדברים שמעסיקים ביותר את עולם הדיאטות ושוחרי הבריאות. בדרך כלל, כשמתחשק לנו מתוק הנטייה הטבעית שלנו היא ללכת על מזונות עשירים בסוכרים, ממתיקים מלאכותיים ואף חומרי טעם, ריח וצבע סינתטיים ומעובדים המזיקים לבריאות.

סוכר הוא אחד מגורמי התזונה המזיקים ביותר לבריאותנו בטווח הארוך. ובשל כך הכמות המומלצת לצריכה יומית ממנו היא מצומצמת מאוד ועומדת על מספר כפיות בודדות. הבעיה היא שהצורך למתוק טבוע בנו, והוא גם המענה הכי זמין כאשר אין לנו אוכל אחר נגיש. כשאנחנו אוכלים מזונות עשירים בסוכר (חטיפים, ממתקים, שוקולדים, עוגיות ועוד), הם משפיעים עלינו כמו סם, ועם הזמן נרצה יותר ויותר מהם.

עוד בנושא:
מתוק לו: כמה כפיות סוכר יש במאכלים הבאים?
מה דיאטניות אוכלות כשבא להן משהו מתוק?
מתוק כשמר לי: כך תדעו אם יש לכם התמכרות מסוכנת לסוכר

בוהה בשוקולד. ShutterStock
לא כולם מסוגלים להגביל את צריכת הסוכרים שלהם/ShutterStock

מעבר לבריאות, נושא צריכת המתוקים מהווה את הגורם העיקרי לכישלון בדיאטות, כאשר מרבית האנשים מנסים להימנע לחלוטין, ולאחר זמן מה (בממוצע 2-3 שבועות) אוכלים כמויות מאוד גדולות ומעלים שוב את הקילוגרמים שירדו. לכן, חשוב מאוד ללמוד לשלוט בצריכת הסוכר שלנו, ללמוד לשלוט בצורך שלנו, וכשאנחנו רוצים מתוק, לספק את הצורך ללא תוספת סוכר.

יש 3 דרכים להיגמל ממתוקים:

1. הימנעות מוחלטת מתוך הבנה שצריכת המתוקים ממכרת ומזיקה מאוד לגוף, ולאחר זמן מסויים (משתנה מאדם לאדם, 1-3 חודשים בממוצע), הצורך למתוק יורד משמעותית. אך גישה זו עובדת רק כאשר מאמינים אידיאולוגית כי הסוכר מאוד מזיק, ויש להימנע ממנו בכל מחיר. אחרת ההימנעות תגרום לנו לרצות את הסוכר עוד יותר.

2. ללמוד להגביל את הצריכה לכמות מסוימת וקטנה (1-2 קוביות שוקולד/ עוגיה/ 1-2 חטיפים קטנים של עד 20 גרם) כחלק ממסגרת תזונתית יומית. וכך למעשה לספק את הצורך למתוק ברגעים הקשים (לרוב עם הקפה או התה של הבוקר ושל אחר הצהריים). גישה זו לא מתאימה למי שלא יכול לעצור בצריכה קטנה ומתונה.

כף עם חמאת בוטנים. ShutterStock
לא מכילה סוכר מעובד. חמאת בוטנים/ShutterStock

3. ללמוד לשלב מתוקים שבבסיסם מרכיבים ללא תוספת סוכר וכמובן לדאוג לאוכל זמין במהלך היום.

איך עושים את זה?

הגישה השלישית היא הגישה המתאימה ביותר למרבית האנשים, וכדי להצליח בה צריך לדעת איך לאכול נכון.

1. שומנים בריאים - כל אחד צריך לדאוג לצריכה של 2-3 מנות שומן בריא מהצומח. ניתן לשלב כף חמאת בוטנים/ שקדים/ חמאת אגוזי לוז כממרח בריא, מתוק וללא סוכרים, שיתנו את המענה לצורך במתוק. מאחר והריכוז הקלורי שלהם יחסית גבוה, הם יוצרים תחושת שובע, ובכך ימנעו רעב במשך מספר שעות עד הארוחה הבאה. בנוסף, הם אינם מכילים סוכר מעובד, ולכן לא יוצרים את התחושה הממכרת של הסוכר.

2. תה ירוק - מחקרים רבים ממליצים לשלב 3 כוסות של תה ירוק בתזונה היומית. מעבר לכך שהוא תורם למאזן הנוזלים בגוף, התה הירוק גם מסוגל להפחית את רמות הסוכר שלאחר הארוחה, ובכך למנוע את צניחת הסוכר והעייפות המאפיינת בעיקר את שעות הצהריים, הגורמות לעלייה בצורך למתוק.

תה ירוק. ShutterStock
יכול לסייע בהורדת רמת הסוכר לאחר הארוחה. תה ירוק/ShutterStock

3. קקאו טבעי - מעבר לכך שהוא נוגד חמצון חזק, בעל יתרונות בריאותיים רבים ומסוגל לתרום לתחושת השובע, הקקאו הוא גם מרכיב קולינרי דומיננטי בהכנת שוקולד טבעי. שילוב של הקקאו עם מעט סילאן, שמן קוקוס ושיבולת שועל, ייתן לכם עוגת שוקולד בריאה (לאחר מספר שעות של הקפאה).

4. תבלינים - תבלין הקינמון הוא אחד התבלינים המיוחדים ביותר כשמדובר בצריכת מתוקים. נסו לשלב אותו עם תפוח וכפית דבש. הקינמון מתאים גם לתיבול בשרים שונים ומוסיף להם מתיקות עדינה.

5. בטטה - לדיאטות יש נטייה להדיר בטטות, כאשר למעשה מדובר במנת פחמימה מאוד מתוקה, שעבור חלק מהאנשים יכולה לספק את הצורך למתוק. בטטה בצריכה עודפת עלולה להוביל להשמנה, כמו כל מרכיב אחר, אך שילוב של בטטה בינונית כחלק מהארוחה העיקרית שלנו, מהווה כמות קלוריות הדומה לזו של כוס אורז, ובנוסף היא יכולה לספק לנו מענה חלקי לצורך במתוק.

בטטות צלויות. ShutterStock
אל תדירו את הבטטה מהתפריט. בטטות צלויות/ShutterStock

מעבר להקפדה על מזונות שיכולים לסייע לנו, חשוב להקפיד על לפחות 4-6 ארוחות ביום, וזאת בכדי להימנע מתחושת רעב, מאחר וכאשר אנחנו רעבים זמן רב, עולה בנו הצורך העז למתוק.

הקפדה על 3 ארוחות עיקריות ועוד 2 ארוחות ביניים על בסיס: מנת פרי + מספר שקדים, או פרוסת לחם עם כפית או כף חמאת בוטנים, או שילוב של כדור שוקולד על בסיס קקאו טבעי + תה ירוק יסייעו לכם לשמור על תפריט בריא ומאוזן.

הכותב הוא מרצה לתזונה וביוכימיה, דיאטן קליני B.sc במדעי התזונה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully