וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משקאות דיאט מזיקים לבריאות בדיוק כמו משקאות ממותקים

מחקר חדש ומקיף מצא ששתיית משקאות קלים מגדילה את הסיכון למות מוקדם מכל סיבה ובמיוחד ממחלות לב, גם אם המשקאות האלה אינם מכילים סוכר. וגם אם אתם שותים פחות ממשקה אחד ביום

משקאות קלים. ShutterStock
דיאט או לא דיאט - זה לא בריא. משקאות קלים/ShutterStock

שתיית זירו או משקה דיאט אחר מזיקה לבריאות שלכם באותה מידה שמשקאות ממותקים רגילים מזיקים לה - כך קובע מחקר חדש וגדול. והנזק המדובר מיתרגם לקיצור של תוחלת החיים - הן מי ששותים משקאות שמכילים סוכר והן מי שנוהגים לדבוק במשקאות ללא סוכר, אך עם ממתיקים מלאכותיים, מגדילים את הסיכון שלהם למות בגיל צעיר יותר.

החוקרים התבססו על נתונים שנאספו מ-1.2 מיליון מבוגרים במסגרת של 14 מחקרים שונים, חלקם עקבו אחר המשתתפים במשך יותר משני עשורים. במהלך תקופת המעקב אירעו 137,310 מקרי מוות בקרב משתתפי המחקרים, והחוקרים חישבו שהסיכון למות עולה עם כל 250 מ"ל של משקה ממותק שנצרכים מדי יום. יש לציין שמדובר בכמות הקטנה מ-330 מ"ל - התכולה הסטנדרטית של בקבוק או פחית משקה קל.

צריכה של משקאות קלים הממותקים בסוכר נמצאה קשורה בעלייה של 5 אחוזים בסיכון למות מכל סיבה שהיא, ובעלייה של 13 אחוזים לתמותה ממחלות לב. לאנשים ששתו הרבה משקאות קלים היה סיכוי גבוה ב-12 אחוזים לתמותה כללית, וסיכוי גבוה בעשרים אחוזים למות ממחלות לב.

גיף כוס מים. Giphy
הבחירה הבטוחה. מים/Giphy

צריכה של משקאות דיאט לעומת זאת נמצאה קשורה בסיכוני תמותה לא נמוכים משמעותית: עלייה של 4 אחוזים בסיכון לתמותה מוקדמת מכל סיבה, ו-7 אחוזים בסיכון לתמותה ממחלות לב. משתתפי המחקר עם הצריכה הגבוהה ביותר של משקאות דיאט למיניהם היו בעלי סיכון גבוה ב-12 אחוזים לתמותה מוקדמת מכל סיבה וב-23 אחוזים לתמותה ממחלות לב, בהשוואה למשתתפים עם צריכה נמוכה של משקאות אלה.

"צריכה גבוהה של משקאות קלים, בין אם ממותקים בסוכר או בממתיקים מלאכותיים, נמצאה כבעלת קשר משמעותי לסיכון גבוה יותר לתמותה ממחלות לב וכלי דם וכן לתמותה כללית", אמר ד"ר הונגי לי מאוניברסיטת ז'נגז'ו בסין, ומי שהוביל את המחקר החדש, בריאיון לכתב העת 'בריאות הציבור'.

פחיות משקה. ShutterStock
גם צריכה של פחות ממשקה קל אחד ביום משפיעה על סיכויי התמותה המוקדמת. פחיות של משקאות קלים/ShutterStock

הרגולציה מתמקדת רק בסוכר

עיקר המדיניות של ממשלות ברחבי העולם (בעיקר במדינות מערביות) שנוגעת לרגולציה ולניסיון להגביל ולהפחית את צריכת המשקאות הממותקים מכוונת לתכולת הסוכר בהם. סימונים מיוחדים או 'מסי סוכר' שנהוגים בארצות שונות פועלים על פי קריטריונים של כמות הסוכר שמצויה במאכלים ובמשקאות ואינם חלים בהכרח על משקאות דיאט, שאמנם לא מכילים סוכר, אך עשויים להכיל ממתיקים אחרים שחסרונותיהם בצדם.

אולם ממצאי המחקר החדש הזה מדגישים שלא די בהימנעות או הפחתה של צריכת משקאות המכילים סוכר וכי האינטרס של בריאות הציבור מחייב גם התייחסות לצריכה של משקאות הדיאט למיניהם שמכילים תחליפי סוכר וממתיקים מלאכותיים - הן ברמת הפרט והן ברמת המדיניות הציבורית. וזו גם תקוותם של החוקרים שאמרו כי מסקנותיהם יכולות לסייע לממשלות וגופי ציבור לחשוב מחדש על תכניות להפחתת הצריכה של משקאות קלים בכללותם, ולא רק אלה המכילים סוכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully