וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גדול: שתיית שני משקאות קלים ביום עלולה לגרום למוות מוקדם

המחקר שפורסם אתמול ונערך על ידי ארגון הבריאות העולמי מצא כי משקאות קלים שהכילו סוכר, או כאלה שהכילו ממתיקים מלאכותיים העלו את הסיכון למוות מוקדם. אז לאיזה מחלות הם גורמים בין היתר?

קרדיט תמונה: שאטרסטוק

בווידיאו: שתיה יומיומית של משקאות קלים עלולה לגרום למחלות לב

אם הייתם צריכים עוד סיבה לשתות מים בקיץ הישראלי, קיבלתם. מומחים לבריאות הציבור מזהירים כי אנשים הצורכים באופן קבוע משקאות קלים נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות מוקדם. המגמה אגב, אינה תלויה בסוכר והיא קשורה גם למשקאות המכילים סוכר וגם לאלה שמכילים ממתיקים מלאכותיים.

בעוד שמומחים אומרים שנדרשים מחקרים נוספים כדי להוכיח שמשקאות קלים מהווים גורם לסיכון מוגבר למוות, הם מבהירים שהמחקר - הגדול מסוגו שנערך בעולם - תומך במאמצים האחרונים של ארגוני בריאות הציבור להפחתה של צריכת המשקאות הקלים.

"התוצאות שנוגעות למשקאות קלים ממותקים בסוכר מספקים תמיכה נוספת להגבלת הצריכה ולהחלפתם במשקאות בריאים אחרים, רצוי במים", אמר ד"ר ניל מרפי, אחד ממחברי המחקר שנערך על ידי הסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן, שהיא חלק מארגון הבריאות העולמי. "לגבי משקאות דיאט למיניהם, המחקר שלנו הוא המחקר השלישי הגדול שפורסם השנה שדיווח על קשרים חיוביים למקרי מוות שונים", אמר.

קולה ופיצה. ShutterStock
לא טובים לבריאות שלכם, בין אם מכילים סוכר או לא. פיצה וקולה/ShutterStock

מרפי ועמיתיו דיווחו בכתב העת Jama Internal Medicine, כיצד ניתחו נתונים של יותר מ-450,000 אנשים, 70 אחוזים מהם היו נשים, ברחבי עשר מדינות אירופאיות. המשתתפים היו בגיל ממוצע של קצת יותר מחמישים, ואנשים הסובלים ממצבים בריאותיים כמו סרטן, מחלות לב או סוכרת בתחילת דרכם לא נכללו בניתוח.

הנחקרים הצטרפו למחקר בין השנים 1992 ל-2000 ונמצאו במעקב במשך 16 שנים בממוצע, במהלכן נרשמו יותר מ-41,600 מקרי מוות. כאשר נרשמו המשתתפים למחקר הם נשאלו מספר שאלות על היבטים באורח חייהם כמו פעילות גופנית, עישון, משקל ותזונה - כולל כמות צריכת המשקאות הממוצעת שלהם. צריכת מיץ פירות לא נכללה.

מהתוצאות עולה כי 9.3 אחוזים מאלו ששתו פחות מכוס אחת של שתייה קלה בחודש מתו במהלך המחקר, לעומת 11.5 אחוזים מאלו ששתו שתי כוסות או יותר, המכילות כל אחת 250 מ"ל.

קשורים למחלות כרוניות כמו פרקינסון

צוות החוקרים הסביר כי ברגע שנלקחו בחשבון גורמים כמו מדד מסת גוף, דיאטה, פעילות גופנית, עישון וחינוך, הסיכון למוות מוקדם עלה ל-17 אחוזים בקרב אלו שצורכים שתי כוסות של משקה קל ביום לעומת אלו ששותים פחות מכוס אחת בחודש. המגמה כאמור נצפתה במשקאות ממותקים בסוכר ובמשקאות ממותקים בממתיקים מלאכותיים. תוצאות דומות נצפו אצל גברים ונשים כאחד.

למרות העובדה שמשקאות ממותקים נקשרו בעבר להשמנה, החוקרים אומרים כי לא הסבירו באופן מלא את הקשר של צריכה גבוהה שלהם עם סיכון מוגבר למוות. כאשר הצוות בדק את גורמי המוות הספציפיים הוא גילה כי צריכה תכופה של משקאות דיאט הייתה קשורה לסיכון גבוה יותר למוות ממחלות במחזור הדם, ואילו משקאות קלים ממותקים בסוכר היו קשורים לסיכון גבוה יותר למוות ממחלות עיכול. משקאות קלים בסך הכל היו קשורים גם לסיכון גדול יותר למוות ממחלת פרקינסון.

"המסר הוא לשתות מים", אמרו החוקרים. "בוודאי להימנע ממשקאות ממותקים בסוכר ולהיות זהירים בנוגע למשקאות דיאט. מים הם המשקה הבטוח ביותר. תה וקפה הם בסדר. אבל כדאי לצמצם או להמנע לחלוטין ממשקאות מעובדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully