וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה הסרטן השני בשכיחותו בישראל, אבל אפשר למנוע אותו

בדיקה מוקדמת יכולה להציל חיים, במיוחד כשמדובר בסרטן המעי הגס. אבל לא רק. גם לתזונה ולפעילות הגופנית שאתם עושים יש השפעה ניכרת. לקראת חודש המודעות לסרטן המעי הגס הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על המניעה של המחלה

כאב בטן. ShutterStock
כאבי בטן ודימום הם רק חלק מהתסמינים. אישה מחזיקה את הבטן/ShutterStock

מדי שנה מאובחנים בישראל קרוב ל-3,000 חולים חדשים בסרטן המעי הגס. זהו סוג הסרטן השני בשכיחותו בארץ, הן בנשים והן בגברים, ובכ-80 אחוזים מהמקרים, הוא תלוי גיל כך שככל שמתבגרים שכיחותו עולה בהתאמה. כמו כן הוא תלוי במצבים גנטיים העוברים בתורשה, כך שאנשים עם סיפור משפחתי של המחלה, צריכים לתת לו תשומת לב מיוחדת.

"הרבה אנשים יכולים לחיות חודשים ואף שנים עם פוליפים מבלי שכלל יהיו מודעים לקיומם. הפוליפים לא נותנים שום סימן להימצאותם, וכך גם הסרטן בשלבים הראשונים שלו, מלבד אולי מקרים בהם מתגלה דם סמוי בבדיקת צואה או שבספירת הדם נמצא חוסר בתאים אדומים (אנמיה)", מציינת פרופ' יעל קופלמן, מנהלת המכון הגסטרואנטרולוגי במרכז הרפואי הלל יפה. עם זאת, לדבריה, ככל שהגידול יתפתח, יתווספו תסמינים, כמו כאבי בטן, דימום גלוי, שינוי בהרגלי היציאות או חסימה של המעיים.

בשנים האחרונות אנו רואים מגמה של ירידה הדרגתית בשכיחות סרטן המעי הגס לאור הגילוי המוקדם של הפוליפים, ולכן כאשר מתגלה סרטן יש סיכוי טוב שהוא עוד בשלב מוקדם שלו. כדי למנוע סרטן בכלל וסרטן מעי גס בפרט, מומלץ להקפיד על תזונה דלת שומן, עשירה בסיבים תזונתיים, להימנע מעודף משקל ולעסוק בפעילות גופנית סדירה.

"כל אדם בריא כביכול נמצא בסיכון לפתח סרטן מעי גס. כדי למנוע אותו לגמרי או לפחות לאתר אותו בשלבים מוקדים - מומלץ לעבור בדיקות סקר החל מגיל 50. אפשר להתחיל בביצוע סקר באמצעות בדיקת דם סמוי בצואה, שהיא פשוטה ולא פולשנית, ובמידה שתצא חיובית, ימשיך המטופל את הבירור", מסבירה פרופ' קופלמן, "לא תמיד בדיקת הצואה טובה מספיק לגילוי מוקדם, ולכן אפשר לבחור מלכתחילה בבדיקת הקולונוסקופיה, ובמיוחד במקרים בהם קיים סיפור משפחתי של ממאירות או פגם גנטי ידוע".

קולונסקופיה. ShutterStock
הבדיקה המדויקת והיעילה ביותר כיום. בדיקת קולונוסקופיה/ShutterStock

הקולונוסקופ הוא מכשיר צינורי המאפשר הסתכלות פנימה לתוך המעי הגס מתחילתו עד סופו. כדי לעשות בדיקה אבחנתית וטובה צריך שהמעי יהיה נקי מתוכן, ולכן לפני הבדיקה נדרשת הכנה של שתיית חומר הגורם לשלשול וריקון המעיים. בלי הכנה טובה לא ניתן להתחייב שלא מסתתרים פוליפים קטנים שלא זוהו מתחת לשאריות צואה.

"בדיקת הקולונוסקופיה היא הבדיקה המדויקת והיעילה ביותר כיום לאבחנה ולטיפול בפוליפים. הקולונוסקופיה נעשית בהרדמה קלה, ולרוב הנבדק אינו מרגיש דבר. הקולונוסקופיה היא כאמור בדיקה פולשנית, ובמקרים נדירים ייתכנו סיבוכים כמו דימום או התנקבות, אך הסיכון שלא לבצע את הבדיקה גדול הרבה יותר. לעיתים בקולונוסקופיה אנו כורתים פוליפ כשהוא כבר נושא בתוכו תאי סרטן. בתנאים נכונים, כשהסרטן נכרת בשלמותו במהלך הקולונוסקופיה, אנו מסתפקים בכך ואין צורך לשלוח את המטופל לניתוח של כריתת מעיים, כך שטיפול אנדוסקופי יכול לחסוך ניתוח על כל המשתמע מכך", אומרת פרופ' קופלמן.

ישנן חלופות לקולונוסקופיה, כמו CT עם בדיקה וירטואלית של חלל המעי או הדמיה מצולמת על ידי קפסולה מיוחדת למעי הגס, אך אלה לא חוסכים את הצורך בהכנה של המעיים עם חומרים משלשלים, והיעילות שלהם בגילוי פוליפים פחותה מעט בהשוואה לבדיקת קולונוסקופיה.

"הקולונוסקופיה היא הבדיקה היחידה כיום המאפשרת הוצאת דגימה של ממצאים חשודים לצורך אבחנה מיקרוסקופית, והיחידה המאפשרת כריתת פוליפים העלולים להתפתח לסרטן", מסבירה פרופ' קופלמן. היא הוסיפה כי "סרטן המעי הגס 'קורא לנו' להיות ערניים וליזום פעולת מניעה. כל אחד ואחת מאיתנו צריכים לקחת אחריות אישית ולעבור בדיקת סקירה בהגיענו לגיל המתאים. היו חכמים והקדימו תרופה למכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully