וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

7 שאלות שצריך לשאול את הרופא לפני שמתחילים לקחת אנטיביוטיקה

רובנו מהנהנים עם הראש כשהרופא שלנו קובע אילו תרופות עלינו ליטול כדי להרגיש טוב יותר. נכון, הם הרופאים ואנחנו החולים, אבל יש כמה שאלות שכדאי שדווקא כן תשאלו כשרושמים לכם אנטיביוטיקה (או כל תרופה אחרת למען האמת)

אנטיביוטיקה. ShutterStock
טיפול שכיח ויעיל. אנטיביוטיקה/ShutterStock

אנטיביוטיקה היא קבוצה של תרופות שמשמשת כטיפול במחלות זיהומיות שנגרמות על ידי חיידקים. מחלות זיהומיות קלות כמו דלקת גרון או דלקת אוזניים יכולות להגיב לטיפול האנטיביוטי באופן מהיר יחסית, ולכן מדובר בטיפול שכיח ויעיל. ובכל זאת, עולם הרפואה מבין בשנים האחרונות שככל שיותר אנשים ישתמשו באנטיביוטיקה, כך יתפתחו חיידקים עמידים יותר לתרופה. בשל הסיבה הזו, וגם בגלל שכדאי לכם להיות יותר מעורבים במה שנכנס לכם לגוף כשאתם חולים, יש כמה שאלות שאנחנו ממליצים לכם להתעכב עליהן אצל הרופא:

למה אני בכלל צריך אנטיביוטיקה?

זה לא רק במקרה של נטילת אנטיביוטיקה, אלא בכל מקרה שהרופא רושם לך תרופות, כדאי שתדעו למה אתם לוקחים את התרופה ומה היא עושה. מחקר שפורסם בכתב העת JAMA מצא כי כמעט שליש מהטיפולים האנטיביוטיים שניתנו דרך הפה בארצות הברית בין 2010 ל -2011 ניתנו ללא סיבה מספקת. נטילת אנטיביוטיקה מיותרת עלולה לגרום לחיידקים להיות עמידים לתרופות, לכן ניתן ורצוי לנהל דיון פתוח עם הרופא שלכם בכדי לבדוק ולאשר שהמרשם לטיפול באנטיביוטיקה הוא האפשרות הטובה ביותר.

עוד בוואלה!

האם אנטיביוטיקה באמת מחלישה את הגוף?

לכתבה המלאה

מתי עלי ליטול את האנטיביוטיקה?

יש הבדל בין לקיחה של תרופה שלוש פעמים ביום לעומת כל שמונה שעות. הסיבה לכך נובעת מהעובדה שאנטיביוטיקה פועלת בצורה הטובה ביותר כאשר היא נלקחת בזמן קבוע ובהפרשים קבועים - כך שהיא שומרת על הכמות הנכונה של התרופה בזרם הדם.

האם צריך לקחת פרוביוטיקה במקביל?

לא כל החיידקים בגוף גורמים לנו למחלות, חלקם אף חיוניים לבריאות המעי או מערכת הרבייה. הבעיה היא שהאנטיביוטיקה לא מבחינה בין החיידקים הטובים לרעים. מרבית האנטיביוטיקות הורגות מגוון חיידקים, כולל כאלה שלא תרצו להרוג. כאשר תרופות תוקפות חיידקים טובים, זה יכול להסתיים בכאבי בטן וזיהום בשלפוחית השתן ובנרתיק. כדי למנוע תופעות לוואי אלה, מומלץ לקחת תוספי פרוביוטיקה.

אישה לוקחת כדור. ShutterStock
עם או בלי אוכל? אישה נוטלת תרופה/ShutterStock

האם צריך ליטול את האנטיביוטיקה עם אוכל?

לאוכל יש השפעה על האופן בו התרופה נספגת במערכת העיכול. נטילת אנטיביוטיקה עם מזון יכולה בין היתר למנוע בחילה מסוגי תרופות שיכולות להמריץ ולהפעיל את הקיבה. יחד עם זאת הכי חשוב לבצע את ההוראות המדויקות לנטילת התרופה, ואם צריך, לקחת אותה על בטן ריקה, זאת מכיוון שהאוכל עלול לחסום מהתרופה להיספג בזרם הדם. טעות מסוג זה יכולה לגרום לכם להרגיש רע ואף להיות חולים.

מתי אני אמור להרגיש טוב יותר?

נטילת אנטיביוטיקה למשך פרק הזמן המלא שהומלץ על ידי הרופא היא הדרך הטובה ביותר להבטיח שהחיידקים המזיקים שגורמים לזיהום הושמדו לחלוטין. הפסקת טיפול אנטיביוטי לפני סיומו, דומה לנטילה של הטיפול במינון נמוך מדי, ומגדילה משמעותית את הסיכון להימשכות הזיהום או לחזרתו.

ובכל זאת, אם אחרי שלושה-ארבעה ימים אתם לא מרגישים שיפור במצבכם כדאי לפנות לרופא ולשקול טיפול בתרופה אחרת.

לאילו תופעות לוואי יש לצפות?

תופעות לוואי מופיעות בדרך כלל רק באחוז נמוך מאוד מהאנשים הנוטלים אנטיביוטיקה, אך חשוב להיות מודעים לאפשרות. תרופות מסוימות עלולות לגרום לקוצר נשימה, ואילו אחרות עשויות לגרום לפריחה מציקה. שיחה עם הרופא תאפשר לכם לשים לב לתסמינים שבמצב אחר אולי הייתם מתעלמים מהם.

האם האנטיביוטיקה בטוחה לשימוש עם תרופות אחרות שאני נוטל?

הרופא שלכם ישאל ככל הנראה אילו תרופות אחרות אתם לוקחים כדי להימנע מתגובה אלרגית, וחשוב שתיתנו לו את כל המידע מבלי להשמיט תוספי תזונה, גלולות נגד הריון וכדומה. כך למשל, חלק מסוגי האנטיביוטיקה עלולים לגרום לגלולות למניעת הריון להיות פחות יעילות, כך שייתכן שתזדקקו לאמצעי מניעה חלופי. בנוסף, תוסף מזון ברזל נקשר לכמה מסוגי האנטיביוטיקה כך שהוא לא נספג בגוף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully