וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם אנטיביוטיקה באמת מחלישה את הגוף?

דוד פפו, מאמר אורח

18.10.2017 / 12:50

מה המקום הטוב ביותר לאחסון תרופות? האם כדורים משלשלים יכולים לעזור לנו לרזות ומה קורה כשלוקחים יותר מדי תרופות טבעיות? רוקח עושה סדר במיתוסים נפוצים על תרופות

משככי כאבים. ShutterStock
זו לא האנטיביוטיקה שמחלישה אתכם/ShutterStock

תתפלאו לגלות כמה אי סדר ודיסאינפורמציה יש בסוגיות שקשורות לבריאות שלנו. דווקא בתחום הכל כך חשוב וקריטי הזה, לעתים שפע המידע שאנחנו מקבלים ממקורות שונים יוצר אצלנו בלבול ושגיאות. הנה כמה מיתוסים נפוצים שקשורים בתרופות, והאמת לגביהם:

1. תרופות טבעיות: "אם לא יועיל, לא יזיק" – מיתוס נפוץ הוא שדברים טבעיים אפשר לצרוך בלי הגבלה וחשש משום שגם אם הדבר לא יועיל, הוא לא יזיק. אולם, גם תרופות טבעיות יכולות להזיק אם לוקחים אותן בכמות גדולה. למשל אבץ (תוסף טבעי שמשמש לטיפול ומניעה של נשירת שיער) הוא מתכת כבדה שמצטברת בכבד. לעתים, אנשים מכפילים את הכמות על דעת עצמם כדי לזרז את השפעת התוסף, מבלי שהם מודעים לנזק שיכול להיגרם לכבד. דוגמה נוספת היא מוצרים עשירים בוויטמין C. חשבתם שמיץ תפוזים הוא בריא וניתן לשתות ממנו כמה שרוצים, זה לא כך. ויטמין C בכמות מוגזמת יכול לגרום לחומציות בשלפוחית השתן ולהיווצרות אבנים בדרכי השתן.

עוד בנושא:
רוצים לסדר את ארון התרופות? זה מה שאתם צריכים לעשות
איזה תרופות צריך לשמור במקרר?
אנטיביוטיקה גורמת להשמנת יתר?

קופסת תרופות. ShutterStock
הגוף לא צריך "להתנקות"/ShutterStock

2. "אנטיביוטיקה מחלישה" – אנשים שלוקחים אנטיביוטיקה אומרים פעמים רבות את האמירה הזו. זו לא האנטיביוטיקה שמחלישה, אלא המחלה. לאנטיביוטיקה עצמה אין השפעה מחלישה על הגוף וישנם ספורטאים מקצועיים שנוטלים אנטיביוטיקה וזה לא מפריע להם להתחרות.

3. "רצוי לעשות הפסקה מדי פעם כשלוקחים תרופות כרוניות" – מיתוס נפוץ הוא של אנשים שלוקחים תרופות כרוניות ועושים הפסקות, לפעמים של יום קבוע בשבוע ולרוב בסוף שבוע ולא נוטלים את התרופה כדי "להתנקות" או כדי "שהגוף לא יתרגל". לא רק שזה לא יותר בריא, זה אפילו מסוכן. הגוף לא צריך להתנקות מתרופות שיש בהן צורך, וכשמדובר בתרופה קריטית כמו תרופה להורדת לחץ דם או סוכר התוצאה של אי נטילתה חמורה יותר.

4. "כדורים משלשלים הם מרזים" – לא נכון. הם משפיעים רק על פינוי הפסולת מהגוף בזמן מהיר יותר אבל לא על כמות הקלוריות או השומן שהגוף לוקח לעצמו. השלב שבו מתערבים הכדורים המשלשלים בתהליך הטבעי הוא לאחר שהגוף כבר עיכל את המזון ולקח את האנרגיה הדרושה לו. ולכן, לכדורים אין השפעה על תהליך זה.

עוד באותו נושא

יד ראשונה מרופא: מה יש לכם בארון התרופות?

לכתבה המלאה
אילוסטרציה. ShutterStock
לא ברור למה, אבל אנשים אוהבים לאחסן תרופות בדלת של המקרר/ShutterStock

5. "תרופות שומרים במקרר" – אם נפתח את המקרר ברוב הבתים, נגלה (בדרך כלל בחלק שמיועד לביצים) תרופות מסוגים שונים. התפיסה שתרופות צריכות להיות מאוחסנות בקירור אינה מתאימה לכל התרופות. ישנן תרופות שטמפרטורה נמוכה מדי עלולה לפגוע ביעילותן. דוגמה אחת לכך היא "נרות" - פתיליות המשמשות לרוב בטיפול בתינוקות. הנרות מיוצרים כך שבטמפרטורה מסוימת הם יתמוססו וישחררו את החומרים הפעילים שלהם בתוך הגוף. אם הנר יהיה בטמפרטורה נמוכה מידי מכיוון שהוחזק במקרר, הדבר עלול לעכב את התמוססותו בגוף ולעכב את השפעת התרופה. באופן כללי תרופות מומלץ לשמור בארון הבגדים – מקום שהוא קריר, חשוך, יבש (לעומת ארון בחדר אמבטיה שאינו מומלץ בגלל הלחות) ורחוק מהישג ידם של ילדים.

דוד פפו הוא יו"ר הסתדרות הרוקחים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully