וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם לתרופות באמת יש תאריך תפוגה?

6.11.2014 / 8:21

באיזה טמרפטורה שומרים תרופות, עם איזה מזון אסור לצרוך אותן, ואיפה לא לא כדאי שתשימו את ארון התרופות שלכם. כל מה שצריך לדעת על תרופות

אילוסטרציה. ShutterStock
תרופות שפג תוקפן לא יעילות ואף עלולות להיות רעילות/ShutterStock

האם תאריך פג התוקף של התרופות הוא אמיתי?

זה אמיתי לגמרי. שימוש בתרופות שפג תוקפן מסוכן ועלול להזיק לבריאות. זו הסיבה שמשרד הבריאות הישראלי ממליץ לא לקחת תרופה שפג תוקפה. תאריך תפוגה על גבי תרופות מהווה מדד לבטיחות התרופה וליעילותה. תרופות שפג תוקפן עלולות לאבד חלק מיעילותן או את כל יעילותן, וחלקן אף עלולות להפוך לחומר רעיל בשל שינויים בהרכב הכימי שלהן.

מומלץ מדי פעם לבדוק את תוקף התרופות שבביתכם. אם תוקפן פג, אל תזרקו אותן לפח, מכיוון שקיים חשש לגרימת נזק בריאותי וסביבתי. תרופות שמושלכות לאשפה מתפרקות, מחלחלות למי התהום ומשם למי הברז שלנו. בחלק מקופות החולים מוצבים מכלים לאיסוף תרופות שאינן בשימוש ונועדו להשמדה.

חשוב לדעת כי כאשר תאריך התפוגה על התרופה לא מכיל את היום בחודש, מדובר ביום האחרון של אותו החודש. בנוסף, חשוב לדעת כי תאריך התפוגה הרשום על גבי אריזות של תרופות הוא תאריך תפוגה שמתייחס לתרופה סגורה, לפני הפתיחה שלה. ברוב הטבליות והכמוסות לנטילה דרך הפה, תאריך התפוגה לאחר הפתיחה זהה לתאריך הרשום על האריזה. בתרופות מסוימות, כמו סירופים, תרחיפים וטיפות לשימוש דרך הפה, אינסולין, טיפות עיניים, ספריי לאף, משחות ועוד, התוקף משתנה לאחר פתיחת האריזה ושימוש בתכשיר

לקרוא הוראות שימוש?

לפני כל שימוש בתרופה יש לקרוא בקפידה את העלון לצרכן ולהתייעץ עם הרוקח בנוגע לתאריך תפוגת תכשירים אלו לאחר פתיחה או מהילה שלהן. כמו כן, יש לקרוא את הנחיות האחסון, לפני ואחרי הפתיחה.
.

ארון תרופות. ShutterStock
אל תשימו את ארון התרופות באמבטיה/ShutterStock

אילו תרופות צריך לשמור במקרר?

יש להקפיד על שמירת הטמפרטורה הנדרשת בהתאם להוראות היצרן. תרופות שצריך לשמור במקרר הן תרופות שהיצרן רושם כי יש לשמור בטמפרטורה של בין 2 עד 8 מעלות. חלק מהתרופות יישמרו במקרר עד לפתיחתן, אחרות לאחר פתיחתן וחלק במשך כל חיי המדף שלהן. כאשר רוכשים תרופות שיש לשמור במקרר, הרוקחים לרוב מנפקים את התרופה בתוך שקית תרמית ששומרת על הטמפרטורה של התכשיר עד הגעה לבית הלקוח. דוגמאות לתרופות שצריך לשמור במקרר הן: חיסונים, חלק מהסירופים או תרחיפים של אנטיביוטיקה אחרי מיהול, תרופות להזרקה על ידי המטופל כולל אינסולינים (עד לפתיחה), תרופות אונקולוגיות, משחות עיניים ועוד.

לכמה זמן אפשר לשמור תרופה פתוחה במקרר?

תלוי בתרופה. לגבי כל תרופה יש להתייעץ עם הרוקח ולהקפיד לקרוא את העלון לצרכן.

שכחתי טיפות עיניים במקרר. מה קרה להן?

לכל תרופה יש תנאי אחסון המפורטים בעלון לצרכן ויש להקפיד ולעקוב אחר הוראות אלה. את מרבית טיפות העיניים יש לאחסן בטמפרטורת החדר, בטמפרטורה של עד 25-30 מעלות. חלקן יש לאחסן במקרר, בטמפרטורה של 2-8 מעלות לאורך כל תקופת השימוש, ואחרות רק עד הפתיחה הראשונה של הבקבוק. רוב התכשירים מיועדים לשימוש תוך 4 שבועות מרגע הפתיחה, אך ישנם גם יוצאים מן הכלל. אם לא פותחים את הטיפות, הן נשמרות עד תאריך פג תוקפן – אם אוחסנו בהתאם לנדרש. לכן, חשוב לעיין בעלון לצרכן לפני השימוש.

אילוסטרציה. ShutterStock
מותר לבלוע את התרופה רק עם מים?/ShutterStock

אילו מאכלים עלולים להיות בעייתיים ביחד עם שימוש בתרופות?

לחלק מהתרופות יש אינטראקציה עם מזון. בחלק מן המקרים מומלץ להימנע ממאכל "בעייתי" בעת נטילת התרופה.

שילוב של מיץ אשכוליות עם תרופות מסוימות (כמו סימוביל) עלול להיות מאוד רעיל. הסיבה לכך היא הימצאותם של מרכיבים מסוימים במיץ האשכוליות הגורמים לעיכוב בפעילותו של אחד האנזימים האחראים לפירוק התרופות בגוף. עיכוב האנזים מוביל לעלייה משמעותית ברמות התרופות בדם אשר עלולה לגרום להרעלה. חשוב לציין כי יותר מ?85 תרופות מושפעות ממיץ אשכוליות, ומספרן רק גדל לאורך השנים.

מקרים אחרים של נטילת תרופות דורשים מאתנו למשל להקפיד על מרווח זמן בין צריכת מאכל ותרופה (מוצרי חלב וחלק מתכשירי ברזל) או על צריכה מבוקרת של מזונות (למשל מזונות המכילים ויטמין K בעת נטילת קומדין).

איפה שומרים את התרופות?

על רוב התרופות כתוב שיש לשמור אותן במקום קריר ויבש, הכוונה בכך היא לטמפרטורת החדר - עד 25 מעלות (ולא בהישג יד של ילדים). אין לאחסן תרופות באמבטיה, היות ותנאי חום ולחות עלולים לפגום ביעילות התרופות. מאותה סיבה - אין לשמור במקרר תרופות המיועדות לאחסון בטמפרטורת החדר. למרות שזו מחשבה שעוברת אצל רבים בראש, זה לא מוסיף ליעילות התרופה, ואף עלול לפגום בה.

לכמה זמן טובים ויטמינים ותוספי התזונה?

גם על גבי אריזות של ויטמינים ותוספי תזונה של חברות המקפידות על תנאי ייצור נאותים - מצוין תאריך פג תוקף ותנאי אחסון, שיש להקפיד עליהם. לא מומלץ לצרוך תכשירים ממקור לא אמין. אם ישנו ספק, ניתן להתייעץ עם רוקח או עם החברה המשווקת.

עוד בנושא:
התרופות בבית מסוכנות לילדים
מחקר גילה את הסכנה במשככי כאבים
רופאים מודים: סירופ שיעול הוא בזבוז כסף

יעוץ רפואי: הרוקחות במחוז חיפה וגליל מערבי בקופת חולים כללית - ד"ר אורה פוניה זלינגר, אחראית הרוקחות הקלינית וגברת רימה קויפמן. כמובן שהתשובות הן כלליות, ובכל מקרה של ספק יש להתייעץ עם רוקח או רופא.

  • עוד באותו נושא:
  • תרופות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully