וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרופות בבית מסוכנות לילדים

23.10.2014 / 8:31

תרופות יכולות להיות מסוכנות כשהן נלקחות באופן לא מסודר ולא אחראי. כשמדובר בילדים הסיכון הוא יותר גבוה. מחקר של עשור בארה"ב מראה סטטיסטיקות מדאיגות. מה המצב בישראל?

פעוט מקבל תרופה בכפית. ShutterStock
קחו עוד דקה לפני שאתם נותנים לילד תרופה/ShutterStock

כל שמונה דקות משנת 2002 ועד שנת 2012, ילד מתחת לגיל שש בארה"ב קיבל מהוריו תרופה לא נכונה או במינון לא נכון, כך על פי מחקר שפורסם במגזין הרפואי Pediatrics. רוב המחקרים הקודמים שנעשו בנושא בדקו את הרשלנות במתן תרופות לא נכונות בבתי חולים, אך לא עסקו בטעויות שקורות בבית ועלולות להוביל למחלות שונות, פציעות ואפילו למוות.

המידע עליו התבססו החוקרים היה מקו החירום של המרכז לשליטה ברעלים בארה"ב. במחקר נמצא כי כ-650 אלף ילדים סבלו בעשור שנבדק מנטילה של תרופה שגויה. בעוד ש-94 אחוזים מהמקרים הסתיימו ללא נפגעים בנפש, 25 ילדים מתו במהלך התקופה שנבדקה. רבע מהטעויות שנעשו במתן תרופות קרו בשל כך שההורים נתנו לילדיהם את אותה תרופה פעמיים. טעות נפוצה נוספת הייתה במינון התרופה וברוב המקרים, מדובר בתרופות נוזליות ומשככי כאבים כמו אספירין, כך נמצא במחקר. טעויות במתן תרופות הופכות לנדירות יותר ככל שגיל הילד עולה, והחוקרים גילו כי רבע מהמקרים שנמצאו היו של ילדים מתחת לגיל שנה.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא סוכריות, כדורים/ShutterStock

אחריות של ההורים והרופאים

"אם ילד מעלה חום, אבל הוא עדיין חיוני ומשחק, אין צורך לתת לו תרופות. כמו שהחום עלה הוא גם ירד"

בישראל המצב מעט שונה. "מגיעים אלינו למיון בין 2-3 מקרים כל חודש של ילדים שנטלו תרופות בטעות, בחלק הממקרים מדובר על הורים שנתנו מינון לא נכון של תרופה, אבל מרביתם הם ילדים שהגיעו לתרופות של הוריהם בבית ובלעו אותם בטעות", מסביר ד"ר מיגל גלטשטיין, סגן מנהל המיון בבית החולים דנה לילדים.

לפי ד"ר גלטשטיין, 99 אחוזים מהמקרים מסתיימים ללא כל פגע, והילדים וההורים שבים לביתם לאחר שקיבלו הדרכה מלאה מהרופאים על שימוש נכון בתרופות. "כיום אנחנו בעיצומו של מעין מסע הסברה בבית החולים", אמר ד"ר גלטשטיין, "אנחנו שמים דגש על לתת להורים מידע על שימוש נכון בתרופות. רוב האוכלוסיה לא יודעת, אבל אם ילד למשל מעלה חום אבל הוא עדיין חיוני ומשחק, אין צורך לתת לו ישר תרופות כי כמו שהחום עלה הוא גם ירד". לדבריו, זו אחריות משותפת של הרופאים וההורים. הראשונים לא צריכים למהר לרשום תרופות, ואילו ההורים מחוייבים לשמור על התרופות רחוקות מהישג ידיהם של הילדים ולתת להם אותן במינון נכון.

גם עורכי המחקר האמריקאי סבורים כי הההורים צריכים לגלות יותר אחריות. "הורים צריכים לחכות עוד דקה לפני שהם נותנים לילדיהם תרופה", אמרו לרויטרס, "זה הזמן הקריטי והם צריכים לבדוק פעמיים שהם נותנים את התרופה הנכונה ובמידה הנכונה".

עוד בנושא:
אל תריבו ליד הילדים, הם מבינים
כך ילדים וכלבים משפיעים לנו על המוח
אשפוז ילדים: מדריך התמודדות להורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully