וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר גילה את הסכנה שבמשככי כאבים

6.10.2014 / 8:44

רובנו לוקחים תרופות נגד כאבים בלי לחשוב פעמיים, אבל לכדורים האלו יש תופעות לוואי, ולפעמים אפילו חמורות. מחקר גילה כי משפחת תרופות פופולרית במיוחד עלולה לגרום לקרישי דם

אילוסטרציה. ShutterStock
לבריאות?/ShutterStock

מה אתם יודעים על התרופות שלכם? רוב האנשים מחזיקים בתיק לפחות סוג אחד של כדור נגד כאבים, ונוטלים אותו במקרה הצורך בלי לחשוב פעמיים. ואולם, במקרים מסויימים זה עלול להיות מסוכן.

תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים (NSAIDs) הן תרופות שמשמשות להורדת חום, להקלה על כאבים ולהפחתת דלקת. מדובר בקבוצת תרופות גדולה מאוד ומהנפוצות ביותר בעולם, בעיקר בשל יעילותה הגבוהה והעובדה שאת רוב תרופות ה-NSAIDs אפשר לקנות ללא צורך במרשם רופא. ואולם, כעת מחקר חדש מגלה כי תרופות אלו עלולות כמעט להכפיל את הסיכון להיווצרות של פקקת ורידים, כולל פקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי.

בין התרופות המוכרות במשפחת ה-NSAIDs נמצאות איבופרופן (המוכרת לנו כאדוויל ואדקס), נפרוקסן (נרוסין), אטודולאק (אתופן), דיקלופנק (וולטרן) ועוד רבות אחרות.

המחקר החדש מזהיר: חשש לקרישי דם

המחקר החדש, שפורסם בגיליון ספטמבר של הירחון הרפואי ראומטולוגיה, קובע כי תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים מעלות את הסיכון להיווצרות של פקקת ורידים, כולל פקקת ורידים עמוקים ותסחיף ריאתי.

פקקת ורידים עמוקים (DVT) היא תוצאה של היווצרות קריש דם בוורידים עמוקים של הגפיים, על פי רוב בשוק או בירך. זה הגורם העיקרי לתסחיף ריאתי שהוא מצב שבו קריש דם נודד במעלה זרם הדם, מגיע ללב ומשם נשלח לריאות, שם הוא נעצר בכלי דם כלשהו. תסחיף ריאתי מתבטא בקוצר נשימה, כאבים בחזה ובמצב מסוימים יכול לגרום לפגיעה בתפקוד הלב ואפילו להיות קטלני.

אילוסטרציה. ShutterStock
תסחיף ריאתי עלול להיות קטלני/ShutterStock

המחקר החדש הוא למעשה מטה-אנאליזה שבה נסקרו תוצאותיהם של מחקרים רבים שבהם טופלו אנשים בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים, כמו אתופן ודומיו. החוקרים מציינים כי מדובר בסקירה שיטתית ראשונה בהיקפה של מחקרים תצפיתיים רבים שבחנו את הקשר שבין שימוש בתרופות נוגדות דלקת והיווצרות פקקת ורידית ותסחיף ריאתי. מאחר שמדובר בסיבוך נדיר קשה להגיע למסקנות כאלה ממחקר אחד בודד או ממספר נמוך של מטופלים.

הסקירה - שכללה 597 מחקרים - הראתה כי הסיכון להיווצרות פקקת ורידים גדל באופן משמעותי בקרב משתמשי תרופות מקבוצת ה-NSAIDs. המשמעות העיקרית של כך היא כי על הרופאים להיות מודעים לקשר הזה שבין השימוש בתרופות אנטי דלקתיות לא סטרואידליות לבין היווצרות קרישים כדי לנהוג בזהירות בעיקר במטופלים שנמצאים מלכתחילה בסיכון מוגבר (כאלה שסובלים מקרישיות יתר או שכבר סבלו בעבר מקריש דם).

קרישים זה לא הכל

מלבד החשש מקרישי דם, השימוש בתרופות אלו נחשב בטוח, שכן רוב האנשים מגיבים אליהן טוב וללא בעיות. עם זאת, יש להן גם תופעות לוואי, ואם אתם משתמשים בתרופות - חשוב להכיר אותן:

לחץ דם: השימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים עלול להעלות את לחץ הדם. איזון של לחץ הדם יכול לעיתים להשתבש תחת טיפול בתרופות אלה.

עיכול: שימוש לטווח קצר עלול לגרום גירוי של רירית הקיבה ולהפרעות בעיכול. שימוש לטווח ארוך, במיוחד במינונים גבוהים, עלול לגרום לכיבים בקיבה ואפילו לדימום מהקיבה.

כבד: שימוש ארוך טווח, במיוחד במינונים גבוהים, עלול לעתים רחוקות לפגוע בכבד.

כליות: השימוש בתרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידים, אפילו לתקופת זמן קצרה, עלול לפגוע בכליות. הדבר נכון במיוחד עבור אנשים שסובלים כבר ממחלת כליות כלשהי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully