וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטיביוטיקה גורמת להשמנת יתר בילדים?

5.10.2014 / 11:30

מחקר מקיף שנערך בארה"ב מגלה כי אנטיביוטיקה שניתנת לילדים לפני גיל שנתיים עלולה לגרום להשמנת יתר. החוקרים קוראים להורים לקחת אחריות על התרופות שניתנות לילדיהם

כדורים. ShutterStock
סוכריות או כדורים?/ShutterStock

הורים רבים משקיעים זמן רב בדיונים על חיסוני שפעת, אבל מפספסים את ההשפעות שיש לתרופות כמו אנטיביוטיקה, על בריאותם העתידית של ילדיהם. מחקר חדש של אוניברסיטת פנסילבניה, בדק ומצא כי ילדים שקיבלו אנטיביוטיקה לפני גיל שנתיים, היו בעלי סיכון לסבול מהשמנת יתר כבר במהלך הילדות.

עוד בנושא:
הגיעה העונה: מי צריך להתחסן נגד שפעת?
המלצות תזונה לאם המיניקה

עורכי המחקר בדקו את תיקיהם הרפואיים של למעלה מ-65 אלף ילדים שהגיעו להיבדק באחד מבתי החולים לילדים בפילדלפיה בין השנים 2001-2013 ועקבו אחריהם עד גיל 5. כחלק מהמעקב ניטרו החוקרים את המשקל והגובה של הילדים ודירגו אותם לפי שלוש קטגוריות: משקל נורמלי, עודף משקל והשמנת יתר.

התוצאות הראו כי 69% מהילדים נחשפו פעמיים בממוצע לאנטיביוטיקה לפני גיל שנתיים, לרוב בשל דלקות אוזניים ומחלות חום זיהומיות. 23% מהילדים שנחשפו פעמיים ומעלה לאנטיביוטיקה לפני גיל שנתיים, סבלו מהשמנת יתר. שנה לאחר מכן האחוזים עלו ל-30% ובשנה לאחר מכן, בגיל 4, עלו ל-33%. ככל שהחשיפה לאנטיביוטיקה עלתה בגילאים המוקדמים, כך עלה הסיכוי לסבול מהשמנת יתר, כך על פי המחקר.

בנוסף, בדקו החוקרים אם מדובר באנטיביוטיקה בעלת ספקטרום רחב, שיעילה כנגד מגוון מחלות או מיקרואורגניזמים, או כזו בעלת ספקטרום צר, ומומלצת לטיפול בילדים. התוצאות הראו כי אלו שקיבלו אנטיביוטיקה בעלת ספקטרום רחב היו בעלי סיכויים גבוהים יותר להשמנת יתר. לא נמצא קשר בין אנטיביוטיקה בעלת ספקטרום צר לבין השמנת יתר בילדים.

אחריות של ההורים והרופאים
"תוצאות המחקר הראו כי חשוב שהורים ורופאים יתנו את הדעת לא רק אם הילד צריך טיפול אנטיביוטי, אלא איזה אנטיביוטיקה בדיוק הוא מקבל", אמר עורך המחקר, ד"ר צ'ארלס ביילי, רופא ילדים מאוניברסיטת פנסילבניה.

שני ילדים אוכלים פיתות. ShutterStock
לא רק האוכל משמין את הילדים/ShutterStock

המחקר החדש שפורסם במגזין הרפואי JAMA Pediatrics בא כתגובה למחקרים קודמים שמצאו כי השמנת יתר קשורה לסביבת החיידקים במעיים. אנטיביוטיקה עלולה לשנות את הסביבה הזו, ולכן יכולה להיות בעלת השפעה. "קיים קשר, אך עדיין לא הוכחנו מה הסיבה ומה התוצאה, במחקר הנוכחי. עבור רוב הילדים השמנת יתר לא קשורה במה שהם עושים או אוכלים, אלא במשתנים אחרים, שמתווספים זה לזה ואז נוצרת הבעיה", הסביר ביילי. בין המשתנים שמנה ד"ר ביילי היו היסטוריה משפחתית של השמנה, האם אימו של התינוק הניקה אותו ופעילות גופנית ותזונה בגילאים מאוחרים יותר.

"לקחת כשצריך, להמנע כשאפשר"
"היינו רוצים לראות את השימוש באנטיביוטיקה מתמעט, אבל אנחנו מבינים שקיימים שיקולים כלכלים וחברתיים שהם חלק נכבד מההחלטה לרשום את התרופה", הסביר ד"ר ביילי. "הרבה פעמים תינוקות שרק נולדים מקבלים אנטיביוטיקה, עוד לפני שהמערכת החיסונית שלהם מסתגלת. כמו בכל תרופה, ההמלצה שלנו לגבי אנטיביוטיקה, היא לקחת אותה אם צריך, אבל לנסות להימנע ממנה כשלא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully