הכי חשוב: תדאגי לעצמך

מה כדאי לאכול מיד אחרי הלידה כדי להקל על היציאות ולהימנע מעצירות מתסכלת בייחוד כשיש תפרים, טחורים ושאר קשיים מקומיים. תמצאו כאן גם המלצות תזונה לאם המיניקה

מערכת וואלה! בשיתוף סימילאק
31/08/2014
לפעמים ללכת לשירותים אחרי הלידה זה לא פשוט בכלל(צילום: ShutterStock)

ההיריוניות של היום עסוקות בבדיקות לרוב, קביעת תורים, גיגול אינסופי אודות הכנה ללידה ומיני תופעות ובסוף הן גם מקננות. לעיתים, העיסוק הזה לא מותיר זמן להתכונן לרגע של אחרי, ואנחנו לא מדברים על התינוק והמעבר לפורמט משפחתי חדש (שגם לזה שוכחים לפעמים להקדיש מחשבה), אלא למצבה הפיזי של היולדת בימים הראשונים שלאחר הלידה.

עוד בנושא:
האפליקציות הכי מומלצות להורים טריים
תינוקות לאימהות חרדתיות בוכים יותר
בהיריון? זה מה שכדאי לך לאכול

יש כאלה שיולדות בקלות, בלי תפרים ובלי קרעים (אנחנו מאחלים גם לך "טפו, טפו, טפו"), אבל אצל אחרות התינוק לא מחליק החוצה בקלות והלידה מסתיימת עם אושר גדול אבל עם חתכים, תפרים, נפיחות גדולה, טחורים וכאב. ראיתם פעם אישה אחרי לידה יושבת על גלגל ים? על זה בדיוק אנחנו מדברים.

עוד בוואלה!

SKYMAX, כרטיס האשראי שייקח אתכם הכי מהר לחו"ל

בשיתוף max

מה לאכול בימים הראשונים אחרי הלידה?

בעקבות המכאובים אחת הפעולות השגרתיות המאיימות ביותר היא שחרורן של יציאות. הפעילות הבסיסית של ללכת לשירותים יכולה להיות מלווה בכאבים ומחשש שהתפרים ייפתחו כשלוחצים. התאפקות עלולה להוביל לעצירות ואז העניינים מסתבכים. כשמדובר בניתוח קיסרי יש קושי אמיתי לקום מהמיטה, לשבת, להתכופף ויציאה קלה היא בהחלט משאת לב.

כדי להביא לכך כדאי לתת את הדעת על מה מכניסים לפה אחרי הלידה כבר במחלקת יולדות וכמובן שגם אחר כך בבית. רונית דוייב - המנהלת המדעית של אבוט, יצרנית סימילאק - ממליצה להתחיל בהקפדה על נוזלים, "יש להקפיד על שתייה מרובה, לשתות לפחות 10-12 כוסות ביום ולהעדיף מים". לגבי אוכל, היא ממליצה לבחור במזונות עשירים בסיבים תזונתיים המשפרים את תהליכי העיכול ומרככים את הצואה, כמו דגנים מחיטה מלאה (לחם מלא, אורז מלא, קמחים מלאים) ושיבולת שועל. בנוסף כדאי להרבות באכילת ירקות, קטניות, להוסיף שמן זית לסלט) ולאכול פירות (2-3 ביום).

דבר מזון נוסף שיכול לעזור במידה רבה הוא השזיף המיובש הידוע בתכולה גבוהה של סיבים. מומלץ לאכול 1-2 שזיפים וניתן גם לשתות מיץ שזיפים 100% טבעי. דוייב מציינת שמזונות אלה עלולים לגרום לנפיחות ולעורר תחושת אי נוחות אחרי ניתוח קיסרי, לכן מומלץ לא להגזים ולהיוועץ ברופא במידת הצורך.

התזונה המומלצת לאמא הטרייה

"לתפריט התזונתי הבריא לאחר הלידה יש מטרה אחת: לספק לאמא הטרייה את רכיבי התזונה שיחזקו אותה ויעזרו לה להיות האמא הכי טובה!", אומרת דוייב וממליצה להמתין עם דיאטת ההרזיה.

על הדיאטה המומלצת לכלול:

מזונות עשירים בחלבון: מוצרי חלב עד 5% שומן יוגורטים, גבינות וביצים.

מזונות עשירים בברזל: בשר הודו ובקר דלי שומן, עוף ללא עור וקטניות למיניהן כגון: עדשים, שעועית, גרגרי חומוס מבושלים.

מזונות עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה 3: מומלץ לצרוך 2 מנות דג בשבוע (הימנעו מדגים גדולים העלולים להכיל כספית כגון דג חרב ומקרל גדול).

כדאי לתת את הדעת על מה מכניסים לפה אחרי הלידה כבר במחלקת יולדות וכמובן שגם אחר כך בבית(צילום: ShutterStock)

מזונות עשירים בסיבים תזונתיים: פירות, ירקות ודגנים מלאים.

עלים ירוקים: תרד וברוקולי עשירים בויטמין C ובנוגדי חמצון. כדאי גם לנסות את הקייל – "כרוב-על" העשיר בנוגדי חמצון ומכיל ויטמנים ומינרלים בריכוז גבוה.

מומלץ להמעיט בצריכת קפאין ולשתות הרבה מים. כמויות קטנות של קפאין יכולות להגיע לחלב האם ועלולת להשפיע על התינוק.

הגברת ייצור החלב

הקפדה על תפריט מאוזן הכולל שלוש ארוחות עיקריות מסודרות ושלוש ארוחות ביניים (אתגר לא קטן לאמא טרייה) הכוללות חלבון, פחמימה, מקור לשומן בריא וירק/פרי – היא המפתח לשמירה על תזונה נאותה והרכב חלב אם מספק. אך, למען האמת, מבהירה דוייב, גם אם האם לא תקבל את כל רכיבי התזונה להם זקוק גופה, איכות החלב שהיא מייצרת תישמר, משום שהטבע דואג לכך שרכיבי התזונה לחלב יילקחו ממאגרי גופה. זו הסיבה שחשוב לשמור על תזונה בריאה, כי לא כדאי להגיע למצב שבו המאגרים הולכים ומדלדלים. סידן, למשל, יילקח ממאגר הסידן בעצמות, דבר שעלול לגרום לירידה בצפיפות העצם ולפגוע בבריאות לטווח הרחוק.

מניקה? אל תשכחי לאכול גם את כמו שצריך(צילום: ShutterStock)

ייצור חלב האם מושפע בעיקר מהמאזן ההורמונלי בגוף ומפעולת היניקה עצמה, על כן הנקה תכופה בתנוחה נכונה עד לריקון השד, אמורה להגביר את יצור החלב. המידע המדעי בכל הנוגע לשימוש בצמחי מרפא להגברת יצור החלב לוקה בחסר.

יש מזונות שנחשבים ברפואה העממית כמעודדים את ייצור החלב, אך אין הוכחה מדעית לכך. בין המזונות האלה: זרעי חילבה ושומר, אשר השימוש בהם בזמן ההנקה נמצא בטוח.

  • לידה
  • הנקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully