וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חומר מסרטן נמצא בקרם הגנה: זה מה שאתם צריכים לדעת

עודכן לאחרונה: 22.7.2021 / 10:53

בדיקה עצמאית מצאה כימיקל מסרטן ברמות גבוהות בכמה מוצרי הגנה מפני השמש. באילו מוצרים נמצא החומר המסרטן ואיך הוא הגיע לתוכם?

החום הכבד והקרינה החזקה של ימי הקיץ החמים האלה גורמים לכולנו לשלוח את היד בתדירות גוברת והולכת לתכשירי הגנה מפני השמש. אלא שרגע לפני שאתם מתמרחים, כדאי להציץ ברשימת הרכיבים של הקרם. כמה מותגים שמוכרים קרם הגנה מפני קרינה בארה"ב הוציאו הודעת recall וביקשו מצרכנים להחזיר באופן יזום את המוצרים בשל חשש שהם מכילים חומר מסרטן.

המותגים Neutrogena ו-Aveeno הסירו לאחרונה מהמדפים כמה סוגים של קרמי הגנה לאחר שבדיקה עצמאית שנערכה להם העלתה שהם מכילים כימיקל מסרטן בשם בנזן. על פי מידע שפורסם על ידי המכון הלאומי לסרטן בארה"ב: "חשיפה לבנזן מגדילה את הסיכון לפתח לוקמיה ומחלות דם נוספות".

הבדיקה העצמאית שנערכה למגוון רחב של מוצרים המכילים מקדמי הגנה וכן לתכשירים שנועדו לטיפול בעור לאחר חשיפה לשמש מצאה נוכחות של בנזן גם בכמה מוצרים נוספים, אך לא כולם נמכרים גם בישראל. רובם המכריע של תכשירי ההגנה מהשמש שנבדקו נמצאו בטוחים לשימוש ולא נמצא שהם מכילים בנזן. מומחים הדגישו שלמרות הממצאים המטרידים, התגוננות מפני קרינת השמש היא חשובה, וכי נזקי החשיפה אליה כוללים גם הם סיכון מוגבר לסרטן וכן הזדקנות מואצת של העור.

ספריי מקדם הגנה. ShutterStock
"זו לא סיבה להפסיק להשתמש במקדמי הגנה". אישה מרססת תרסיס הגנה מהשמש/ShutterStock

"זו לא סיבה להפסיק להשתמש במקדמי הגנה, שידועים כיעילים במניעת סרטן עור. מי שעושה דבר כזה, זה כמו לשמוע שהיתה תקלה בדגם של מכונית מסויימת ובעקבות כך להישבע לא לנהוג יותר לעולם", כתבה ד"ר רנלה הירש, רופאת עור ומי שעמדה בעבר בראש האיגוד האמריקני של רפואת עור, רפואה קוסמטית ואסתטית, בחשבון האינסטגרם שלה בתגובה לפרסום התחקיר על החומרים המסרטנים בקרמי ההגנה.

המוצרים שהוסרו מהמדפים בעקבות הימצאות הבנזן המסרטן הם 5 תרסיסי הגנה מהשמש: Beach Defense, Cool Dry Sport, Invisible Daily, Ultra Sheer של נוטרג'ינה, ו-Protect + Refresh של אווינו (הבהרה: למותג אווינו Aveeno אין כל קשר למותג Avene שנמכר בישראל).

מתאגיד J&J (ג'ונסון אנד ג'ונסון) שמחזיק בבעלות על שני המותגים הללו נמסר בהודעה לציבור כי: "אף שבנזן אינו נמנה על הרכיבים של אף אחד ממוצרי ההגנה מהשמש שלנו, הוא נמצא נוכח בדגימות של הוצר המוגמר של מספר תרסיסי הגנה. צרכנים מתבקשים להפסיק את השימוש במוצרים אלה, ולהיפטר מהם בצורה נאותה".

עוד בוואלה!

מאכלים שממש לא כדאי לכם להזמין במשלוח בחום הזה

לכתבה המלאה
גבר מורח קרם על הצוואר. ShutterStock
הבנזן לא נמנה על רכיבי התכשירים שנמצאו מזוהמים ולא ברור כיצד הגיע לתוכם. אישה מורחת קרם הגנה/ShutterStock

בדיקת תכשירי ההגנה התבצעה על ידי מעבדה עצמאית שנטלה 294 דגימות מ-69 מוצרים שונים להגנה מפני השמש או טיפול בעור לאחר חשיפה לשמש, בהם: תרסיסים, תחליבים, קרמים וג'ל. מתוך כלל הדגימות, ב-78 נמצא הכימיקל בנזן. מהבדיקה עולה כי הכימיקל המסרטן נמצא באצוות מסוימות של המוצרים, ולא בכולם.

"מציאת הבנזן בתכשירים בהחלט הפתיעה אותי, כמדען וכצרכן כאחד, אני משתמש קבוע במקדמי הגנה בעצמי, ויש לי גם 5 ילדים וכולנו משתמשים בתכשירי הגנה מהשמש. לכן היה מדאיג בעיני מאוד לגלות רמות גבוהות כל כך של בנזן", אמר דיוויד לייט, מנכ"ל ומייסד מעבדות Valisure שביצעו את הבדיקה העצמאית של התכשירים.

לייט הוסיף כי בחלק מהדגימות נמצאו כמות גבוהה פי 3.1 מהרמה המותרת של בנזן. בעקבות הממצאים, לייט הגיש עתירה אזרחית למנהל המזון והתרופות (FDA) בבקשה שיבצעו איסוף גורף מהמדפים של כל המוצרים שבדגימות שלהם נמצא בנזן בריכוז הגבוה מ-0.1 פר מיליון.

שמש יוקדת מעל שמשייה בחוף הים. ShutterStock
תזכורת: זו לא סיבה להפסיק להתגונן מקרינת השמש - שמסרטנת בעצמה. שמש יוקדת מעל שמשיה/ShutterStock

אף שבחברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ניסו להרגיע את הציבור ולטעון כי חשיפה לבנזן ברמות שזוהו במוצרי החברה בבדיקה פנימית שנערכה לא אמורה לגרום להשלכות בריאותיות חמורות, מומחים סבורים אחרת. "אין כזה דבר רמה בטוחה של בנזן במוצרי הגנה מהשמש", אמר ד"ר כריסטופר בוניק, מרצה לדרמטולוגיה באוניברסיטת ייל, "גם ברמה של 0.1 חלקיקים פר מיליון, זה יכול לגרום לחשיפה גבוהה של אנשים לבנזן", הוסיף.

מה זה בנזן?

בנזן הוא תרכובת טבעית שמצויה בנפט, דלק וגם בעשן סיגריות, והוא נמנה על רשימת 20 המרכיבים הנפוצים בייצור שמנים, גומי, צבעים, חומרי ניקוי, חומרי הדברה ועוד, הוא נפוץ גם בתעשיית הפלסטיק, הניילון והסיבים הסינתטיים. בטמפרטורת החדר, הוא נראה כנוזל צהבהב בעל ניחוח מתקתק. מדובר על חומר דליק מאוד, צף על מים ואף שהוא נדיף מאוד, הוא כבד יותר מאוויר ונוטה לשקוע למקומות נמוכים.

המקורות המשמעותיים ביותר לבנזן הם מגזי פליטה של שריפת דלקים ופחם, גזים הנפלטים כתוצאה משימוש בכלי רכב וזיהום מתחנות דלק. חשיפה לרמות גבוהות של בנזן באוויר עלולה לגרום למוות, אולם השפעתו של הכימיקל ברמות נמוכות יותר באמצעות שתייה או אכילה אינן ידועות. במגע ישיר עם העור בנזן עלול לגרום לגירוי ואודם מקומיים, במגע עם העיניים הוא יגרום לצריבה ובמקרים קשים גם לנזק לקרנית.

איך הבנזן הגיע לקרם ההגנה מהשמש?

לא ברור כיצד הגיע הבנזן לתכשירי ההגנה שבהם הוא נמצא בבדיקה. הוא אינו נמנה על רשימת הרכיבים הרשמית של אף אחד מהתכשירים הללו, כך שההשערה היא שהוא נכנס לשם בטעות מתישהו בתהליך הייצור. ישנן מספר השערות, ביניהן שמקור הזיהום הוא באחד מחומרי הגלם שמשמשים לרקיחת תכשירי ההגנה, או ששילוב של חלק מהחומרים הללו יוצר תגובה כימית שבנזן הוא אחד מתוצריה (אם כי ההסבר האחרון סביר פחות).

איך אפשר לדעת אם הקרם שלי מזוהם?

מאחר שהזיהום היה לא עקבי וככל הנראה נגרם בשגגה ולא במודע, אין דרך של ממש לדעת באילו מהמיכלים של המותגים שנמצאו כמכילים בנזן בבדיקה יש את החומר המזיק ובאילו לא. לכן, אם יש ברשותכם אחד מחמשת התכשירים שצויינו כבעייתיים, הפסיקו להשתמש בהם לאלתר והיפטרו מהם.

בעקבות הממצאים הבעייתיים נשמעות כעת קריאות בארה"ב ל-FDA לחייב את יצרניות תכשירי ההגנה לבצע בדיקות שגרתיות כדי לוודא את תקינות ובטיחות מוצריהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully