וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאכלים שממש לא כדאי לכם להזמין במשלוח בחום הזה

עודכן לאחרונה: 15.7.2021 / 11:12

מזמינים הרבה משלוחי אוכל כי אין לכם כוח לצאת החוצה לחום המהביל? וואלה! בריאות דואגת לתזונה שלכם, ולשם כך הכנו רשימה של כל המאכלים שפחות מומלץ לכם להזמין במשלוחים הקיץ

חקלאי טוען - זו הדרך הנכונה לשים ביצים במקרר/theshilohfarm/TIKTOK

הקיץ הישראלי מספק לנו לא מעט אתגרים - החום, הלחות, השמש והעצבים הם רק חלק ממנת חלקנו, אבל יש עוד נושא אחד והוא לא פחות מסוכן מהאחרים - הרעלת מזון. בשנה שבה נדמה שכולנו מרכיבים את ארוחות הערב והצהריים שלנו משאריות של משלוחי וולט, בדקנו אילו מאכלים דווקא פחות כדאי לכם להזמין בימים לוהטים.

הרעלת מזון היא סוג של דלקת בדרכי העיכול (הקיבה והמעי) שמקורה עשוי להיות זיהום של חיידקים, וירוסים או פרזיטים שמצאו את דרכם לאוכל שלנו, או של רעלים שנוצרו באוכל במסגרת תהליך חילוף החומרים של חיידקים (בגלל תנאי אחסון או בישול לקויים). הרעלת המזון מלווה בדרך כלל בבחילות, בהקאות, בשלשולים או בשילוב של התופעות, שיכולות להגיע מיד אחרי האוכל או כעבור שעות ספורות.

הנה כמה מהמשלוחים שאולי שווה לוותר עליהם בימים חמים במיוחד:

סושי

סושי. ShutterStock
החשוד המיידי. סושי/ShutterStock

סושי הוא ככל הנראה החשוד המיידי בתחום הרעלות המזון, בשל הדג הנא שהוא מכיל שעלול להיות מסוכן יותר בשל העובדה שהוא לא מבושל. בימים חמים דגים - ודגים נאים במיוחד - שמאוחסנים בתנאים לא נכונים עלולים להתקלקל במהירות, וזה נכון גם לגבי שקית המשלוחים שעושה את דרכה אליכם.

אכילת דגים מקולקלים עלולה לגרום למצב ייחודי שמדמה אלרגיה. התסמינים של הרעלת היסטמין זו מחקים התקף קשה של אלרגיה, והם עלולים לסכן חיים. בניגוד לאלרגיה רגילה שבה הגוף עצמו מפריש היסטמין בכמות גדולה, האלרגיה הזו נובעת מאכילת דגים שאוחסנו בתנאים לא אופטימליים, ושחיידקים כמו אי קולי התרבו בהם. החיידקים האלה מפרישים בין היתר אנזים שגורם לייצור היסטמין, כך שאכילת הדגים הללו עלולה ליצור תגובה קשה דמוית אלרגיה.

הדרך הטובה ביותר להימנע ממצב מסוכן הזה היא פשוט להקפיד לאכול במקומות היגייניים ולנקוט משנה זהירות כשזה נוגע לטונה, פירות ים, מקרלים, סרדינים, אנשובי והרינג.

מאכלים עם ביצים לא מבושלות

המבורגר עם ביצה. ShutterStock
תוספת שכדאי דווקא להוריד. המבורגר עם ביצת עין/ShutterStock

אכילת כריך עם סלט ביצים, ביצת עין על המבורגר או אפילו סלט קיסר עלולים להיות מסוכנים במיוחד בימי הקיץ החמים. שימו לב לכל מאכל שעלול להכיל ביצים לא מבושלות, במיוחד אם הן לא מפוסטרות. הסיבה העיקרית היא חיידק הסלמונלה האחראי לזיהומים במערכת העיכול אצל בני אדם ובעלי חיים, והוא נפוץ במעי ובצואת עופות.

החיידק עשוי לגרום לשלשולים, בחילות והקאות, וכאבי בטן המלווים בהתכווצויות, אך גם לזיהומים חמורים יותר. האוכלוסיות הרגישות במיוחד לסיבוכים בעקבות זיהום החיידק הינן ילדים, נשים הרות, קשישים ואנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת.

מינהל המזון והתרופות בארה"ב ממליץ לשטוף באופן יסודי את הידיים במים וסבון לפני ואחרי הטיפול בביצים. כמו כן לנקות באופן יסודי את הכלים ומשטחי העבודה שבאו במגע עם הביצים הלא מבושלות כדי למנוע את העברת החיידק למזונות אחרים - מה שבטח קורה בפחות מסעדות, בטח בשעות העומס.

סלט חסה

סלט קיסר. ShutterStock
רק נראה תמים. סלט קיסר/ShutterStock

דן סקאלקו, מייסד האתר האמריקני לסקירת משלוחי אוכל FoodBoxHQ, משתמש בניסוחים מפחידים למדי כדי לתאר מדוע להזמין משלוח לסלט זה לא רעיון חכם. "בסלטים יכולים להיווצר חיידקים כאשר הם מוחזקים בטמפרטורת החדר ובסביבה לחה, שני תנאים ראשוניים לצמיחת חיידקים". בנוסף, עלי החסה נשטפים לרוב בתחילת המשמרת, ולעיתים אף נחתכים מראש, מה שמעלה את הסיכון שהם לא רק יהיו הרבה פחות טעימים, אלא גם יהוו מצע לצמיחת חיידקים.

למעשה יש כאלה שלא מוכנים להזמין סלט במסעדה בכלל, בגלל שעלי החסה הם מקור לחיידקי אי קולי. בשנת 2018 עשרות בני אדם בארה"ב חלו מאכילת חסה מזוהמת בחיידק אי קולי. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) המליץ אז לנהוג בזהירות יתרה באכילת החסה ולהימנע מאכילה של חסה שנחתכה מראש.

כריכים עם מיונז

כריך טונה. אלון מסיקה, אלון מסיקה
פצצה מתקתקת. מיונז/אלון מסיקה, אלון מסיקה

אנחנו בטוחים שמרביתכם זוכרים את המקרה שאירע בשנת 2019 בו שני סועדים שאכלו סלט וכריך טונה בסניף של ארומה בתל אביב פונו לבית החולים איכילוב בגלל תגובה אלרגית חריפה. אחת הסועדות הייתה במצב קשה מאוד לאחר שאיבדה את הכרתה והייתה במצב של שוק עמוק. האדם השני הגיע לקבל טיפול בעקבות כאבי ראש ודפיקות לב מואצות.

אז ככה. ישנן שתי בעיות בסנדוויצ'ים של טונה ממסעדות: הם בדרך כלל עשירים בשומן מכיוון שהם לרוב יהיו עמוסים במיונז, והם גם יכולים להתקלקל בקלות כאשר הם לא מאוחסנים בטמפרטורות קרירות או נאכלים מיד.

השילוב של טונה, או סלט ביצים, שמעורבבים עם עוד ביצים (מיונז) הוא פצצה מתקתקת שרק מחכה להתפוצץ בימי הקיץ החמים. בטח אם מדובר במשלוח שיכול לקחת בין חצי שעה לשעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully