וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4 מאכלים שממש לא כדאי לכם לחמם במיקרוגל

קשה לנו לדמיין את המטבח שלנו בלעדיו, אבל יש מאכלים שלגמרי עדיף לחמם בדרך הקשה, הארוכה או המסובכת - ולו כדי להקטין את הסיכון להרעלת מזון או לחשיפה לחומרים מסרטנים

אישה פותחת דלת של מיקרוגל. ShutterStock
לפעמים עדיף לחמם בדרך הקשה יותר. אישה מפעילה מיקרוגל/ShutterStock

לפני 3 עשורים בערך המצאה חדשה נכנסה למטבחים בעולם המערבי - המיקרוגל - ושינתה את פניהם לנצח. היום קשה לנו לדמיין את עצמנו מסתדרים ללא המכשיר הזה שמסייע לנו לחמם או להפשיר מזון במהירות הבזק. מהר מאוד למדנו לא להכניס אליו נייר אלומיניום (כי זה עלול לגרום לקצר ושריפה) ובהמשך גילינו שגם סוגים מסויימים של פלסטיק עלולים לפלוט כימיקלים רעילים כשמחממים אותם. אבל האם אתם מודעים לכך שיש גם מאכלים מסויימים שחימום במיקרוגל מזיק להם ואף עשוי לגרום להם להיות מסוכנים לבריאות?

בשר מעובד

מוצרי בשר מעובד מכילים לרוב כימיקלים ומשמרים שמטרתם להאריך את חיי המדף שלהם. חימום של החומרים הללו במיקרוגל עלול להפוך אותם למזיקים עוד יותר. כך למשל, עלול להיווצר תהליך של התחמצנות הכולסטרול, בעקבות חימום בשר מעובד במיקרו. מספר מחקרים מצאו שחימום בשר מעובד במיקרוגל עלול לתרום להיווצרות COP שהם תוצרי לוואי של כולסטרול מחומצן. חומרים אלה נמצאו כתורמים להתפתחותן של מחלות לב וכלי דם. במחקרים אלו השוו שיטות בישול וחימום בשר שונות, ונמצא שחימום במיקרוגל הוא השיטה שגורמת להיווצרות COP בסבירות הגבוהה ביותר מבין כל השיטות.

סלט תרד טורקי. אפיק גבאי
חלק מהערכים התזונתיים הופכים למזיקים. סלט תרד טורקי/אפיק גבאי

עוף

הדבר הכי חשוב שצריך להבין לגבי שימוש במיקרוגל, הוא שהחום שהם מפיקים אינו תמיד גבוה מספיק כדי להשמיד חיידקים. זאת, משום שהמכשיר הזה מחמם מן החוץ אל הפנים ולא מהפנים אל החוץ. ומשכך, מאכלים מסויימים שמראש נחשבים למועדים לפורענות מבחינת הסיכון שהם יכילו חיידקים מזיקים, עשויים להיות פחות מתאימים לחימום במיקרו. אחד המאכלים האלה הוא עוף, שהוא מאכל בסיכון גבוה לזיהום של חיידקים כמו סלמונלה, למשל. לכן, עוף חייב להיות מבושל ביסודיות ובחום גבוה באמצעי אחר - לא במיקרוגל, שלו יש סיכוי גדול להשאיר כמות מסויימת של חיידקים בחיים משום שהוא אינו מחמם את כל חלקי המזון במידה שווה.

עלים ירוקים

אם הכנתם לעצמכם תבשיל בריא שמכיל עלים ירוקים כמו תרד, קייל, סלרי ודומיהם, ודאי חשבתם על הערכים התזונתיים הגבוהים שאלה יספקו לכם ובצדק. רק שאם אתם רוצים להמשיך ולהפיק את התועלות התזונתיות מהמאכלים הירוקים הללו גם ביום למחרת הבישול - הימנעו מחימומם במיקרוגל. חימום במיקרוגל עלול להפוך את הניטרטים שבעלים הירוקים - חומר מועיל לבריאות בפני עצמו ובצורתו הטבעית - להפוך לניטרוסמינים, חומר שעלולה להיות לו השפעה מסרטנת. ומאותה הסיבה בדיוק לא מומלץ לחמם גם סלק במיקרוגל.

אורז

אורז. ShutterStock
נבגים רעילים ומסוכנים. כף אורז/ShutterStock

על פי הסוכנות לתקינת מזון בארה"ב, חימום אורז במיקרוגל עלול להוביל להרעלת מזון. הסיבה לכך היא חיידק בשם Bacillus cereus שאוהב מאוד להתרבות בסביבה הלחה והחמימה של אורז מבושל. חום אמנם הורג את החיידק הזה, אך לא את הנבגים שלו שנחשבים לרעילים ולעמידים יותר בחום מהחיידק עצמו. מספר מחקרים שנערכו בעבר הראו שכאשר אורז מחומם יוצא מהמיקרוגל ומושאר בטמפרטורת החדר, נבגים שעשויים להיות בתוכו מתחילים להתרבות ואם תאכלו מהאורז הזה אתם בסיכון גבוה לחטוף הרעלת מזון. זאת משום שהנבגים יתחילו להפריש רעלנים לתוך האורז. ישנם שני סוגים של הרעלות מזון שעלולות להיגרם כתוצאה מנבגי החיידק הזה: הראשונה באה לידי ביטוי בשלשולים, והשנייה בהקאות. אורז אינו המזון היחיד שפגיע לנבגי החיידק Bacillus cereus, אך הוא הנפוץ ביותר שבו זה קורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully