וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מה שקורה בגוף שלכם כשאתם אוכלים לפני השינה

עדינה בכר

2.2.2021 / 13:53

כמעט אין מי שלא חוטא בהרגל של נשנוש לילי מול הטלוויזיה, אחרי ארוחת הערב. איך זה משפיע על רמת הסוכר שלנו בלילה ובבוקר למחרת? והאם יש דבר כזה חטיף לילי בריא? דיאטנית מסבירה

איור של אישה פותחת את המקרר בלילה. ShutterStock
כולנו חוטאים באכילה לילית. איור של אישה פותחת מקרר בלילה/ShutterStock

רמות הסוכר בדמם של כל בני האדם משתנות לאורך הלילה. אצל סוכרתיים, תנודות אלו עלולות לגרום לרמות סוכר גבוהות בדם (היפרגליקמיה) - בשעות הבוקר. אצל אלו המטופלים תרופתית, הלילה מהווה אתגר ולעיתים אף סכנה מכיוון שבהתנהלות לא נכונה, עלולות להתרחש ירידות סוכר (היפוגליקמיה).

לאכילה בשעות הערב והלילה יש השפעה ניכרת על רמות הסוכר שלנו בצום:

תופעת השחר: בין השעות 03:00 עד 08:00 לערך, רמות הסוכר בדם עולות כחלק מתהליך ההתעוררות. והגוף מפריש הורמונים כמו קורטיזול שגורמים לייצור סוכר על ידי הכבד. זוהי תופעה פיזיולוגית שקורית אצל כולם.

אפקט Somogyi: תופעה המתרחשת בין השעות 02:00 עד 03:00 והיא קשורה בטיפול תרופתי הגורם לירידה ברמות הסוכר, בתגובה הגוף מפריש הורמוני סטרס שמעלים את רמות הסוכר. כאשר עושים שימוש במד סוכר רציף ניתן להבחין בקלות במגמות האלו והטיפול יהיה הפחתת מינון האינסולין למשל. ישנם הרבה מטופלים סוכרתיים ש'מאכילים את האינסולין', כלומר אוכלים בלילה פחמימות כדי להימנע מהיפו בלילה. זו שיטה די יעילה, אלא שהיא עלולה לגרום לעליה במשקל מאחר שהאינסולין עצמו הוא הורמון שגורם לאגירה ומונע את פירוק השומן והפחמימה שנצרכים בלילה ואלה נאגרים בגוף כשומן. מעקב של דיאטנית ורופא חשוב לשינוי ההתנהלות סביב אוכל ותרופות.

מליסה. ShutterStock
נסו לספק את החשק עם שתיית כוס מים או חליטת צמחים/ShutterStock

אם אתם מעוניינים להימנע מנשנושי לילה שיגרמו לכם לאגירת שומן או לירידות סוכר חדות במהלכו. נסו את האופציות הידידותיות הבאות ובדקו איך הן עובדות עליכם בהתאם למטרותיכם, משקלכם, ההעדפות האישיות שלכם ומצבכם הבריאותי:

שתייה - נשו להרגיע את החשק לחטיף בשתיית כוס מים או חליטת צמחים.

ביצה קשה - היא אפשרות משביעה. היא מכילה 7 גרם חלבון ו-1/2 גרם פחמימה והיא לא תגרום לעליית סוכר (אפשר גם סלט ביצים: 6 ביצים קשות מגורדות, לערבב עם כף מיונז, כפית חרדל, מלח, פלפל).

גבינה - גבינה מספקת חלבון וסידן והיא אופציה טובה לנשנוש מבלי לגרום לתנודות סוכר. בגביע קוטג' 9% למשל יש רק 3 גרם פחמימות ו-30 גרם חלבון. אפשר להסתפק בקוטג' בקטנה אם אכלתם 3 ארוחות מזינות באותו יום וכמובן בהנחה שאין לכם הגבלה בצריכת החלבון מסיבה רפואית.

חופן אגוזים. ShutterStock
הקפידו על חופן, ואל תערבבו יותר מדי סוגים כי זה יגרום לכם לגלוש עם הקלוריות. חופן אגוזים/ShutterStock

חופן אגוזים - שקדים, אגוזי מלך ובוטנים מכילים שפע ויטמינים, מינרלים ושומנים בריאים. שקדים מכילים גם הרבה ויטמין E, ואגוזי מלך עשירים במיוחד בחומצות שומן אומגה 3. אגוזי פקאן דלים בפחמימות, ב-100 גרם יש רק 4 גרם פחמימות. עדיף למדוד או לשקול את האגוזים ולא כדאי לאכול מגוון גדול מדי של סוגים כי אז הכמויות עלולות להיות גדולות מדי ולהוסיף לכם קלוריות מיותרות. שימו לב שההמלצה מתייחסת לאגוזים ושקדים לא קלויים.

כף חמאת שקדים/חמאת בוטנים/טחינה גולמית - השומן מעכב את ספיגת הפחמימות ויוצר תחושת שובע.

שייק ירוק. ShutterStock
אל תשתו את הפחמימות שלכם. שייק בריאות/ShutterStock

טיפים לאכילה נכונה

  • תכננו היטב את הארוחות שלכם והתמקדו בהנאה שבאכילה
  • הימנעו מנשנוש מול הטלוויזיה או בזמן קריאה, נהיגה או הסחת דעת אחרת
  • לא לוקחים אוכל למיטה ולא אוכלים בעמידה
  • לא לאכול מזון בידיים. תמיד הניחו אותו בכלי כדי שתהיו מודעים למה שאתם צורכים
  • חוק מס' 1 לתזונה בריאה בכל שעה ביום - הימנעו משתיית פחמימות כמו משקאות ממותקים, סירופים, מיצי פירות, "שייק בריאות" וכדומה. כל אלו יגרמו לתנודות חדות ברמות הסוכר ובתלות שלכם בארוחה הבאה
  • אם החלטתם לאכול, בחרו חטיפים בריאים, ולא כאלו המכילים קלוריות ריקות ופחמימות לא איכותיות
  • שקילת המזון עשויה לעזור כדי להעריך כמה קלוריות אכלתם
  • אם אתם סוכרתיים, השתמשו במד סוכר רציף ללא דקירות על מנת להבין את השפעת המזונות על הגוף והיעזרו בדיאטנית קלינית כדי לפענח את הנתונים ולבנות יחד ארוחות מזינות ומאזנות

עדינה בכר היא דיאטנית סוכרת ודיאטה קטוגנית במרכז DMC לטיפול בסוכרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully