גן שורף שומן? בכלל לא ידעתי שיש כזה, אבל עכשיו אני חייבת אחד

    אחרי 30 ומשהו שנים של הימנעות אדוקה מריצה, בדיקה גנטית בישרה לי שאני פוטנציאל אתלטי גלום, שפחמימות הן ממש לא האוייב שלי (אבל קפה אולי כן) ושאני תמיד אצטרך לעבוד נורא קשה כדי לשרוף שומן

    נולדתי לרוץ, אתם מבינים? אישה מנגבת זיעה ממצחה בזמן ריצה (צילום: ShutterStock)

    הגילוי הראשון שטלטל אותי היה זה שאין לי גן שורף שומן. כלומר, לא נפלתי על הרצפה מתדהמה, אבל בהחלט חשתי אכזבה עמוקה. המשמעות היא שהגוף שלי שורף שומן בצורה לא אופטימלית. זה אומר שבשביל לרזות, אני צריכה לעבוד קשה, יותר קשה ממי שיש לו את הגן הזה. הרגשתי שזה ממש בוגד בערכים שלי, שמאז ומעולם דגלו בלנסות לעבוד כמה שפחות קשה. בהרזיה, ובכלל.

    אפשר לומר שהמסע שלי עם תוצאות אבחון התזונה הגנטי שלי התחיל ברגל שמאל. אולי בגלל הנטייה הטבעית שלי לאתר קודם כל הדברים הפחות טובים. האבחנה הזאת אמנם לא נכללה בדוח המפורט שקיבלתי, אבל זה משהו שלמדתי על עצמי לבד לאורך השנים. קודם קפצו לעין כל הבעיות: סיכוי גבוה לעלות חזרה משקל שירדתי, נטייה גבוהה מהממוצע לתחושת חוסר שובע, היעדר גן שורף שומן ופירוק איטי של קפאין. להגיד לי לשתות פחות קפה זה להתחיל איתי ברגל שמאל.

    עוד בוואלה!

    3 טעויות שכל מי שמתחיל לרוץ עושה - והדרך לתקן אותן

    לכתבה המלאה

    כל הגילויים האלה על הגוף שלי הגיעו בעקבות מטוש שהעברתי בחלל הפה שלי חודשיים קודם לכן. בין סגר לסגר נשלחה אלי הביתה ערכה לאבחון גנטי שכללה מטוש, מבחנה וכמה כרטיסיות עם הנחיות לפתיחת חשבון באתר MyBio ולנטילת הדגימה ואריזתה. אחר כך היא נאספה על ידי שליח והוטסה למעבדה בגרמניה. שם הצליחו להפוך את הרוק והדנ"א שלי למעין מפה של פוטנציאל תזונתי וספורטיבי. ואגב פוטנציאל ספורטיבי - מסתבר שיש לי אחד כזה. מי ידע?

    הערכה כוללת מטוש ומבחנה לנטילת דגימת דנ"א באופן עצמאי. אילוסטרציה של אישה לוקחת דגימת רוק (צילום: ShutterStock)

    MyBio היא בדיקת אבחון גנטי אישי. המטרה שלה היא לפענח מידע שטמון בקוד הגנטי האישי של כל אחד ואחת מאיתנו ונוגע למנגנונים שמשפיעים על הבריאות ועל המשקל. הנבדקים מקבלים בסוף תהליך האבחון דוח מפורט על הפוטנציאל הגנטי שלהם להתמודד עם קבוצות מזון שונות, רכיבים תזונתיים, הסיכוי שלהם לעלות ולרדת במשקל ועוד. ולצדם מוצגות גם המלצות מקצועיות על סוג התזונה שמתאים להם, חוסרים שהם עשויים להיות פגיעים להם יותר וגם סוגי ספורט שיכולים להיטיב עמם. היא אינה הבדיקה היחידה בשוק שמציעה את השירות הזה, בשנים האחרונות קמו מספר חברות שמציעות את השירות הזה, בהן גם DayTwo של מכון וייצמן.

    הגנטיקה היא רק הפוטנציאל

    כמובן שכל זה הוא רק חלק אחד מהתמונה השלמה. הגנטיקה שאנחנו נולדים איתה היא הפוטנציאל הגולמי, והיא מושפעת מאוד מגורמים סביבתיים ומבחירות אורח חיים שאנחנו עושים. לכן, בחברה ממליצים להשלים את קבלת הדוח עם ליווי של תזונאית, שלוקחת את הדוח ומנתחת אותו יחד עם תוצאות עדכניות של בדיקות דם - שמספקות את תמונת המצב הנוכחית ועם שאלון תזונתי. לטובת כך הם גייסו צוות של למעלה מ-30 תזונאיות מקצועיות מכל רחבי הארץ, חלקן בעלות התמחויות ספציפיות כמו תזונה טבעונית, תזונת ספורט, תזונה לסוכרתיים וכדומה.

    גם פחמימות הן חברות. מזונות מגוונים ועשירים בסיבים (צילום: ShutterStock)

    אף שהדוח שמתקבל מפורט ומסודר ומלווה גם בעזרים גרפיים ובהסברים על כל אחד מהמאפיינים הגנטיים שנבדקים בו, לאדם הסביר יהיה קשה לגזור ממנו action items מדוייקים. למרות שיש בממצאים דברים שהם אינטואיטיביים (למשל: אם פירוק הקפאין בגוף שלכם לא מאוד יעיל, מומלץ להגביל את צריכת הקפאין למינימום) והוא אף כולל המלצות תזונה ספציפיות על פי הממצאים האינדיבידואליים, אלה תמציתיות למדי. למי שכבר משקיע את העלות שכרוכה בבדיקה הזאת (שעלותה כאלפיים ש"ח) סביר שיש סיבה טובה או עניין אמיתי ועמוק באופן שהגנטיקה שלו יכולה לספק תובנות מועילות לבריאותו או משקלו. התועלת המתקבלת היא טובה ויסודית יותר כאשר מקבלים את ההדרכה מאיש המקצוע. בלעדיה, זה קצת כמו לקרוא כתב סתרים בלי המפתח.

    מה לעשות מחר בבוקר?

    בדיוק שם נחוץ האינפוט המקצועי שתזונאית יכולה לספק. "הגנטיקה לא משתנה, ולכן האבחון הזה יהיה רלוונטי גם עוד 20 שנה. הדבר היחיד שמשתנה זה הגוף לכן צירפנו את השלב השני של בדיקות דם והשאלון התזונתי. המידע המשולב מאפשר לאשת המקצוע לתת את ההמלצות ברמת הדיוק של 'מה לעשות מחר בבוקר'", אומרת נועה לור כרמלי, מנכ"לית חברת MyBio.

    הדוח אמנם נותן תמונה מאוד מפורטת ומנומקת של כל פרמטר, אומרת לור כרמלי, אך כל פרמטר בו עומד בפני עצמו. "מי שעושה את כל הניתוח של כל הפרמטרים יחד עם המצב בפועל ויודעת לעשות ניתוח של כל המאפיינים זה רק אשת מקצוע ולכן אנחנו כל כך מאמינים בזה בשירות הזה ויצרנו את מערך התזונאיות הארצי". ומאחר שהחיבור בין תזונה ובריאות הוא מאוד הדוק בתחומים מסויימים, תוצאות הבדיקה עשויות להאיר גם בעיות בריאותיות באור חדש. "אנחנו לא מתחייבים לפתור בעיות בריאותיות, אבל החיבור של כל מקורות המידע גם יחד מצליח הרבה פעמים לפתור הרבה מאוד נושאים", היא אומרת.

    אתם גם תזהו את עצמכם וגם תופתעו

    המפגש עם הדוח מזמן לקורא לא מעט תכונות מוכרות. סביר שתיתקלו שם בדברים שידעתם על עצמכם - בין אם במודע או שלא. אבל הוא גם, בסבירות גבוהה, יפתיע אתכם. כך למשל הופתעתי אני - שהקפדתי כל חיי להימנע מריצה במחשבה שזאת פעילות שיכולה להביא ברמה גבוהה של ודאות למותי עקב כשל נשימתי ולבבי, שהפעלתי מאמצים עילאיים כל שנותיי בביה"ס כדי לא לרוץ ואפילו בבגרות בספורט רימיתי - שבפוטנציאל הגנטי שלי אני בכלל אתלטית. סיבולת שריר גבוהה, קיבולת לב גבוהה, התאוששות מהירה - שחור על גבי לבן ואחד אחרי השני הופיעו כל טיעוני הנגד הגנטיים לסיפור שסיפרתי לעצמי במשך 30 וכמה שנים.

    ביי, אהוב. קפה קר (צילום: Giphy)

    מצד שני, בתחום התזונה, פרט לכרטיס האדום שהוצא לי בגזרת מכסת כוסות הקפה היומית, לא היו דברים מובהקים שעלי להימנע מהם. אפילו לא פחמימות. לדברי שירה סולו, תזונאית קלינית, זה אולי נראה גנרי אבל זה דווקא די יוצא דופן. אצל רוב האנשים הדוח מוצא תגובות חריגות (בין אם לטובה או לשלילה) לקבוצות מזון שונות. בעוד שאצלי, כמעט הכל הולך. המשמעות היא שאני לא צריכה להימנע משום דבר במיוחד, ויכולה לאכול תזונה מאוזנת ומגוונת. אצל אדם אחר לצורך העניין הדוח עשוי לגלות רגישות חריגה לשומנים מן החי, מה שיוביל למסקנה שדיאטת פליאו או דיאטות אחרות שדלות בפחמימות אך עתירות בשומן - אינן מתאימות לו כלל, או פירוק לא יעיל של פחמימות, מה שיגרור המלצה מבאסת על נסיגה חד צדדית מפסטות, פיצות ולחמים.

    "רמזורים ותמרורי אזהרה"

    עוד משהו שהיה נחמד לגלות שהבדיקה מאבחנת, היא את קיומו או היעדרו של מה שמכונה 'גן הלוחמים' שאחראי על התגובה האינסטינקטיבית שלנו למצבי דחק - fight, flight or freeze. זה לא לגמרי קשור למשקל שלכם או לסיכון שלכם לכולסטרול גבוה, אבל זה כן קשור ל-wellbeing ולאופן שבו סטרס משפיע עליכם. יש מי שמצבי לחץ מוציאים מהם את המיטב ויש מי שהסטרס משתק אותם או גורם להם להימנעות.

    לדברי לור כרמלי, "הדוח מלא רמזורים ותמרורי אזהרה. אלה דברים שמהיום צריך להקפיד עליהם ולהיות ערניים להם, כמו ויטמינים ומינרלים שחייבים להקפיד עליהם, או נושא כמו צפיפות עצם, או צריכת קפאין. אלה הדברים שהדוח מסמן לך עליהם: גם אם עד היום הכל היה בסדר, מעכשיו כדאי לקחת את זה בחשבון".

    טרם התפרסמו תגובות

    הוסף תגובה חדשה

    בשליחת תגובה אני מסכים/ה
      walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully