וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיאטות הטובות והגרועות ביותר שתשמעו עליהן ב-2021

אחרי הסגרים של 2020 שבהם שחררנו כל רסן, הגיע הזמן לקחת את עצמנו בידיים ולהתחיל לשפר את התזונה. אז איך נעשה את זה? הנה כל הדרכים הטובות והגרועות לשמור על המשקל בשנה הקרובה

6 תרגילים שיעלימו את הכרס/צילום: עדן ביבס

אז 2020 סוף סוף מאחורינו וכולנו מקווים ש-2021 תיראה אחרת מכל הבחינות. אז עכשיו, כאשר ככל הנראה החיים שלנו יחזרו למסלולם ונוכל לצאת לחופשות, לחוף הים ולטיולים ללא חשש, הגיע הזמן לוודא שגם הגוף שלנו ישתחרר מכל התלאות והג'אנק פוד שהעמסנו עליו כשהיינו סגורים בין ארבעה קירות.

כדי לעשות את זה, חשוב להבין מהן הדיאטות שבאמת יעבדו בשבילכם ומאילו כדאי להיזהר. אז ריכזנו בשבילכם את מה שאנחנו מאמינים שיהיו הטרנדים הטובים והגרועים בתחום הכל כך פופולרי הזה בשנה הקרובה:

הדיאטות הגרועות שכדאי להתרחק מהן

1. דיאטה קרניבורית
זו דיאטה שצברה פופולריות רבה בשנים האחרונות ואין ספק שהיא תישאר איתנו גם בשנה הקרובה. היא כוללת בעיקר בשר, דגים וגבינות, תוך הימנעות מפחמימות ככל שניתן או לפחות צמצום משמעותי שלהן.

אבל אם תשאלו את אמי גורין, מומחית לתזונה מאוניברסיטת ניו יורק, אולי כדאי לשקול דרכים אחרות לשמור על המשקל, כאלו שלא יהיו כל כך קיצוניות. "לא רק שתפריט כזה מכיל כמויות גבוהות של שומן רווי שיכול להעלות את רמות הכולסטרול בגוף ולהעמיד אתכם בסיכון למחלות שונות", היא מסבירה. "בנוסף, הוא מחייב אתכם לוותר על הרבה מזונות שבאמת טובים לכם כמו פירות וירקות שדווקא תורמים מאוד לשמירה על המשקל".

2. דיאטת Whole30
על הנייר, נראה שזו דיאטה מוצלחת בהחלט. היא קוראת להימנע מאוכל מעובד ומתועש, ולבחור במזונות טריים וכאלה שמכינים בבית כמו מנות שמבוססות על פירות וירקות, תבשילים, מרקים, קדרות ועוד. יש המון היגיון מאחורי התפיסה הזאת ואכן הדיאטה עשויה להיות טובה לבריאות, אך הבעיה העיקרית שלה, לדברי מומחים בתחום, היא הקושי להתמיד בה.

אן מוניי, דיאטנית קלינית מוושינגטון שבארצות הברית מסבירה כי הדיאטה תוכננה בבסיס שלה כאתגר לשלושים ימים בלבד והנתונים מראים כי כשהתקופה הזאת נגמרת, אנשים בדרך כלל חוזרים להרגלים הישנים שלהם בלי לייצר שינויים אמיתיים בתזונה. "אם אי אפשר להתמיד בדיאטה יותר מ-30 ימים אז מה הטעם בה?" היא שואלת ומדגישה כי הרבה אנשים מרגישים 'כישלון' כשהם לא מצליחים לעמוד בה ולכן מוותרים עליה בשלב כזה או אחר.

פולקה עגל. דרור עינב
בשר כן, פחמימות לא. עגל וארטישוק ירושלמי/דרור עינב

3. דיאטת אטקינס
זו דיאטה שפותחה על ידי ד"ר רוברט אטקינס ומבוססת, בדומה לדיאטה הקרניבורית, על הוצאה כמעט מוחלטת של הפחמימות מהתפריט. מי שרוצה להיצמד לדיאטה הזאת צריך להימנע מלחמים, פסטות, תפוחי אדמה ואלכוהול, ובמקביל להרבות בצריכת דגים, גבינות וביצים.

ד"ר אטקינס האמין שהאדם לא זקוק כמעט לפחמימות בכמות שאנחנו צורכים היום, אך רוב הרופאים והמומחים בתחום מתנגדים לדיאטה הזו ואף טוענים שהיא מסוכנת. ארגון הבריאות העולמי אף פרסם אזהרה מפני הדיאטה, שאפילו כונתה על ידי האגודה הרפואית האמריקנית כ"טירוף תזונתי מסוכן".

הדיאטות המוצלחות שכדאי לאמץ השנה

1. פלקסיטריאניזם (flexitarian)
הרבה אנשים חושבים שדיאטה חייבת להיות משטר קיצוני - אבל זו בדיוק הסיבה שרבות מהן פשוט נכשלות. כשאנחנו נלחמים להוציא קבוצות שלמות של מזונות מחיינו, אנחנו מעבירים יותר מדי זמן בגעגוע וגם, לפעמים, מוותרים על דברים חשובים שהם דווקא כן תורמים לנו.

המפתח להצלחה, כך נראה, הוא להפחית במזונות שמזיקים לנו, אבל לא לוותר עליהם לגמרי. הדיאטה הזאת היא דוגמה מצוינת לכך - היא קוראת לאכול מזונות מהחי בכמויות קטנות - כמו דגים, עוף ובשר בקר, ובמקביל להרבות בצריכת מזונות מהצומח כמו פירות, ירקות, קטניות ודגנים.

בסקירה שבחנה 25 מחקרים על משטר התזונה הזה נמצא כי הדיאטה, שמוגדרת גם כחצי-צמחונית, סייעה לאנשים לא רק לשמור על משקל תקין, אלא גם להוריד את לחץ הדם והכולסטרול. בנוסף, קל יותר להתמיד בה מכיוון שהיא לא מרגישה כמו התנזרות מוחלטת מדברים שאנחנו בהחלט נהנים מהם.

מג'דרה גלילית מושלמת. אלון מסיקה
יותר מזונות מן הצומח, פחות חלבון מן החי. מג'דרה/אלון מסיקה

2. אכילה מודעת
זו תפיסה שמכונה בעיני רבים כ"אנטי-דיאטה" בגלל שהמסר שלה מנוגד לזה של כל דיאטה אחרת שאתם מכירים. המומחים שממליצים על השיטה קוראים פשוט להקשיב לגוף - לספק לו את המזונות שהוא מבקש, לאכול רק כשרעבים ולהפסיק כששבעים. זה אמנם נשמע פשוט, אך זה דורש פיתוח מודעות וקשב לגוף, ממש כמו במדיטציה.

סקירה שבחנה נתונים משורה של מחקרים על השיטה הזאת, מצאה שהיא בהחלט עוזרת לאנשים לשמר משקל תקין לאורך זמן וגם לשפר מדדים כמו לחץ דם וכולסטרול. ואם זה לא מספיק, הנבדקים במחקרים האלו דיווחו על הפחתה של תסמיני דיכאון וחרדה ועלייה בביטחון העצמי כתוצאה מהשינוי הזה. אז איך עושים את זה? הנה כמה עצות שיעזרו לכם להתחיל.

3. דיאטה ים-תיכונית
בשנים האחרונות נערכו מחקרים רבים על התזונה של אנשים באגן הים התיכון - כלומר שכנינו ביוון, איטליה וספרד - ומצאו כי אנשים שחיים באזורים האלו סובלים פחות ממחלות לב, השמנת יתר ועודף כולסטרול.

הסיבה לכך, גילו החוקרים, היא תזונה שמבוססת בעיקר על שומנים טובים כמו שמן זית, אגוזים, אבוקדו וטחינה, וכן ריבוי של ירקות, פירות וקטניות. התפריט הזה כולל הרבה דגי ים וצריכה מתונה של עוף. גם חובבי האלכוהול ישמחו לגלות שהתפריט אפילו מתיר לשתות יין אדום בכל יום, אשר ידוע ביתרונות הבריאותיים שלו אם שותים אותו במידה. בשנה שעברה משרד הבריאות אף פרסם המלצה להיצמד לתפריט הזה הודות ליעילות הרבה שלו בשיפור הבריאות בשורה ארוכה של היבטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully