וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מציל חיים: זה הדבר הכי חשוב שאתם צריכים לעשות השבוע

עודכן לאחרונה: 14.6.2021 / 9:08

מדי חודש מאובחנים בישראל 163 חולי מלנומה חדשים, אבל אפשר לשנות את המציאות הזו. היום מתחיל שבוע המודעות למניעת סרטן העור, ובמהלכו ייפתחו ללא תשלום מאות תחנות לאבחון מוקדם. הנה כל הסיבות שאתם צריכים לנצל את האפשרות הזו

אף שהמודעות לנזקי השמש ולשמירה על העור עלתה מאוד בשנים האחרונות, סרטן העור ממש לא נעלם מחיינו. מדי חודש מאובחנים בממוצע כ-163 חולי מלנומה חדשים בישראל, 98 אחוזים מהם מהמגזר היהודי. כ-15 חולים נפטרים מהמחלה בכל חודש.

היום (שני) נפתח בישראל שבוע המודעות ה-29 למניעת סרטן העור של האגודה למלחמה בסרטן בשיתוף כל קופות החולים. במסגרת שבוע המודעות הציבור הרחב מוזמן לבדיקה חינם לגילוי מוקדם של סרטן העור. את המרפאות יאיישו רופאי עור וכירורגים פלסטיים, שיבצעו בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן העור ומלנומה, שבכוחן להציל חיים.

מלנומה של העור היא גידול שמקורו בתאי המלנין שבעור. גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם חשיפה לקרינה על-סגולה, בעיקר מקרינת השמש (או ממתקני שיזוף מלאכותיים); היסטוריה של כוויות שמש, בעיקר בגיל הילדות; ריבוי שומות; עור בהיר, עיניים בהירות; היסטוריה משפחתית של המחלה; היסטוריה אישית של המחלה; מערכת חיסון מוחלשת; גיל מתקדם; מין (זכר); מחלות גנטיות מסוימות ועוד.

סרטן העור. ShutterStock
אבחון מוקדם של סרטן העור. רופא בודק נקודות בעור/ShutterStock

מלבד מלנומה, מדי שנה מתגלים בישראל גם אלפי מקרים של סרטן עור מסוג סרטן של תאי הבסיס (Basal cell carcinoma) וסרטן עור של תאי הקשקש (Squamous cell carcinoma - SCC). אלו סוגי סרטן נפוצים מאוד כאשר סרטן מסוג BCC מהווה כ-80 אחוזים ממקרי סרטן העור שאינם מלנומה. ברוב המקרים כאשר ניתן טיפול מתאים, יגיעו החולים להחלמה מלאה. לעיתים חלק מהמקרים הם אגרסיביים, ואם אינם מטופלים הם עלולים להתפשט, על כן חשיבותו של האבחון המוקדם.

עוד בוואלה!

חוקר ישראלי מצא דרך לאבחן מלנומה תוך רגע

לכתבה המלאה

איך מאבחנים נקודות חן חשודות?

  • בחדר מואר היטב נבחן את הגוף מלפנים ומאחור. אפשר להיעזר במראת יד, אותה נכוון מול מראה גדולה.
  • חשוב לבחון את כל שטח העור, כולל הקרקפת, בין השערות, בקפלי הגוף ובין אצבעות הידיים והרגליים. לבדיקת הקרקפת הכרחי להיעזר באדם נוסף, ולבדיקת הגב רצוי להיעזר באחרים.
  • מומלץ לזכור את מספר השומות בכל מקום ולבצע את הבדיקה שוב כל 6-3 חודשים.
  • למי שיש מספר רב של שומות, מומלץ לצלם בהגדלה את אזור השומות, לצורך השוואה. רצוי שהצילום יהיה צבעוני, ויהיה בו קצה סרגל שיראה את גודל השומה. חשוב לציין את תאריך הצילום ואת אזור הגוף עליו נמצאות השומות.
  • הופעת שומה חדשה או שינויים בגודל, בגוון, בגובה, בגבולות ובגאומטריה של השומות הקיימות, עלולים לעורר חשד להתפתחות גידול סרטני.

פעם בשנה: בדיקה אצל רופא עור

"חשוב להיות ערניים ולדעת שבדיקה תקופתית פשוטה ולא פולשנית עלולה לשמור על בריאותכם", אומרת ד"ר להבית אקרמן, מומחית לרפואת עור ומוסיפה כמה כללים שכולם חייבים לזכור:

1. יש להגיע לבדיקה תקופתית קבועה אצל רופא עור אחת לשנה (כשאין גורמי סיכון).

2. בבדיקה חשוב לבדוק את השומות גם בעזרת דרמוסקופ. בדיקה פשוטה ולא כואבת יכולה להציל ממצבים בריאותיים חמורים.

3. נקודות משתנות, לא סימטריות, גדולות, בעלות מספר צבעים , חשודות יותר. אם יש כאלה, יש לפנות בהקדם לבדיקת רופא. אולם חשוב לדעת כי יש נגעים שפירים לחלוטין בעור ששינוי בהם אינו משמעותי ולא מסוכן.

בדיקה ידנית של העור בגב של בחורה. ShutterStock
לםחות אחת לשנה. אישה בבדיקת רופא עור/ShutterStock

4. גם ילדים צריכים להיבדק בדיוק כמו מבוגרים, אמנם סרטן עור נדיר יותר בקרב ילדים, אך זה קיים.

5. יש לשים לב ולבדוק נקודות חן גם במיקומים חבויים כמו קרקפת, כפות ידים, אצבעות רגלים מפשעות וכדומה. גם כאן מומלץ לבדוק עם דרמוסקופ ולהוציא כל נגע משתנה.

6. מומלץ להסיר שומות מולדות כיוון שיש להן סיכוי גדול יותר להפוך לסרטן של העור.

7. כל פצע שאינו מגליד לאחר זמן סביר - מומלץ לבדוק, וכן אם שומה גדלה או מדממת.

גם ד"ר דורון פקליארו, סגן מנהל רפואי ורכז תחום רפואת עור במחוז מרכז כללית, מסכים כי "מומלץ וחשוב להיבדק אצל רופא עור לפחות אחת לשנה היות שבדיקת נגעים בעור לגילוי מוקדם של סרטן העור יכול להציל חיים". לדבריו, כדי להשיג ריפוי חשוב לאבחן את המחלה בשלביה הראשונים ומכאן חשיבותו של הגילוי המוקדם של סרטן העור.

ד"ר פקליארו הוסיף כי "אנו חוברים למאמץ של האגודה למלחמה בסרטן להגברת המודעות ומזמינים את הציבור לערוך בדיקות יזומות לאבחון ואיתור מוקדם במרפאות שמשתתפות במבצע, בתאום מראש וללא עלות במסגרת המבצע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully