וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד הגיל הזה אסור לחשוף ילדים לשמש בכלל

מחקרים מוכיחים שכוויות שמש בילדות הן גורם סיכון גבוה להתפתחות סרטן בהמשך החיים. רגע לפני שהמשפחות חוזרות לחופים, אלה כללי הזהירות שיש להקפיד עליהם כדי לא לחשוף ילדים לסכנות הקרינה

ילדים משחקים בחוף הים עם ביגוד מגן מפני קרינת השמש. האגודה למלחמה בסרטן,
ילדים חכמים בשמש בחוף הים/האגודה למלחמה בסרטן

עונת הרחצה לשנת 2021 נפתחה בסוף השבוע האחרון ברוב חופי ישראל, לקראת יציאתם של התלמידים לחופשת הפסח. וסביר להניח שפתיחת עונת הרחצה במקביל לירידה המשמעותית בתחלואה בקורונה תביא לים אלפי נופשים שיגדשו את החופים, לאחר שנה שבה גם התענוג הזה נמנע מהם רוב הזמן.

בין הנופשים יהיו גם לא מעט משפחות עם ילדים קטנים, שינסו למלא לפחות חלק מזמן החופשה הארוך מהמסגרות בבילוי משותף בין הגלים. זו בדיוק הסיבה שהאגודה למלחמה בסרטן מבקשת להזכיר עד כמה חשובה השמירה על כללי הזהירות וההתנהגות בשמש, בחופים ובמרחבים פתוחים בכלל (זה נכון גם אם אתם מתכננים טיול בפסח הזה).

הוכח כי כוויות שמש בגיל הילדות, מהוות סיכון גבוה להתפתחות מלנומה במהלך החיים. 80 אחוזים מנזקי השמש נגרמים לפני גיל 18. תינוקות וילדים הם אוכלוסייה בסיכון - ולכן, מדגישים באגודה למלחמה בסרטן, עד גיל חצי שנה אין לחשוף תינוקות לשמש בכלל.

ילדה יושבת בטיולון. ShutterStock
עד גיל חצי שנה, אסור לחשוף אותם לשמש בכלל. פעוטה בעגלה/ShutterStock

כאשר שוהים עם ילדים בשמש, ובמיוחד בחוף הים, חשוב שהם ילבשו חולצה שתגן על פלג גופם העליון מחשיפה לקרני השמש גם כשהם במים וגם מחוצה להם. מומלץ לרכוש להם בגד ים מיוחד עם שרוולים וישנם אף בגדי ים שעשויים מבדים מסנני קרינה.

לרגל פתיחת עונת הרחצה, ולקראת הקיץ הלוהט שיגיע אלינו יותר מהר ממה שאנחנו חושבים, באגודה למלחמה בסרטן מבקשים להזכיר את כללי "חכם בשמש":

חפשו צל - יש להשתדל לשהות בצל, ולזכור שבחוף הים או בקרבת הבריכה ישנה גם קרינה חוזרת מהחול ו/או המים.
כובע - מומלץ לחבוש כובע רחב שוליים, שיגן על הפנים, העיניים, הצוואר והעורף.
משקפי שמש - מומלץ להרכיב משקפי שמש תקניים המסננים קרני UV.
ביגוד מתאים - מומלץ לכסות ככל שניתן את הגוף בלבוש ארוך (חולצה עם שרוולים ומכנסיים). הבדים המספקים את מרב ההגנה מפני קרני השמש הם בדים באריגה צפופה.
שעות בטוחות - יש להימנע עד כמה שאפשר מחשיפה לשמש בין השעות 10 בבוקר עד ארבע אחר הצהריים, שהן השעות בהן עוצמת הקרינה היא מרבית.
מסנן קרינה - מומלץ להשתמש במסנן קרינה עם מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה. לילדים ותינוקות (מעל גיל חצי שנה) מומלץ למרוח תכשיר בעל 30 SPF ומעלה המיועד לתינוקות וילדים. את התכשיר יש למרוח חצי שעה לפני היציאה מהבית, ושוב כאשר מגיעים לים או למקום בו נחשפים לשמש. יש לחדש את המריחה בכל שעתיים.
שתייה מרובה - הגוף מזיע ומאבד נוזלים בימים חמים. כדי למנוע את התייבשות הגוף, יש להרבות בשתייה.

כווית שמש. ShutterStock
כוויות שמש מגדילות את הסיכון להתפתחות מלנומה ממאירה בהמשך החיים. צעירה עם כוויות שמש/ShutterStock

מי עוד נכלל בקבוצת סיכון גבוה?

  • בהירי עור שעורם נצרב בקלות
  • בעלי שומות רבות
  • תינוקות, ילדים וקשישים
  • אנשים שבתוקף עיסוקם או תחביבם נמצאים זמן ממושך בשמש
  • צוללנים, גולשים, שחיינים הנחשפים לשמש כשעורם רטוב וקולט עוצמת קרינה גבוהה
  • אנשים שקרובי משפחתם חלו בסרטן העור
  • אנשים הנוטלים תרופות המגבירות את רגישות העור לקרינת השמש
  • אנשים שעברו השתלת איברים ומקבלים באופן טיפול קבוע

באגודה מזכירים כי חשיפה לקרני השמש עלולה לגרום לנזקים מיידים חמורים, כמו כוויות שמש ונמשים, או לנזקים חמורים בטווח הארוך, כגון ריבוי קמטים והזדקנות מוקדמת של העור, ריבוי כתמים על העור ונגעים קדם סרטניים, ירוד (קטרקט) וסרטן העור. הוכח כי רוב המקרים של סרטן העור קשורים לחשיפה לשמש וכי כוויות שמש מגבירות את הסיכון להתפתחות מלנומה ממאירה - סרטן עור קטלני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully