וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקר ישראלי מצא דרך לאבחן מלנומה תוך רגע

חוקר מאוניברסיטת ת"א פיתח טכנולוגיה חדישה שתאפשר אבחון אוטומטי ומיידי של מלנומה. הפיתוח החדש כבר נוסה בהצלחה על עשרות מטופלים, וצפוי לחולל מהפכה בתחום

סרטן העור. ShutterStock
מרגע אבחון הנגע החשוד עובר יותר מדי זמן. רופא בוחן נקודת חן/ShutterStock

סרטן העור אמנם פחות נפוץ בשנים האחרונות בזכות מודעות רבה לנזקי השמש, אבל האמת המטרידה היא שמדי חודש מתווספים בישראל בממוצע כ-150 חולי מלנומה חדשים, וכ-15 מהם מתים מהמחלה. מלנומה היא המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים, וכעת פיתוח ישראלי חדש מבקש לאפשר אבחן מהיר שלה, שעשוי להציל חיים.

במעבדה של פרופ' אברהם קציר מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב פותחה טכנולוגיה אופטית שיכולה להבחין בין סוגי סרטן עור: מלנומה או סרטנים פחות מסוכנים. מדובר באבחון שנעשה בצורה מהירה, בלתי פולשנית, ושאינה גורמת כאב כלל. הטכנולוגיה החדשה נוסתה בהצלחה על כ-100 מטופלים בישראל, והמחקר אודותיה התפרסם בכתב העת Medical Physics.

אבחון מהיר יכול להציל חיים

במקרה של מלנומה, אבחון מהיר יכול להציל חיים. כאשר מתגלה בבדיקה שגרתית על ידי רופא עור נגע חשוד, הוא מוסר בניתוח קטן ונשלח לבדיקה מעבדתית. פתולוג מאבחן את הנגע וקובע אם זו מלנומה. כאשר מזהים מלנומה מוקדם, כשהיא עדיין שטחית ועובייה קטן מ-1 מ"מ, ומסירים אותה, אזי מרבית החולים מחלימים. מנגד, אבחון מאוחר, כשעובי המלנומה גדול מ-1 מ"מ, מקטין מאוד את סיכויי ההחלמה ומסכן חיים.

עוד בוואלה!

עד הגיל הזה אסור לחשוף ילדים לשמש בכלל

לכתבה המלאה

"מלנומה היא סרטן עור מסכן חיים", מסביר פרופ' קציר, "ועל כן חשוב מאד לאבחן אותה מבעוד מועד, כאשר היא עדיין שטחית. המערכת החדשנית תאפשר לכל רופא עור לקבוע אוטומטית את אופיו של נגע חשוד, ובמיוחד האם הוא מלנומה".

איך זה עובד?

"המחשבה שהנחתה אותנו בפיתוח הטכנולוגיה הייתה שבתחום הנראה יש לחומרים שונים צבעים שונים, אבל בתחום האינפרא אדום יש לחומרים שונים מעין 'צבעים' אחרים, התלויים בהרכב הכימי של כל חומר", מסביר פרופ' קציר, "על כן הערכנו שבמדידות, בעזרת מכשירים המסוגלים לזהות 'צבעים' אלו, יהיו לעור בריא, ולכל אחד מהנגעים השפירים והממאירים, "צבעים" שונים - מה שיאפשר לזהות מלנומה".

אבחון מלנומה במעבדה של פרופ' קציר. דוברות אוניברסיטת תל אביב,
לכל נגע בעור יש "צבע" אחר. אבחון מלנומה במעבדה של פרופ' קציר/דוברות אוניברסיטת תל אביב

קבוצת המחקר של פרופ' קציר פיתחה סיבים אופטיים ייחודיים, השקופים לאינפרא אדום. הקבוצה, בשיתוף הפיזיקאים פרופ' יוסף רייחלין מאוניברסיטת אריאל, ד"ר מקס פלטקוב מהקריה למחקר גרעיני וסבטלנה בסוב מקבוצת קציר, פיתחה מערכת המבוססת על סיבים אלו, ומתאימה לצרכי מדידות על עור. החוקרים חיברו קצה אחד של סיב כזה למכשיר למדידת "צבעים" באינפרא אדום, והקצה השני נגע קלות, למשך שניות אחדות, בנגע על עורו של חולה. הסיב אפשר לבדוק מייד את ה"צבע" של הנגע.

החוקרים ערכו ניסויים קליניים נעשו על נגעי עור חשודים בכ-100 חולים, והפיזיקאים ביצעו בעזרת המערכת החדשה מדידות של ה"צבע" של כל אחד מנגעים אלו, לפני שהם הוסרו ונשלחו לבדיקה פתולוגית. החוקרים ראו כי לכל הנגעים שנקבעו בפתולוגיה שהם מסוג מסוים, למשל מלנומה, יש "צבע" אופייני באינפרא אדום. לכל אחד מהנגעים מסוג אחר יש "צבע" אופייני אחר.

" פוטנציאל לחולל שינוי דרמטי"

"טכנולוגיה זו מעניקה מעין טביעת אצבע המאפשרת אבחון ברור של הנגעים השונים, בעזרת מדידת ה'צבעים' האופייניים", מדגיש פרופ' קציר, "באופן זה ניתן לאבחן נגעים בשיטה אופטית, בלתי פולשנית, וכך הרופא והמטופל מקבלים את התוצאה באופן אוטומטי ומיידי. זאת, בניגוד לבדיקה השגרתית כיום, הכרוכה בניתוח, והאבחון הפתולוגי לוקח זמן רב". בעקבות הצלחת המחקר, החוקרים מתכננים עתה אימות של השיטה במדידות על מאות חולים.

"למערכת זו יש פוטנציאל לחולל שינוי דרמטי בתחום האבחון והטיפול בסרטן עור, ואולי גם בסוגים אחרים של סרטן", מסכם פרופ' קציר, "האתגר הגדול יהיה להפוך את הטכנולוגיה, שהיא עדיין יקרה, לכזו שייעשה בה שימוש בכל בית חולים או בכל קליניקה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully