וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנשים עדיין מתים מהמחלה הזו. אבל אפשר לשנות את זה

סרטן העור נראה לרבים כמו נחלת העבר, זכר לימים בהם אנשים הזליפו על עצמם שמן שיזוף וטיגנו עצמם בשמש. אבל למרות המודעות הגוברת, הוא עוד כאן. כך תגנו על עצמכם מפניו

כווית שמש. ShutterStock
אל תגיעו למצב הזה. אף פעם. כוויות שמש/ShutterStock

בשנות ה-90 סרטן העור היה נפוץ מאוד בישראל. המודעות לנזקי השמש הייתה נמוכה והרבה אנשים הרשו לעצמכם לשכב משומנים היטב תחת השמש הישראלית. אז, ישראל היתה במקום ה-3 בעולם במספר השנתי של החולים החדשים במלנומה ממארת של העור. למרבה המזל, המודעות עלתה מאוד, וכמעט כל אדם שתפגשו מצטייד בקיץ במקדם הגנה. ובכל זאת, מדי חודש מתווספים בישראל בממוצע כ-150 חולי מלנומה חדשים, וכ-15 בני אדם מתים מהמחלה.

היום (ראשון) מציינת האגודה למלחמה בסרטן את פתיחת שבוע המודעות לסרטן העור, ולרגל האירוע - מאות תחנות לאבחון מוקדם של סרטן העור ייפתחו ללא תשלום בכל קופות החולים ברחבי הארץ. את תחנות הבדיקה יאיישו רופאי עור וכירורגים פלסטיים, שיבצעו בדיקות לאבחון מוקדם של סרטן העור ומלנומה. האבחון הזה חשוב במיוחד, גם אם אתם חושבים שאין לכם סיבה לדאגה, שכן אבחון מוקדם של נגעים חשודים מעלה מאוד את הסיכוי להחלים.

"בימים אלו כולנו שמחים לחזור לשגרה ולשהות במרחבים הפתוחים, אך חשוב לזכור כי חשיפה בלתי מבוקרת לשמש עלולה לגרום לנזקים בריאותיים, אסתטיים ואף לסכנת חיים", אומרת מירי זיו, סגן יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, "אנו קוראים לציבור, בכל גיל, היו חכמים בשמש במהלך כל השנה וכך תפחיתו את הסיכון שלכם לחלות. חשוב מאוד - אם יש לכם נקודה חשודה, כתם חדש או שהבחנתם בשינוי בעור - גשו להיבדק".

מהי מלנומה של העור?

מלנומה היא המסוכנת והקטלנית מבין סוגי סרטן העור השונים. מלנומה של העור היא גידול שמקורו בתאי המלנין שבעור. גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם חשיפה לקרינה על-סגולה, בעיקר מקרינת השמש (או ממתקני שיזוף מלאכותיים); היסטוריה של כוויות שמש, בעיקר בגיל הילדות, ריבוי שומות, עור בהיר, עיניים בהירות, היסטוריה משפחתית של המחלה, היסטוריה אישית של המחלה, מערכת חיסון מוחלשת, גיל מתקדם, מין (זכר), מחלות גנטיות מסוימות ועוד.

אישה צעירה עם שומות ונקודות חן. ShutterStock
ריבוי נקודות חן מעלה את הסיכון. אישה צעירה עם נקודות חן/ShutterStock

הרוב המוחלט של מלנומות מופיע בעור, ורק כאחוז ורבע מהמלנומות מערבות רקמות אחרות כמו המוח ומערכת העצבים המרכזית, העין, חלל הפה, האף ומערות האף (סינוסים), כליה, איברי המין, פי הטבעת ועוד.

כך תשמרו על העור שלכם

כדי להישמר מפני סרטן העור הדבר החשוב ביותר הוא להימנע מחשיפה לשמש בין השעות 10:00-16:00, להקפיד על חבישת כובע, להרכיב משקפי שמש, להקפיד על לבוש מתאים ולהשתמש בתכשירי הגנה.

משירותי בריאות כללית נמסר כי מומלץ להשתמש בתכשירים רחבי טווח, כלומר, תכשירים המציעים הגנה משולבת נגד קרינה על-סגולה מסוג UVB ונגד קרינה על-סגולה מסוג UVA. כמו כן יש להקפיד על קרם הגנה עם SPF (מקדם ההגנה מהשמש) של 30 ומעלה. בכל מקרה יש לזכור כי מסנני הקרינה אינם חוסמים לחלוטין את קרינת השמש, ויש להשתמש בהם יחד עם כל אמצעי ההגנה האחרים.

קרם הגנה. ShutterStock
SPF של 30 ומעלה. אישה מורחת קרם הגנה/ShutterStock

במקביל לשימוש בכל אמצעי ההגנה, ברגע ששמים לב להופעתו של נגע חדש, או לשינוי בנגע קיים, יש לפנות לרופא עור. "מומלץ וחשוב להיבדק אצל רופא עור אחת לשנה", מבהיר פרופ' ארנון כהן, מומחה לרפואת עור בכללית, "היות שגילוי מוקדם של נגעים בעור יכול להציל חיים. שבוע המודעות מתקיים כדי לעודד את הציבור לפעול לאיתור מוקדם של המחלה ואף למנוע אותה, שכן אף אחד אינו חסין מפני נזקי השמש".

חשוב להוסיף כי תינוקות עד גיל חצי שנה אין לחשוף לשמש ישירה כלל. להגנה על פעוטות ותינוקות מגיל חצי שנה ומעלה מומלץ להשתמש במסנני קרינה רחבי טווח בעלי מקדם הגנה של 30 SPF ומעלה המיועדים לתינוקות ולילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully