וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפתח חלון: בישול וניקיונות מזהמים את האוויר בתוך הבית

מחקר חדש שופך אור על תחום שכמעט ולא נחקר עד כה: הגזים וחלקיקי הכימיקלים שנפלטים כשאתם מכינים טוסט או אפילו מרתיחים מים על הגז יוצרים זיהום לא פחות חמור מזה שיוצרות מכוניות ומשאיות

סיר בישול על כיריים. ShutterStock
חלקיקי הכימיקלים באוויר הביתי יכולים לעתים להגיע לרמות זהות לזיהום האוויר של עיר גדולה. סיר על הגז/ShutterStock

בישול, ניקיונות ועוד מטלות הקשורות לתחזוקה השגרתית של משק הבית גורמות להיווצרות חלקיקי כימיקלים נדיפים בתוך האוויר בבית. לדברי חוקרים מאוניברסיטת בולדר בקולורדו שבדקו את התופעה הזאת, חלקיקי הכימיקלים באוויר הביתי יכולים לעתים להגיע לרמות זהות לזיהום האוויר של עיר גדולה.

כימיקלים נישאים באוויר שמקורם בתוך הבית אינם נשארים רק שם: תרכובות אורגניות נדיפות ממוצרים ביתיים כמו שמפו, בושם או נוזלי ניקוי, יוצאות החוצה לאוויר בסופו של דבר ותורמות לזיהום הכללי באטמוספירה בכמות מצטברת העולה על זו שיוצרות מכוניות ומשאיות.

עוד בנושא:
האם הוויטמין הזה יכול לשמור עליכם מפני זיהום אוויר?
שימוש קבוע באקונומיקה עלול לגרום למחלת ריאות
דו"ח: זיהום אוויר בתוך הבתים עלול להוביל למקרי מוות רבים

טוסט שרוף. ShutterStock
החוקרים הופתעו מכמה חלקיקים רעילים נפלטים לאוויר מהפעולה הפשוטה הזאת. צנימים במצנם/ShutterStock

עד כה, נערכו יחסית מעט מאוד מחקרים שבחנו את מערכת היחסים בין משקי בית ובין איכות האוויר שאנו נושמים. בכנס שנערך לאחרונה בוושינגטון, הציגו החוקרים מאוניברסיטת בולדר בקולורדו את ממצאיהם. "בתים מעולם לא נחשבו למקור לזיהום אוויר חיצוני, והגיעה העת להתחיל לבדוק את האפשרות הזאת", אמרה מרינה ואנס, אחת החוקרות. "רצינו לגלות כיצד פעולות בסיסיות כמו בישול וניקיון משנות את הכימיה של הבית".

בשנת 2018 ואנס היתה אחת החוקרות שהובילה ניסוי שטח שנערך בקמפוס של אוניברסיטת אוסטין בטקסס, במסגרתו נבנה על שטח הקמפוס בית בן 110 מ"ר ורושת במצלמות וחיישנים שמטרתם לנטר את איכות האוויר בתוך הבית. במשך תקופה של חודש ואנס ועמיתיה ביצעו שורה של מטלות יומיומיות בבית, בהן בישול ארוחת חג מלאה בשיאו של הקיץ הטקסני.

תוצאות הניסוי ההוא טרם פורסמו והנתונים שנאספו במהלכו עדיין נמצאים בעבודה, ואנס אמרה כי כבר כעת ברור שבתים זקוקים לאוורור נאות בזמן ביצוע פעולות כמו בישול או ניקיון, משום שאפילו פעולה בסיסית כמו הרתחת מים על להבת הכיריים יכולה להוביל לרמות גבוהות של גזים מזהמים וחלקיקים מזיקים שנפלטים לאוויר, ולאלה יש השלכות בריאותיות שליליות.

"אפילו פעולה פשוטה כמו קליית צנים העלתה את רמות החלקיקים באוויר לדרגה גבוהה ממה שציפינו. היינו צריכים לכייל מחדש רבים מהמכשירים והחיישנים", אמרה ואנס.

עוד באותו נושא

האם זיהום אוויר מעלה את הסיכון לחלות בסרטן השד?

לכתבה המלאה
אישה חופפת שיער. ShutterStock
אפילו השמפו מזהם. אישה חופפת את הראש/ShutterStock

מומחי סביבה הסבירו שבשנים האחרונות חל שיפור ניכר בהרכבם של מזהמים מוכרים כמו כלי רכב המונעים בדלק והם הפכו 'נקיים' יותר משהיו בעבר. גם מצב האוזון וגזי החממה מנוטרים כל העת על ידי סוכנויות הסביבה העולמיות, אולם עד כה נאסף מעט מאוד מידע לגבי רעלים הנישאים באוויר כמו פורמלין, בנזן ותרכובות כמו אלכוהול וקטונים - חומרים שמקורם בסביבה הביתית.

בשלב זה, עדיין אין מספיק נתונים כדי לבסס עליהם מסקנות או המלצות לשינוי ההרגלים במשקי הבית, אולם יש להניח שבעתיד גם השלב הזה יגיע, ככל שעוד מחקרים יתמקדו באסופירה (פירוש המילה היוונית eso הוא פנים) ולא רק באטמוספירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully