וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח: זיהום אוויר בתוך הבתים עלול להוביל למקרי מוות רבים

24.2.2016 / 16:00

הדו"ח של ארגוני הרופאים הבריטיים עתיד להתפרסם במלואו השבוע. הייחודיות שלו היא בכך שהוא עוסק בזיהום אוויר בתוך הבית ולא זיהום סביבתי, וממצאיו צריכים להדאיג את כולנו

עריכה: ניר חן

בווידיאו: כך משפיע זיהום האוויר על בריאות תינוקות ועוברים

מטהרי אוויר, חומרי ניקוי ביתיים, דודים פגומים ומוצרי היגיינה נדיפים – כל אלה גורמים לזיהום אוויר בתוך הבית, שעלול לגרום לכמעט 100 אלף מקרי מוות מדי שנה ברחבי אירופה; כך קובע דו"ח חדש של ארגוני הרופאים הבריטיים RCP ו- RCPCH(Royal College of Physicians; Royal College of Pediatrics and Child Health). הדו"ח מכונה "כל נשימה שאנו לוקחים" (Every breath we take).

ייחודו של הדו"ח הוא בכך שהוא אינו מתייחס לזיהום אוויר שמקורותיו בסביבה – מפעלים מזהמים, מקורות מים נגועים, תחנות דלק וכן הלאה – אלא דווקא לזה שמתחולל בין כתלי הבית או המשרד, בגלל "מכשור יומיומי למטבח, דודים פגומים, מכשירי ספריי ואפילו מטהרי אוויר". כל אלה, כך נכתב, גורמים לשחרור פחמן דו חמצני ותחמוצות חנקן, שעלולות לפגוע באורח קשה בריאות ובלב.

מטהרי אוויר, מוצרי היגיינה ורהיטים

בין המוצרים הגורמים לזיהום האוויר הקשר ביותר, הדו"ח מציין את מטהרי האוויר, מוצרי ההיגיינה האישיים (דאודורנט למשל) ומוצרי ניקוין מסוימים. הסיבה לכך היא שהם מבוססים על כימיקלים מסוג תרכובות אורגניות נדיפות (VOCs), שצורתן ההתחלתית המוצקה מתאיידת אל האוויר בהמשך. עוד קובע הדו"ח כי רהיטים, בדים מסוימים ודבק עלולים לפלוט אדי פורמלדהיד, הגורמים לגירוי הריאות.

היריון אלכוהול. ShutterStock
משפיע לרעה על התפתחות עוברים/ShutterStock

על-פי הדו"ח, ילדים ומבוגרים פגיעים במיוחד לנזקים הבריאותיים שעלולים להופיע בגלל חשיפה לזיהום אוויר, בין אם מקורו בבית או מחוץ לו. בנוסף, חשיפה לזיהום בגיל צעיר עלולה לגרור השפעות ארוכות טווח. "זיהום אוויר עלול להשפיע לרעה על התפתחותם של עוברים, למשל – על התפתחותם של איברים כמו ריאות וכליות, ואף לגרום להפלות", נכתב. "הוא גם עלול להעלות את הסיכויים להתקפות לב ולמקרי שבץ בהמשך החיים. האוכלוסיה כולה עלולה לסבול ממחלות כמו אסתמה, סוכרת, דמנציה, השמנה וסרטן בגלל זיהום".

זיהום אוויר גם עלול לגרום לירידה בביצועיהם הקוגניטיביים של ילדים. מחקר שפורסם במארס האחרון וערך פרופ' ג'ורדי סאנייר מהמרכז לחקר הסביבה והאפידמיולוגיה בברצלונה, מצא שילדים מבתי ספר שבסביבתם זיהום אוויר גבוה, השיגו ציונים נמוכים יותר במבחני זיכרון ובמבחני חשיבה. צוות המחקר שלו עקב אחר כמעט 3,000 ילדים בני 7-9 מ-39 בתי ספר בברצלונה, הסובלים מרמות משתנות של זיהום אוויר.
ד"ר אנדרו גודארד מ- RCPציין בהתייחסו לדוח: "נקיטת פעילות לצורך הפחתת ממדי זיהום האוויר תועיל לאנשים רבים הסובלים ממחלות כרוניות, שלא לדבר על כך שתפחית את העומסים על מערכות הבריאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully